انتقاد از روش انتخاب سرمربی برای تیم های فوتبال داخلی/ هر بازیکن خوبی که سرمربی موفقی نیست

کدخبر: ۶۲۴۵۸۵
اقتصادنیوز: از ابتدای دهه ۷۰ شاهد بودیم که هر بازیکن بزرگی که کفش‌ها را می‌آویخت از فردای خداحافظی بدون اینکه مدرکی گرفته باشد یا حتی برای دقیقه‌ای دوره مربیگری دیده باشد صرفاً با دویدن جلوی بقیه بازیکنان و انجام حرکات کششی و گرم کردن بازیکنان تبدیل به مربی می‌شد.
انتقاد از روش انتخاب سرمربی برای تیم های فوتبال داخلی/ هر بازیکن خوبی که سرمربی موفقی نیست

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه جوان نوشت: برخی حتی پا را فراتر هم گذاشتند و بعد از یک دوره چند ماهه سرمربی هم شدند. نتیجه کاملاً مشخص بود تقریباً همه باختند و امروز هیچ نشانی از آن‌ها دیده نمی‌شود.

جای تأسف است که این رویه اشتباه هنوز هم ادامه دارد و امروز از قالب مربی و سرمربی شدن به پست‌های دیگری، چون مدیر فنی رسیده است.

مدیر فنی شاید در فوتبال ایران معادل «کشک» باشد، اما در فوتبال حرفه‌ای دنیا برای خودش تعریف خاصی دارد و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مدیر فنی کسی است که به سرمربی تیم مشاوره می‌دهد و بازی رقبا را آنالیز می‌کند، سیستم و استراتژی تیم را تعریف و می‌تواند گره از کار تیم در مواقع حساس و کلیدی باز کند.

حضور چنین شخصی در کنار سرمربی به عنوان یک تکیه‌گاه مطمئن می‌تواند باعث رشد و ترقی تیم شود. البته در فوتبال باشگاهی ایران وظایف چنین شخصی به عربده کشیدن کنار زمین یا توپ و تشر زدن به بازیکنان خلاصه می‌شود تا باور کنیم که حتی از «کشک» هم چیزی آن‌طرف‌تر هستند.

مدیر فنی در فوتبال باشگاهی ایران کسی است که ریش سفیدتر از همه باشد و لزوماً با بازیکنان رفاقت هم داشته باشد و بیشتر از همه به دنبال طلب‌شان دویده باشد که این آخری در انتخاب او نقش غیرقابل انکار و پررنگی دارد. طبیعی است چنین شخصی با این مشخصات نه‌تن‌ها کمک‌حال کادر فنی و سرمربی نیست که حتی مقابل آن‌ها هم قرار می‌گیرد، چون اصولاً چیزی برای عرضه در چنته ندارد و صرفاً یک نام بزرگ است با خاطرات خوش از دوران بازیگری و باز هم طبیعی است که چنین شخصی هر چقدر هم محبوب و محجوب بعد از مدتی خیلی راحت کنار گذاشته می‌شود یا اگر خودش برای خود ارزشی قائل باشد کنار می‌رود. اتفاقی که رخ داده و می‌دهد این است.

در طول سال‌های گذشته کمتر پیش آمده که فوتبال شاهد ظهور مربی بادانش باشد و بسیاری از ستارگان فوتبال دلخوش به دوران بازیگری خود در کسوت مربیگری از یاد‌ها رفته‌اند، چون مسیر را هم خودشان اشتباه برگزیده‌اند و هم متولیان فوتبال راه نادرست را نشان‌شان داده‌اند. حالا هم به اسم مدیر فنی قرار است عده‌ای از قطار فوتبال به بیرون انداخته شوند، عده‌ای که با آن‌ها خاطرات خوشی داشتیم، اما مثل آن‌ها که سودای مربیگری در سر داشتند مسیر را اشتباه انتخاب کرده‌اند، عده‌ای مثل سیدجلال حسینی اگر به موقع متوجه مسیر نادرست نشوند خیلی زود فراموش می‌شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید