ساخت خط متروی 5 میلیارد دلاری در دبی

کدخبر: ۶۱۲۰۷۷
اقتصادنیوز: قرار است مقامات دبی در جهت گسترش شبکه متروی این شهر، یک خط متروی جدید افتتاح کنند تا نیازهای جمعیت رو به افزایش دبی برای حمل و نقل آسان‌تر، تأمین شود.
ساخت خط متروی 5 میلیارد دلاری در دبی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، مقامات شهر دبی قرار است 18 میلیارد درهم (5 میلیارد دلار) برای ساخت یک خط متروی جدید اختصاص دهند زیرا این مرکز مهم تجاری و گردشگری خاورمیانه در امارات متحده عربی به دنبال گسترش سیستم حمل‌و‌نقل عمومی خود در بحبوحه سیل مهاجران به این شهر است.

به نوشته بلومبرگ، یکی از مقامات شهر دبی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده طول این خط متروی جدید موسوم به «خط آبی» به 30 کیلومتر می‌رسد و دارای 14 ایستگاه خواهد بود. خط آبی، منطقه «بندر کریک دبی» را به دو شهر «اینترنشنال سیتی» و «آکادمیک بین‌المللی دبی» متصل می‌کند.

طبق گزارش‌ها، قراردادهای ساخت خط جدید متروی دبی در سال 2024 منعقد خواهد شد و این پروژه در سال 2029 افتتاح می‌شود.

این خط مترو یک ایستگاه زیرزمینی در شهر اینترنشنال سیتی خواهد داشت که وسعت آن به 44 هزار متر مربع می‌رسد. هدف از ساخت این مسیر حمل‌و‌نقل جدید، اتصال مناطق مسکونی مختلف در بخش شرقی دبی و تسهیل حمل‌و‌نقل برای ساکنان آن منطقه است؛ چراکه جمعیت این مناطق با ورود مهاجران در حال افزایش است.

گسترش شبکه متروی دبی یک بخش محوری از برنامه رشد این شهر است و یک اقدام ضروری برای کاهش فشار از شبکه جاده‌ای محسوب می‌شود.

با انبوهی از اصلاحات از جمله تسهیل قوانین مرتبط با اقامت طولانی‌مدت و آسان‌تر شدن دریافت ویزا برای فریلنسرها و افراد جویای کار، بسیاری از جوانان اروپا و خاورمیانه به دبی مهاجرت کرده‌اند و جمعیت این شهر طی سه سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

علاوه بر این،‌ نقل مکان بانکداران از آسیا به دبی و ورود کارکنان شرکت‌های بین‌المللی به این شهر که پس از حمله روسیه به اوکراین در حال خروج از روسیه هستند، باعث شده سطح اجاره خانه در دبی بالا برود و ترافیک این شهر نیز افزایش پیدا کند.

نخستین خط متروی دبی در سال 2009 افتتاح شد و دو سال بعد از آن،‌ دومین خط مترو نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

قدیمی‌ترین خط متروی دبی که به «خط قرمز» معروف است، تقریبا تمام طول شهر در امتداد خلیج فارس را پوشش می‌دهد،‌ این در حالیست که خط متروی دیگر موسوم به «خط سبز»، به سمت شرق از جاده اصلی شیخ زاید تا منطقه «الجدف» (Al Jadaf) امتداد دارد.

دبی همچنین دارای یک تراموا است که در امتداد مناطق ساحلی «دبی مارینا» و « اقامتگاه ساحلی جمیرا» حرکت می‌کند.

با کامل شدن خط آبی، طول شبکه ریلی دبی به 131 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند و تعداد کل ایستگاه‌های مترو هم به 78 ایستگاه می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید