رمزگشایی از نامه مهم آمریکا به عراق

کدخبر: ۶۲۴۴۴۳
اقتصادنیوز: آمریکا و عراق مذاکرات بر سر پایان دادن به کار ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا را آغاز کرده‌اند.
رمزگشایی از نامه مهم آمریکا به عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ایالات متحده و عراق قرار است مذاکراتی را درباره پایان کار ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق و چگونگی جایگزینی آن با روابط دوجانبه آغاز کنند.

به گفته سه منبع، ایالات متحده این پیام را در نامه‌ای از طریق آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق به فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، روز چهارشنبه ارسال کرده‌اند. به گفته این افراد، با انجام این کار، ایالات متحده پیش‌شرط‌های قبلی خود را کنار گذاشته است، از جمله این‌که ابتدا حملات گروه‌های مقاومت عراقی متوقف شود.

شب گذشته وزارت خارجه عراق بدون ذکر جزئیات اعلام کرد که نامه مهمی تحویل گرفته و نخست‌وزیر آن را به دقت بررسی خواهد کرد.

انتظار می‌رود این مذاکرات چندین ماه طول بکشد، اما نتیجه آن مشخص نیست و خروج نیروهای آمریکایی قریب‌الوقوع نیست.

ایالات متحده 2500 سرباز در عراق دارد که ادعا می‌شود به نیروهای محلی مشاوره و کمک می‌کنند تا از ظهور مجدد داعش جلوگیری کنند. صدها سرباز از دیگر کشورهای عمدتا اروپایی نیز به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که برای مبارزه با داعش تشکیل شده، در عراق حضور دارند.

حضور این نیروها تحت چنین ماموریتی در عراق با اعتراضات فزاینده‌ای روبرو است.

عراق، متحد نادر هم‌زمان تهران و واشنگتن، از زمان آغاز جنگ غزه، شاهد تشدید حملات متقابل بین نیروهای مقاومت و نیروهای آمریکایی بوده است و نیروهای مقاومت به دنبال تحت فشار قرار دادن ایالات متحده به دلیل حمایت از اسرائیل هستند.

از آغاز جنگ غزه، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه حدود 150 بار مورد حمله قرار گرفته و ایالات متحده نیز یک سری حملات تلافی جویانه را انجام داده است که آخرین مورد در روز سه شنبه بود.

تشدید خشونت‌ها باعث شده است که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، خواستار خروج سریع نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده از طریق مذاکره شود؛ روندی که از سال گذشته آغاز شده بود اما با شروع جنگ غزه متوقف شد.

به نوشته رویترز، تا پیش از این، واشنگتن تمایلی به مذاکره درباره خروج عراق آن هم در شرایط زیر آتش نداشت، چرا که نگران بود که هرگونه تغییر در ماموریت نوعی اجبار به نظر برسد و در نتیجه رقبای منطقه‌ای‌اش را جسورتر کند. اما دو منبع آگاه به این خبرگزاری گفته‌اند، چنین محاسباتی در واشنگتن با تصور این‌که چنین حملاتی احتمالا متوقف نمی‌شوند و وضعیت موجود منجر به تشدید مداوم تنش می‌شود، تغییر کرد.

یک مقام آمریکایی گفته: «ایالات متحده و عراق به توافق بر سر آغاز مذاکرات کمیسیون عالی نظامی که در ماه اوت تشکیل شد، نزدیک شده‌اند». این کمیسیون امکان ارزیابی مشترک ظرفیت نیروهای امنیتی عراق برای مبارزه با داعش و شکل دادن به ماهیت روابط امنیتی دوجانبه را فراهم می کند.

مقامات عراقی و ایالات متحده امیدوارند که آغاز رسمی مذاکرات می‌تواند تأثیری بر کاهش فشار سیاسی بر دولت سودانی داشته باشد و به طور بالقوه حملات به نیروهای آمریکایی را کاهش دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید