رکوردهایی که تبلیغات دیجیتال شکست

کدخبر: ۵۸۱۲۴۷
فروشگاه‌های اینترنتی، با فاصله بیشترین تعداد تبلیغ‌دهندگان را به خود اختصاص داده‌اند اما دسته‌بندی‌های "مالی، بانکی و بیمه" و "سرمایه‌گذاری" بیشترین بودجه را صرف تبلیغات کرده‌اند.
رکوردهایی که تبلیغات دیجیتال شکست

به گزارش اقتصادنیوز، برای صاحبان کسب‌وکارها، اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها که به دنبال بهینه‌ترین روش‌های تبلیغاتی و یا راه‌های کسب درآمد از آن هستند، دانستن آمار تبلیغات ارزشمند است؛ گزارشی که آمار ترافیک تبلیغاتی درون اپلیکیشن‌های بازی و غیر بازی و وبسایت‌ها، توزیع ترافیک به تفکیک دستگاه، صنایع مختلف تبلیغ دهنده و ناشران و بسیاری اطلاعات کاربردی دیگر را در اختیار فعالان و علاقه‌مندان حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌گذارد.

نگاهی به آمار سال 1401 صنعت تبلیغات دیجیتال 

تپسل با همکاری رسانه‌ای مرکز نوآوری و شتابدهی دنیای اقتصاد به بررسی وضعیت صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران پرداخته است. در ادامه تحلیل برخی از پارامترها، رفتارها و اعداد و ارقام حوزه تبلیغات دیجیتال در سال 1401 مورد بررسی قرار می‌گیرد:

نسبت حضور صنایع مختلف به کل صنعت تبلیغات

درصدهای موجود در این نمودار لزوما به این معنا نیست که تعداد کسب‌وکارهای فعال هر صنعت در تبلیغات دیجیتال از لحاظ عددی به دیگر صنایع برتری دارد؛ مثلا با وجود اینکه 91 درصد از استودیوهای بازی سازی، تبلیغات دیجیتال را در دستورالعمل خود قرار داده‌اند، باز هم از نظر عددی نسبت به 3 درصد از فروشگاه‌های اینترنتی، تعداد پایین‌تری دارند. بزرگی کل صنعت فروشگاه‌های اینترنتی، نوع رفتار کاربران در فضای آنلاین، ویژگی‌های محصولات و بستر ارائه آنها و سطح آگاهی دست اندرکاران هر صنعت نسبت به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تبلیغات دیجیتال، از جمله متغیرهایی هستند که بر حضور صنایع مختلف در فضای آنلاین تاثیرگذار می‌باشند.

تبلیغات دیجیتال

 

وضعیت تبلیغ‌دهندگان در صنایع مختلف

فروشگاه‌های اینترنتی، با فاصله بیشترین تعداد تبلیغ‌دهندگان را به خود اختصاص داده‌اند اما دسته‌بندی‌های "مالی، بانکی و بیمه" و "سرمایه‌گذاری" بیشترین بودجه را صرف تبلیغات کرده‌اند. دسته‌بندی‌های "آرایشی، بهداشتی و سلامتی"، "گردشگری و سفر" و "حمل و نقل" در رتبه‌های بعدی قرار دارند و می‌توان این جایگیری‌ها را هم راستا با اولویت‌های کاربران اینترنتی دانست. رشد و ظهور دسته‌بندی‌های "بازی سازی" و "آموزشی" نشانگر حضور بیشتر این صنایع در فضای تبلیغات دیجیتال است.

تبلیغات دیجیتال

تاثیر مناسبت‌ها و رویدادها بر تعداد نمایش تبلیغات

به طور معمول سالانه، تبلیغ‌دهندگان ماه انتهایی از فصل‌های بهار، تابستان و پاییز را برای ماکزیمم کردن فعالیت‌های تبلیغی خود انتخاب می‌کنند. دلایل این انتخاب‌ها را می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

تبلیغات

 

  • خرداد ماه به دلیل اتمام دانشگاه‌ها و مدارس از یک سو و بازی‌های انتهایی لیگ‌های معتبر فوتبال از سوی دیگر، بهترین موقع برای استفاده از این رویدادها می‌باشد.
  • شهریور ماه به دلیل مناسبت‌های بازگشت به مدرسه و دانشگاه و همچنین وارد شدن به شش ماه دوم سال که معمولاً پرتکاپوتر از شش ماه اول می‌باشد، برندها شروع به ایجاد ارتباطات بیشتر برای بهره‌برداری در پاییز و زمستان می‌کنند. اما سال گذشته با اتفاقاتی که در این ماه افتاد بسیاری از کمپین‌ها لغو شدند و بودجه تبلیغاتیشان را تا آذر ماه هزینه نکردند.
  • آذر ماه که همواره بهترین ماه برای صنعت تبلیغات دیجیتال بود، این بار سال متفاوتی را تجربه کرد. به دلیل بازگشت تبلیغ‌دهندگان برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی بعد از دو ماه سکوت و همچنین وجود رویداد ویژه جام جهانی و رویدادهای مهم بلک فرایدی و شب یلدا در این ماه، مجدد توانست جزء بهترین ماه‌های سال برای تبلیغات انتخاب شود. اما اختلالات اینترنتی سبب شد به ماکزیمم ظرفیت خود مطابق پیشبینی‌ها نرسد.
  • و اما زمستان همواره رویه متفاوتی در پیش می‌گیرد؛ چرا که بسیاری از مردم مایل هستند خریدهای عید خود را در دی و بهمن انجام دهند و تبلیغ‌دهندگان نیز به خوبی از این رفتار آگاهند. از همین رو و همچنین برای اینکه حجم ارسال بار و ارائه خدمات خود در روزهای آخر سال را بهتر مدیریت نمایند، بیشتر حجم پروموشن خود را به این دو ماه منتقل می‌کنند. هر چند دی ماه سال گذشته باز هم متفاوت‌تر از همیشه عمل کرده و با اینکه معمولاً نسبت به آذر ماه افت می‌کرد اما به دلایلی که بالاتر و به دلیل وقفه دو ماهه مطرح شد، توانست حجم بیشتری از تبلیغات را از آن خود کند.

توزیع ترافیک تبلیغاتی به تفکیک دستگاه، سیستم عامل و مرورگر

بیش از 88 درصد ترافیک تبلیغاتی سمت موبایل و تبلت، و حدود 11 درصد از ترافیک روی دسکتاپ بوده است. این ترافیک در موبایل به میزان 89% به اندروید و 3% به ios اختصاص دارد. همچنین 7 درصد از ترافیک را در ویندوز و کمتر از یک درصد نیز در لینوکس و MAC، TV و … شاهد هستیم. بطور کلی ترافیک دسکتاپ از کیفیت بالاتری نسبت به ترافیک موبایل برخوردار است، به همین دلیل قیمت کلیک دسکتاپ از موبایل بالاتر است؛ اما نمایش کمتری نسبت به موبایل دارد. 

محبوب‌ترین برند که بخش قابل توجهی از ترافیک موبایل را در بر می‌گیرد، برند سامسونگ و بعد از آن با اختلاف زیادی، شیائومی و هواوی قرار دارند. همچنین بیشترین نسخه اندرویدی که کاربران تپسل از آن استفاده می‌کنند اندروید 11 است. بررسی و مقایسه داده‌های سال‌های قبل نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، قدرت خرید مردم برای بهره‌مندی از نسخه‌های آخر گوشی‌های اندرویدی کاهش یافته است، زیرا سابق بر این معمولاً نسخه‌های جدیدتر، درصدهای بالاتری را از آن خود می‌کردند.

 

تبلیغات

تغییرات میزان نصب و نمایش در اپ‌های بازی و غیربازی

طبق بررسی‌ها، در پی اختلالات اینترنتی از ماه هفتم، مهاجرت از وبسایت‌ها به اپ‌ها شروع شد و همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است رشد اپ‌های غیر بازی از قبیل خبری یا آموزشی شتاب بیشتری گرفت. دلایل این امر را می‌توان تمایل مردم به دنبال کردن اخبار و مطلع شدن از نوسانات قیمت ارز و طلا، وقت‌گذرانی بیشتر در حوزه‌های توسعه فردی مانند اپ‌های آموزشی برای توانمندسازی خود در راستای کاهش ریسک‌هایی چون تعدیل در نتیجه‌ی تورم، و همچنین رشد صنایع و کیفیت خدماتی مانند اپ‌های ورزشی و … و بهره‌مندی از اطلاعات در زمان اختلالات اینترنتی دانست.

تبلیغات

توزیع درآمد ناشران در رسانه‌های غیربازی بر اساس نمایش و تعداد به تفکیک موضوع

با توجه به سرمایه‌گذاری ناشران در حوزه‌های اخبار-مجلات و ورزشی بر بستر اینترنت و تجربه سال‌های اخیر آنها به عنوان صاحبان رسانه، در تمامی شرایط سیاسی و اجتماعی توانسته‌اند همچنان بیشترین میزان نمایش و درآمد را به خود اختصاص دهند.

تبلیغات

 

آمار و ارقام، همواره چراغ راه بهبود و تقویت کسب‌وکارها بوده و ارائه آن ارزشمند است. در این گزارش سالانه از صنعت تبلیغات دیجیتال، جزییات بیشتری از آمار مربوط به این حیطه گزارش شده است که می‌توانید نسخه کامل آن را از کالج تپسل دریافت کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید