مشاهده اثر بزرگ یک دیو در مریخ!+فیلم

کدخبر: ۶۰۱۴۷۲
اقتصادنیوز: مریخ‌نورد استقامت در تصاویری که روز ۸شهریور ۱۴۰۲ از مریخ فرستاد، طوفانی بزرگ از گرد و غبار بر روی سیاره سرخ را نشان داد.
مشاهده اثر بزرگ یک دیو در مریخ!+فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، ویدیویی که مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا روز ۳۰ اوت به زمین ارسال کرده، گردبادی کوچک مشهور به تنوره دیو را روی مریخ نشان می‌دهد. این طوفان، گردبادی است به شکل ستونی از گرد و غبار که خطر چندانی ندارد.

نیرویی مرموز درحال جلوگیری از رشد جهان است؟

طبق گزارش وب‌سایت اسپیس، تصاویر و ویدیوی ارسال‌شده از استقامت، یک پدیده آب و هوایی بر روی سیاره سرخ را نشان‌مان می‌دهد که برای ساکنان مناطق بیابانی روی زمین، پدیده‌ای بسیار آشناست. استقامت این ویدیو را از لبه غربی دهانه جزرو (Jezero) ثبت کرده است. اعضای تیم ماموریت این مریخ‌نورد، محاسبه کرده‌اند که استقامت تصاویر این گردباد کوچک را از فاصله ۴ کیلومتری درحالی ثبت کرده که با سرعت ۱۹ کیلومتر در ساعت از شرق به سمت غرب در حرکت بوده است. طبق محاسبات، عرض این گردباد حدود ۶۰ متر است.

گردباد در مریخ

مارک لمون، یکی از اعضای تیم علمی استقامت، دانشمند سیاره‌شناسی در موسسه علوم فضایی بولدر کلرادو در این خصوص می‌گوید: «ما قسمت بالایی این تنوره دیو را نمی‌بینیم، اما سایه این گردباد، تقریب خوبی از ارتفاع آن را به‌دست می‌دهد. بیشتر گردبادها عمودی هستند، اگر این تنوره دیو هم به همین شکل باشد، مطابق سایه‌اش حدود ۲ کیلومتر ارتفاع دارد.»

استقامت با استفاده از یکی از دوربین‌های ناوبری خود ۲۱ تصویر از تنوره دیو مریخی گرفته است. تیم ماموریت این عکس‌ها را به هم چسباند تا ویدیویی جدید بسازند.

این مریخ‌نورد در فوریه ۲۰۲۱ در دهانه جزرو (به مساحت ۴۵ کیلومتر) فرود آمد. ماموریت آن  جستجوی نشانه‌هایی از حیات در گذشته مریخ و جمع‌آوری و ذخیره ده‌ها نمونه از سیاره سرخ برای ارسال به زمین است. اعضای تیم ماموریت می‌گویند جزرو مکانی عالی برای جست‌وجوی نشانه‌های حیات در مریخ است، زیرا این دهانه میلیاردها سال پیش میزبان یک دریاچه بزرگ و دلتای یک رودخانه بوده است.

استقامت در طول ماموریت خود از سال ۲۰۲۱ تا امروز، ده‌ه‌ها گردباد کوچک مشهور به تنوره دیو را در سیاره سرخ شناسایی کرده است. برای مثال، در سپتامبر۲۰۲۱، این مریخ‌نورد صدای یکی از این گردبادها را ضبط کرد که اولین کشف از این دست بود. مقامات ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند که تصاویر و اطلاعات استقامت از گردبادهای مریخی به دانشمندان کمک می‌کند تا جو این سیاره را بهتر بشناسند و مدل‌های آب و هوایی را که از سیاره سرخ ترسیم کرده‌اند، تا رسیدن به بهترین نتیجه، مدام اصلاح کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید