نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 22 اردیبهشت

رقابت دوباره رنو و پژو در ایران

کدخبر: ۵۷۳۱۵۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
رقابت دوباره رنو و پژو در ایران

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 اردیبهشت 1353؛ تدوین آیین‌نامه اجاره مستغلات نوساز

آیین‌نامه اجرایی قانون تعدیل و تثبیت اجاره بها پس از اصلاحاتی تهیه شد و در اختیار وزیر مسکن و شهرسازی (آبادانی و مسکن) قرار گرفت تا در اختیار هیات دولت گذاشته شود.

در این آیین‌نامه که در اجرای ماده 6 قانون تعدیل و تثبیت اجاره‌بها تهیه شده و باید براساس آن اجاره مستغلات نوساز تعیین شود، چند راه مختلف به دولت پیشنهاد شده است.

وزارت مسکن و شهرسازی نیز توصیه خود را در مورد یکی از مواد پیشنهادی در اختیار دولت می‌گذارد تا به این ترتیب تصمیم لازم اتخاذ گردد.

فروشگاه‌های بزرگ همچنان به مصرف‌کننده اجحاف می کنند

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده به گران شدن قیمت گاز اعتراض کرد و به فروشگاه‌های بزرگ هشدار داد چنانچه باز به گرانفروشی و اجحاف به مصرف‌کننده و اختلال در تثبیت قیمت‌ها ادامه دهند، با عکس‌العمل شدید و جدی‌تری روبرو خواهند شد.

اجلاس عمومی کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده بعد از ظهر دیروز به ریاست سناتور صفاری رئیس کمیته تشکیل شد.

آقای اوزار، رئیس گروه مبارزه با گرانفروشی کمیته درباره گرانفروشی فروشگاه‌های بزرگ گفت: قیمت کالاها و اجناس در فروشگاه‌های بزرگ بین 10 تا 15 درصد از کالاهای مشابه در سایر نقاط شهر گران‌تر است.

خانم دکتر حجازی، استاد دانشگاه تهران و رئیس گروه بانوان بازرس ضمن تایید مطالب آقای اوزار گفت: براساس بررسی که روی 43 قلم از کالاهای فروشگاه‌های بزرگ به عمل آمده است، 19 قلم کالا بین 10 تا 15 درصد از قیمت کالاهای مشابه در نقاط مختلف شهر گران‌تر است و این امر نشان می‌دهد که فروشگاه‌های بزرگ توجهی به خواست مردم و مسوولان مملکت نکرده‌اند.

خانم دکتر حجازی ادامه داد: از امروز گروه‌های فرهنگی عضو کمیته و بانوان بازرس به‌طور دسته‌جمعی قیمت‌ها را در فروشگاه‌های بزرگ کنترل خواهند کرد.

وی گفت: مواد غذایی کم است و تقاضای کمیته از دولت این است که راسا کالاهای مصرف عمومی را وارد کند تا از نظر رفاهی به مردم کمک شود.

مبارزه با بورس بازی زمین به زودی آغاز می‌شود

وزیر مسکن و شهرسازی (آبادانی و مسکن) دستور داد کلیه گزارش‌های مربوط به زمین و مبارزه با بورس بازی آن را که تاکنون به وسیله کارشناسان و سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه تهیه شده است در اختیار وی بگذارند تا مطالعات لازم در اطراف این مهم آغاز شود.

یک مقام وزارت مسکن و شهرسازی اظهار عقیده کرد که برای خرید اراضی خارج از محدوده می‌بایست یک سلسله مطالعات اساسی و عمیق انجام شود و سپس با واقع‌بینی کامل تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

مقام مذکور گفت: بعضی‌ها انتظار دارند که لایحه قانونی خرید زمین به وسیله دولت ظرف یکی دو روز تهیه شود، تا آنها هم تکلیف خود را بدانند؛ اما این افراد باید توجه داشته باشند که اجرای چنین برنامه‌ای مستلزم وقت، مطالعه کافی و برنامه‌ریزی صحیح است.

با افزایش قیمت روغن نباتی موافقت شد

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف کشور درخواست تولیدکنندگان روغن نباتی را برای افزایش قیمت این کالا مسکوت گذاشت و در حقیقت با بالا رفتن نرخ روغن نباتی مخالفت کرد.

یک مقام رسمی اعلام کرد: کارخانه‌های تهیه روغن نباتی به اندازه یک سال مواد اولیه مصرفی خود را با نرخ‌های معمولی خریداری و انبار کرده‌اند و از همین رو افزودن بر نرخ کالای آنها غیرمنطقی است.

22 اردیبهشت 1373؛ سد 15 خرداد از طرح‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است

نماینده 15 خرداد در دفتر نظارت سد 15 خرداد در دفتر نظارت سد 15 خرداد طی مصاحبه‌ای وضعیت این سد را تشریح کرد.

محسن اکبری‌نیا با اشاره به آبگیری سد گفت: متاسفانه علیرغم تذکرات مکرر ازسوی بنیاد پانزده خرداد و تلفن‌های مکرر نسبت به در نظر گرفتن وضع کشاورزان زیر سد و رعایت شرایط زمانی آبگیری، بدون اطلاع بنیاد، نمایندگان، فرماندار و مسوولان قم و دلیجان، آبگیری انجام گرفت و در نتیجه تامین آب کشاورزی زیر سد با مشکلاتی مواجه شد که مجبور شدند به وسیله چند دستگاه موتور پمپ از طریق پمپاژ که بعضا دچار اشکالاتی می‌شوند، قسمتی از آب کشاورزی را تامین کنند. قطعا اگر نزولات آسماتی همچنان کمک نکند کشاورزان با مشکلات بیشتری که فاجعه‌آمیز است، مواجه می‌شوند و لازم است تا دیر نشده نمایندگان و مسوولان قم و سایر مقامات به فکر چاره‌اندیشی باشند.

وی در این ارتباط که گفته شده سد 15 خرداد یکی از طرح‌های وزارت نیرو است، گفت: متاسفانه کسانی که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند واقعا از احکام امام راحل قدس‌ سره در مورد سد خبر ندارند. اصلا سد 15 خرداد از طرح‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. او که سال‌ها در قمزندگی می‌کرد، می دانست از لحاظ آب شرب و آب کشاورزی، مردم قم در چه فشاری هستند، لذا با پیشنهاد سرپرست بنیاد حضرت آیت‌ا... صانعی مبنی بر احداث سد عظیمی در قم موافقت کردند و برای این کار، دولت و مسوولان را مکلف کردند که از نظر مالی و از هر جهت همکاری لازم را با بنیاد داشته باشند و تاکنون کل مبلغی را طبق توافقنامه وزارت نیرو و بنیاد به عهده بود، پرداخت شده است.

22 اردیبهشت 1383؛ سیاست‌‌های جدید بانک مرکزی برای کنترل تورم و مهار قیمت‌ها

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت: برای کنترل تورم و کاهش سطح عمومی قیمت‌ها بانک مرکزی درصدد شد حجم نقدینگی را امسال چهار درصد کاهش می‌دهد.

دکتر ابراهیم شیبانی افزود: بانک مرکزی امسال سیاست مدونی برای جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها دارد و برای کنترل تورم این سیاست‌ها را اعمال می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان رشد قیمت‌ها در سال 1381 حدود 15.8 درصد بود، گفت: این نسبت در سال گذشته به 15.6 درصد رسید و درواقع دو دهم درصد رشد قیمت‌ها کاهش داشت.

وی اضافه کرد: براساس آمارهای منتشرشده در فروردین‌ماه امسال میزان رشد قیمت‌ها 15.3 درصد بود که نسبت به فروردین‌ماه پارسال که این رشد 17.8 درصد بود بیش از 3 درصد کاهش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سال گذشته سطح نقدینگی در کشور ما 4.5 درصد کاهش یافت، گفت: نسبت نقدینگی پارسال از 30 درصد به 26 درصد رسید و امسال این نسبت به 20 درصد تا 22 درصد خواهد بود.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی کاهش نقدینگی را اعمال می‌کند ولو اینکه این کاهش نقدینگی البته ضایعاتی هم برای اقتصاد خواهد داشت.

ارزش بازار سهام تهران به 100 میلیارد دلار می رسد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه بازدید از تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران گفت که اگر میرمطهری مایل به ادامه کار در سازمان خصوصی باشد، از او حمایت خواهد کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به حمایت از برنامه‌هایی که منجر به تقویت برنامه‌های دولت می‌شد، اشار کرد و گفت: در این راستا ما  حمایت و پشتیبانی خود را از برنامه‌های بورس اعلام کرده‌ایم و در نظر داریم که برای تقویت آن اقداماتی انجام دهیم.

وی همچنین ظرفیت اقتصادی کشور را بسیار بالا دانست و گفت: امیدواریم با وجود این ظرفیت‌سازی در کشور بتوانیم یک جهش 2.5 درصدی در ارزش سهام داشته و این ارزش را به 100 میلیارد دلار تاپایان سال‌جاری برسانیم.

راه‌اندازی خط تولید «سمند» در سوریه

نخستین خط تولید خودرو سمند در خارج از کشور اوایل سال آینده میلادی در سوریه به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد صادقی ابودان، وزیر صنایع سوریه در بازدید از خطوط تولید شرکت ایران‌خودرو ضمن استقبال از تولید خودرو سمند در کشورش گفت: پس از موافقت نامه‌ای که در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری ایران به سوریه به امضای طرفین رسید، شرکت مشترک ایرانی و سوری برای تولید خودرو سمند در سوریه تاسیس شد.

وی گفت: چهل درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت ایران‌خودرو و چهل درصد دیگر متعلق به وزارت صنایع سوریه و 20 درصد بقیه متعلق به بخش خصوصی سوریه است.

منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در حاشیه این مراسم گفت: این شرکت علاقه‌مند است تجربیات و دانش فنی ساخت خودرو را در مرحله نخست در اختیار کشورهای اسلامی بگذارد.

مجتبی شیواپور، قائم‌مقام ایران‌خودرو و مدیر پروژه سوریه نیز گفت: خط تولید خودرو سمند توسط شرکت ایران‌خودرو طی 15 ماه در سوریه راه‌اندازی خواهد شد و ظرفیت تولید آن 10 هزار دستگاه در سال است.

22 اردیبهشت 1393؛ فروش زمین‌های «99 ساله»

دولت یازدهم یکی دیگر از سری مجموعه‌های «ناتمام مانده» در طرح مسکن مهر را قصد کرده به پایان برساند. نیت برخی دولتمردان سابق بابت حذف عنوان «99ساله» از چهره آپارتمان‌های مسکن مهر و انتقال کامل مالکیت عرصه (زمین) و اعیان (واحد مسکونی) به افراد تا آخرین روزهای عمر کاری مسوولان وقت، کماکان در حد ایده باقی ماند، اما وزارت راه و شهرسازی اخیرا تصمیم گرفته این عنوان آسیب‌زا را از طریق اجرای برنامه فروش زمین به صاحبان مسکن مهر، از بین ببرد.

روز گذشته اعلام شد فاز اول «فروش زمین‌های 99 ساله» با هدف تکمیل پروسه مالکیت مسکن مهر قرار است به زودی در شهر جدید پردیس به اجرا گذاشته شود.

موضع رسمی برای نرخ سود تسهیلات

رئیس کل بانک مرکزی جدیدترین مواضع خود را از سیاست‌های پولی اعلام کرد. او در اتخاذ مواضع جدید بر این موارد تاکید کرد: تعدیل نرخ سود عقود مبادله‌ای باید اصلاح شود، درخصوص عقود مشارکتی نیز شورای پول و اعتبار می‌تواند حداقل سود موردانتظار را در این عقود تعیین کند.

وی همچنین تورم انتظاری را مبنای مقایسه با نرخ سود سپرده دانست و عنوان کرد: نرخ سود در بانکداری بدون ربا، علی‌الحساب است و نرخ سود قطعی سپرده‌گذار پس از پایان دوره مالی و بستن حساب‌ها محاسبه می‌شود. بنابراین افزایش یا کاهش نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی نباید موجبات نگرانی بانک‌ها و سپرده‌گذاران را فراهم کند؛ چراکه در هر صورت باید سود قطعی را با سپرده‌گذاران خود تسویه کنند.

رقابت دوباره رنو و پژو در ایران

در روزهایی که خبر از شراکت و همکاری دوباره ایران خودرو و پژو به گوش می‌رسد، رنو به عنوان دیگر خودروساز فرانسوی نیز به دنبال توسعه فعالیت‌های خود در ایران آن طور که دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌گوید، رنویی‌ها با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی، از بازدید واحدهای قطعه‌سازی برای سنجش توان تولید آن خبر داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید