نیم قرن با اقتصاد ایران؛18 تیر

توافق مهم ایران وفرانسه درباره بدهی‌های معوقه

کدخبر: ۵۸۴۸۵۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
توافق مهم ایران وفرانسه درباره بدهی‌های معوقه

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 تیر 1353؛ قیمت انواع ماست اعلام شد

اتاق اصناف بابت ظرف و پیاله و سطل گردش ماست نیز قیمت تعیین کرد.

مصرف ماست در تهران، توزیع گوشت را تحت‌تاثیر قرار داده و مردم تهران در فصل آبدوغ خیار دومرتبه بیشتر از زمستان ماست خریداری می‌کنند.

افزایش میزان مصرف ماست بازار فروشندگان فرآورده‌های شیر و تولیدکنندگان را گرم کرده و در گوشه و کنار شهر در پاره‌ای موارد قیمت ماست را از نرخ اعلام‌شده بیشتر می‌فروشند.

بدین مناسبت امروز اتاق اصناف جهت آگاهی عموم اعلام کرد که نرخ ماست تغییری نکرده و در این مورد به فروشندگان هشدار داده شد.

قسمت بازرسی اتاق اصناف خاطرنشان کرد که در صورت رسیدن شکایت از فروشندگان ماست فورا فروشنده مخلف تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

18 تیر 1373؛ ایران و فرانسه در مورد بازپرداخت بدهی های معوقه به توافق رسیدند

مقام‌های بانک مرکزی ایران و خزانه‌داری کل فرانسه در مورد حل اختلافات مالی بین دو کشور به توافق رسیدند.

براساس این توافق‌نامه که شب گذشته و پس از سه دوره مذاکره بین مقام‌های ایران و فرانسه به امضا رسید، طرفین در مورد مسائل مالی و بدهی‌های معوقه به توافق رسیدند.

سخنگوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس پس از امضای این توافقنامه تاکید کرد: حل اخلافات مالی، موانع موجود برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را برطرف کرده و به گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایران و فرانسه کمک خواهد کرد.

در این حال، منابع آگاه مالی در پاریس گفتند، در پی بروز ختلافات مالی بر سر بازپرداخت بخشی از بدهی های ایران، شرکت تضمین سرمایه‌گذاری‌های خارجی فرانسه موسوم به «کوناس» از تضمین اعتبار جدید مربوط به ایران خودداری کرد که این امر شرکت‌های فرانسوی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران را با مشکلات جدی روبرو ساخته بود.

205 شرکت ایرانی در ترکیه فعالیت دارند

شرکت های ایرانی از نظر تعداد در رده دوم شرکت‌های خارجی فعال در ترکیه قرار دارند.

براساس آمار منتشرشده توسط بولتن خبری آژانس توسعه و همکاری جهان ترک که زیر نظر وزارت خارجه ترکیه منتشر می شود، در مجموع 2627 شرکت خارجی در این کشور فعالیت می‌کنند.

کشورهای آلمان، جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به ترتیب با 475، 205 و 193 شرکت فعال در ترکیه در بین دیگر کشورهای جهان در رده نخست قرار دارند.

براساس همین آمار، 192 شرکت انگلیسی، 147 شرکت سوئیسی، 141 شرکت فرانسوی و 125 شرکت هلندی نیز در ترکیه فعالیت می‌کنند.

18 تیر 1383؛ پیشنهاد مظاهری به خاتمی برای تاسیس وزارت خزانه‌داری

طهماسب مظاهری چند روز پیش از برکناری در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت بازرگانی و تشکیل وزارت خزانه‌داری شده بود.

در طرح پیشنهادی مظاهری آمده است، به جای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی مجموعه‌ای جدید شامل وزارت خزانه‌داری (یا وزارت دارایی)، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تشکیل شود که در آن سیاست‌های پولی و مدیریت تراز پرداخت ارزی با بانک مرکزی و تهیه و تدوین برنامه‌های کلان و بلندمدت و نظارت و هدایت بازار سرمایه و بورس بر عهده وزارت اقتصاد می‌باشد.

18 تیر 1393؛  دفاع از سیاست جدید احیای بورس

با گذشت پنج روز از ابلاغ بخشنامه تغییر مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد، واکنش‌های مختلفی به این تصمیم به گوش می‌رسد. هفته گذشته وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، نفت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس به منظور بررسی راهکارهای تقویت بازار سرمایه و با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را از شنبه هفته جاری (14 تیرماه) از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تغییر دادند؛ ضمن اینکه وزارت صمت تاکید کرد که همه محصولات پتروشیمی باید در بورس کالا عرضه شود.

موجودی صندوق توسعه ملی 40 میلیارد دلار

رئیس صندوق توسعه ملی موجودی این صندوق را تا پایان اردیبهشت‌ماه 1393 معادل 40 میلیارد و 168 میلیون دلار اعلام کرد.

سیدصفدر حسینی در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست حسن روحانی گفت: براساس قانون بودجه سال 93، دو میلیارد و 800 میلیون دلار از این مبلغ به بخش‌های صنعت و کشاورزی اختصاص می‌یابد.

وی افزود: هفت میلیارد دلار در سال 93 از محل منابع صندوق توسعه ملی در صنایع بالادستی نفت سرمایه‌گذاری می شود که این سرمایه گذاری هم صادراتی است و هم طول دوره بازگشت این منابع بسیار کمتر از طرح‌های دیگر است.

خرید و فروش آپارتمان با نرخ 12 ماه پیش

نوسان کند و ریز قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، باعث شده میانگین سطح قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به رقم جدید 4 میلیون و 350 هزار تومان در پایان خردادماه برسد و 1.3 درصد نسبت به خرداد 92 افزایش پیدا کند.

متوسط قیمت در بهار 93 نیز مترمربعی 4 میلیون و 120 هزار تومان برآورد شده که در مقایسه با 4 میلیون و 50 هزار تومان بهار سال قبل، از رشد 1.7 درصدی برخوردار بوده است.

متوسط قیمت در یک سال 92 مترمربعی 4 میلیون بود. سال گذشته، حداکثر سطح قیمت مسکن در تهران در خردادماه ثبت شد که 4 میلیون و 290 هزار تومان بود و بعد از آن ماه به ماه از آن کاسته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی