بیانیه ستاد حقوق بشر ایران برای روز مبارزه با تروریسم

کدخبر: ۵۹۵۱۲۵
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای که به مناسبت روز مبارزه با تروریسم منتشر کرده آورده، تروریسم با تمامی اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی است که تمام جوامع بشری را به نوعی درگیر نموده و همواره خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز مبارزه با تروریسم بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا متن این بیانیه به شرح زیر است:

«تروریسم با تمامی اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی است که تمام جوامع بشری را به نوعی درگیر نموده و همواره خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته است، خساراتی که برای قربانیان آن هیچگاه پایان نمی‌یابد. هرچند مبارزه با تروریسم مورد توافق جامعه بین المللی است و همه کشورها مطابق با منشور سازمان ملل متحد و سایر تعهدات بین‌ المللی، از جمله حقوق بین‌ الملل بشر، متعهد هستند به هر نحو ممکن با تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌ المللی ناشی از اقدامات تروریستی مبارزه نمایند، اما به دلیل اتخاذ رفتارهای دوگانه و تبعیض‌آمیز برخی دولت‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و حمایت آنان از گروه‌های تروریستی، متاسفانه نه تنها همچنان این مصیبت جهانی پابرجا است، بلکه منجر به تقویت و اشاعه تروریسم در سطح منطقه ای و بین المللی شده است.

جمهوری اسلامی ایران اصلی‌ترین قربانی تروریسم در جهان محسوب می‌شود. طی چهار دهه گذشته بیش از ۱۷۰۰۰ انسان بی‌گناه توسط گروه‌های مختلف تروریستی شهید و یا به شدت مجروح شده‌اند. در این میان، بیشترین ترورها که مصداق جنایت علیه بشریت است، توسط گروهک تروریستی منافقین صورت گرفته است.

متاسفانه اخیرا نیز دومین جنایت وحشیانه توسط گروهک تروریستی داعش در حرم شاهچراغ (ع) در شیراز که منجر به شهادت و مجروح شدن چند تن از هموطنان عزیزمان گردید، صورت گرفت. این حوادث بیانگر انفعال، سکوت و اتخاذ برخورد دوگانه برخی دولت‌های غربی در مقابله با تروریسم است. همچنین، حمایت برخی کشورها از جمله کشورهای غربی از عناصر گروهک ‌های تروریستی به طرق مختلف از جمله اعطای پناهندگی، اعطای مصونیت و حمایت های مالی و اطلاعاتی، زمینه لانه‌گزینی آنان در کشور خود را فراهم و به تداوم اقدامات وحشیانه، خرابکارانه و بی‌کیفرمانی آنان کمک می‌نماید.

علاوه بر این، ترور دولتی و هدفمند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دانشمندان هسته‌ای ایران که از مصادیق جنایات علیه بشریت (مطابق اساسنامه رم ۱۹۹۸) محسوب می‌شوند، گویای نقض آشکار قاعد آمره منع توسل به زور علیه تمامیت ارضی کشورها (مطابق بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد) و نقض فاحش قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل بشر از جمله حق حیاتِ مندرج در ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و حق بر توسعه مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و قطعا این دولت‌ها در قبال این اقدامات متخلفانه بین‌المللی، مسئولیت بین‌المللی دارند.

جمهوری اسلامی ایران در این روز ضمن محکوم نمودن اقدامات تروریستی در سراسر جهان، بویژه علیه مردم مظلوم ایران، از همه دولت‌ها و مقامات سازمان ملل متحد می‌خواهد در راستای مبارزه با این پدیده شوم و شعار جهان عاری از ترور، بدون برخورد تبعیض آمیز (طبقه‌بندی تروریسم به خوب و بد)، به طور جدی همکاری نموده و برای پاسخگو نمودن عاملان و محاکمه سران گروه‌های تروریستی که امروزه در بستر پناهندگی تفکرات تروریستی خود را عملی می‌کنند، اقدام نمایند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید