درآمد چند میلیون دلاری از مرکبات این استان/ پرتقال و نارنگی ایرانی به کدام کشورها رسیدند؟

کدخبر: ۶۴۱۱۷۶
اقتصادنیوز: مرکبات مازندران طی سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۰۰ درصدی به ۱۶ کشور جهان از طریق گمرکات این استان صادر شد.
درآمد چند میلیون دلاری از مرکبات این استان/ پرتقال و نارنگی ایرانی به کدام کشورها رسیدند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ ناظر گمرکات مازندران روز چهارشنبه با اعلام خبر افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات استان گفت: از آغاز فصل برداشت مرکبات استان در سال ۱۴۰۲ حجم صادرات این محصول از طریق گمرکات نوشهر، امیرآباد، آمل وساری بیش از ۷۸هزارو ۲۸۵ تن بوده که رشد وزنی چشمگیری نسبت به مدت مشابه داشته است.

امیرجمشیدی ارزش مرکبات صادر شده از گمرکات استان را بالغ بر ۲۸ میلیون و ۴۵۹ هزار دلار بیان کرد وگفت: در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ این رقم رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد.

وی ۱۶ کشور جهان را مقصد مرکبات مازندران اعلام کرد و گفت: روسیه، آذربایجان، ازبکستان، گرجستان، قزاقستان از عمده ترین کشورهای مقصد صادرات مرکبات از گمرکات مازندران هستند.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست گمرکات مازندران در صادرات مرکبات افزود: ۵۰ گمرک کشور در صادرات مرکبات فعال هستند.

جمشیدی عنوان کرد: میزان صادرات مرکبات طی سال ۱۴۰۱ به میزان پنج هزارتن به ارزش یک میلیون و ۷۹۴ هزار دلار بود.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

زمان برداشت پرتقال هم که " تامسون " مهم ترین رقم آن محسوب می شود از نیمه آبان شروع می شود.

به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تا ۴۰ تن محصول برداشت می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید