گام بزرگ ژاپنی‌ها برای اولین فرود بر روی کره ماه

کدخبر: ۶۱۸۰۱۴
اقتصادنیوز: یک فضاپیمای ژاپنی به تازگی گام بزرگی برای اولین فرود بر روی کره ماه برداشته است.
 گام بزرگ ژاپنی‌ها برای اولین فرود بر روی کره ماه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) اعلام کرد کاوشگر رباتیک SLIM روز کریسمس (۲۵ دسامبر) مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، وارد مدار ماه شد.

سایت اسپیس گزارش داد، این فضاپیما ساعت ۴:۵۱ بعد از ظهر امروز به وقت ژاپن وارد مدار ماه شد.

کشف جسد خدمه‌ شناور غرق‌شده در اروندرود

مقامات JAXA می گویند: «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) خرسند است اعلام کند که فرودگر هوشمند برای بررسی ماه(SLIM) در ساعت ۱۶:۵۱ (به وقت استاندارد ژاپن، JST) در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ با موفقیت در مدار ماه قرار گرفت.»

این فضاپیما که در مدار بیضوی قرار گرفته، به مدت ۶.۴ ساعت به دور ماه می چرخد. این فضاپیما در نزدیک‌ترین نقطه مداری در فاصله ۶۰۰ کیلومتری از سطح ماه قرار می گیرد و در دورترین نقطه ۴هزار کیلومتر از ماه فاصله دارد.

«تک تیرانداز» به ماه رسید | ژاپنی‌ها آماده فرود بر روی ماه

همچنین نقطه عطف این پرواز زمانی است که SLIM تلاش می کند در ۱۹ ژانویه ماه را لمس کند. موفقیت ژاپن در فرود روی ماه اتفاقی تاریخی خواهد بو، چراکه تنها ۴ کشور اتحاد جماهیر شوروی(سابق)، ایالات متحده، چین و هند تا امروز توانسته اند با فضاپیما روی ماه فرود آیند.

طول SLIM که به ۲.۷ متر می رسد روز ۶ سپتامبر به همراه تلسکوپ فضایی پرتو ایکس XRISM پرتاب شد.

هر دو فضاپیمای ژاپنی در مدار زمین مستقر شدند و XRISM در آنجا باقی مانده است. اما SLIM در ۳۰ سپتامبر از جاذبه زمین به خوبی رها شد و مسیری طولانی، مداری و کم مصرف را به ماه آغاز کرد.

این سفر امروز، زمانی که SLIM خود را در مدار ماه قرار داد، به پایان رسید. این کاوشگر اکنون تلاش برای فرود در ماه را آغاز می کند که طی آن تلاش می کند نام مستعار «تک تیرانداز ماه» را تحقق بخشد. درواقع SLIM قرار است به هدف منطقه فرود خود با دقت ۱۰۰ متر یا کمتر ضربه بزند. این اتفاق راه را برای تلاش‌های اکتشافی بلندپروازانه‌تر ژاپن هموار می‌کند.

تصاویر پرتاب این کاوشگر به سمت ماه را که شهریورماه صورت گرفت، مشاهده فرمایید.

مقامات JAXA در شرح ماموریت خود نوشته اند SLIM «ماموریتی برای تحقیق در مورد فناوری فرود دقیق کاوشگرهای آینده در ماه و همچنین تحقق این فناوری با یک کاوشگر کوچک مقیاس است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید