آغاز ساخت بزرگترین سردخانه پلاسمای خون ایران

کدخبر: ۴۸۳۱۳۲
اقتصادنیوز: کلنگ بزرگترین سردخانه پلاسمای خون ایران در استان قزوین به زمین زده شد.
آغاز ساخت بزرگترین سردخانه پلاسمای خون ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، مصطفی جمالی رئیس مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در آیین کلنگ زنی و آغاز ساخت بزرگترین سردخانه پلاسمای خون ایران، اظهار کرد: این مرکز یکی از مهم ترین نیازهای سازمان انتقال خون در کشور است که البته  ما این پروژه را به چند استان پیشنهاد کردیم و مدیر کل انتقال خون قزوین موفق شد تا از ظرفیت خیرین برای ساخت این پروژه استفاده کند. 

جمالی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ارسال پلاسما به محل های ذخیره خون باید در اسرع وقت صورت گیرد از این رو موقعیت مکانی قزوین به واسطه شاهراه مواصلاتی حائز اهمیت است. 

وی عنوان کرد: از آنجایی که  به ثمر رسیدن پروژه ها مشروط به تامین اعتبار است لذا پیش بینی می شود اگر خیرین پای کار باشند ظرف یک تا یک و نیم سال پروژه به بهره برداری برسد البته در ستاد مرکزی هم اگر بتوانیم کمک خواهیم کرد چرا که این پروژه بزرگترین و مهم ترین سردخانه کشور است. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: تقریبا همه استان ها بین یک تا دو سردخانه را دارند ولی ظرفیت آن کمتر از 200 هزار لیتر می باشد اما این سردخانه بیش از یک سوم ظرفیت سردخانه پلاسمای کشور را ایجاد می کند و خدمت بزرگ ملی است. 

جمالی ادامه داد: سردخانه ملی ذخیره پلاسما با اهدای هزار و 400 متر مربع زمین از سوی موقوفات شادروان مولاوردیخانی و با همت خیران احداث می شود و پس از راه اندازی گنجایش ذخیره 100 هزار واحد پلاسما را خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه استقبال مردم برای اهدای خون خوب است افزود:  امکانات ما به نسبت استقبال مردم محدود می باشد.در طول چند سال اخیر تعداد تخت های بیمارستانی افزایش پیدا کرده این در حالی است که متاسفانه نیروهای انسانی و بودجه به همان اندازه رشد نکرده است. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد: سازمان انتقال خون از لحاظ تکنولوژی و استانداردها در حد بهترین انتقال خون های اروپا و آمریکا است و در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی ما را به عنوان منبع مدیترانه شرقی معرفی کرده است. 

جمالی خاطر نشان کرد: نیازهای استان های مختلف متفاوت است این در حالی است که ما در سال 2 میلیون اهدای خون داریم و پیش بینی می شود اگر 3 میلیون اهدای خون در سال داشته باشیم جوابگوی نیازها خواهد بود. 

وی اضافه کرد : یکی از معضلات اصلی ما این است که سن اهدا کنندگان خون بین 35 تا 50 سال است  از این رو یکی از بحث های مهم ما ترویج اهدای خون بین جوانان و بانوان می باشد چرا که نصف جمعیت را بانوان تشکیل می دهند. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در پایان گفت: یکی از برنامه های اصلی ما ترویج اهدای خون بین جوانان 18 تا 24 سال و بانوان می باشد چرا که میانگین اهدای خون بانوان زیر 5 درصد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید