فرار سرمایه حقیقی!

بغض بازار سهام ترکید!/ پیش بینی بازار سهام امروز 26 فروردین+ نمودار

کدخبر: ۶۴۰۲۹۹
اقتصادنیوز: بورس تهران روز گذشته را با کاهش تراز شاخص کل و افت تراز شاخص هم‌وزن و خروج سرمایه حقیقی هزار و 790 میلیارد تومانی از سهام پشت سر گذاشت. افزایش ارزش معاملات خرد در روز شنبه، این معیار را به سطح 5 همتی بازگرداند.
بغض بازار سهام ترکید!/ پیش بینی بازار سهام امروز 26 فروردین+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش شدید تراز شاخص کل هم‌وزن در کنار ریزش تراز شاخص کل بود. دیروز بازار سهام شاهد فرار سرمایه حقیقی از موقعیت‌های سهامی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بود. این خروج سرمایه دو طرفه از بازار سرمایه نشان از تأثیر افزایش ریسک سیاسی بازار سهام در کنار شکل‌گیری انتظارات صعودی در بازار‌های موازی دارد.

روز شنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران عملکردی مشابه نسبت به شاخص‌های اصلی بازار بورس به ثبت رساندند و کاملا قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران 96 درصد بود و کاهش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد. این معیار برای فرابورس ایران با 1.84 درصد بیانگر عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 4.28 درصد کاهش تراز به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با 1.89 درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز روز گذشته تنها دو صنعت خالص جریان پول حقیقی مثبت داشتند که مجموع آن‌ها کمتر از 5 میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با 315.5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با 226.8 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 224.3 میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با 181.7 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام روز گذشته شاهد افزایش 29 درصدی ارزش معاملات خرد تا سطح 5 هزار و 766 میلیارد تومانی بود. بورس تهران روز گذشته با رشد شدید عرضه حقیقی سهام مواجه شد. تشدید عرضه سهام دیروز تا حدی بود که 395 سهم با صف فروش بسته شدند.

030125

ارزش صف‌های خرید سهام دیروز کاهش 74 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 821 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به سطح 857 میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های خرید تا 42 میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 22.3 میلیون تومان روز سه‌شنبه تا 20.1 میلیون تومان کاهش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز رشد داشت و به 36 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند و تشدید شده است.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با کف حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی سنگین از موقعیت‌های سهامی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، می‌توان تداوم این روند را برای معاملات امروز بازار سرمایه محتمل دانست اما احتمال حرکت این پول به سمت بازار‌های موازی نیز بالا است. افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه موجب شده تا تمرکز فعالان بازار سهام بر اخبار منطقه افزایش یابد که ریسک سیستماتیک بازار سهام را تشدید کرده است. بازار سهام در شرایط سختی قرار دارد و در روند معاملات روز یکشنبه شاهد واکنش شاخص کل به سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی خواهند بود که با احتمال بالای شکست این سطح همراه است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 2 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال کاهش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 20 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 25 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً کاهش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید