اگر مراقب دندان‌هایتان نباشید، آلزایمر می گیرید!

کدخبر: ۵۸۴۶۹۰
نتایج تحقیقاتی نشان داد:بیماری لثه و از دست دادن دندان با کوچک شدن مغز در ناحیه هیپوکامپ که نقش حیاتی در حافظه و بیماری آلزایمر ایفا می کند، مرتبط است.
اگر مراقب دندان‌هایتان نباشید، آلزایمر می گیرید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سیناپرس، پژوهشگران دریافتند: از دست دادن دندان و بیماری لثه، که با التهاب بافت اطراف دندان همراه است و می ‌تواند منجر به انقباض لثه و لق شدن دندان‌ ها شود، وضعیت های شایعی هستند. یافته های مطالعه ما نشان داده اند که این شرایط ممکن است در سلامت ناحیه کلیدی از مغز که مسئول کنترل تفکر و حافظه است، نقش داشته باشند و اهمیت مراقبت بهتر از دندان ها را برجسته می کنند.

این مطالعه، شامل ۱۷۲ نفر با میانگین سنی ۶۷ سال بود که هیچ یک در ابتدای مطالعه مشکل حافظه نداشتند. شرکت‌ کنندگان در ابتدای مطالعه، معاینات دندان ‌پزشکی و تست‌ های حافظه انجام دادند. علاوه بر این، از شرکت کنندگان، اسکن های مغزی برای اندازه گیری حجم هیپوکامپ در ابتدای مطالعه و چهار سال پس از آن، گرفته شد.

محققان دریافتند: تعداد دندان ها و میزان بیماری لثه با تغییرات در هیپوکامپ سمت چپ مغز مرتبط است. به طوری که هرچه بیماری لثه شدیدتر و تعداد دندان ها کمتر باشد، نرخ انقباض در ناحیه هیپوکامپ مغز نیز سریع تر است.

یافته ها همچنین نشان داده اند که برای افراد مبتلا به بیماری شدید لثه، داشتن دندان ‌های بیشتر، با نرخ سریع ‌تر کوچک شدن مغز در این ناحیه مرتبط است. در نتیجه نگه داشتن دندان ها درصورت ابتلا به بیماری شدید لثه، آتروفی مغز را به همراه دارد و کنترل پیشرفت بیماری لثه از طریق ویزیت های منظم دندانپزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گفته دانشمندان، این نتایج، به طور کلی بر اهمیت حفظ سلامت دهان و نه فقط دندان‌ ها تاکید دارند. یافته های تحقیقاتی در مجله Neurology منتشر شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید