مروری بر مغضوبان دولت یازدهم و سیزدهم در دو سال نخست فعالیت

زیر و رو شدن کابینه رئیسی در ۲ سال/ درهای خروج پاستور به روی این چهره‌ها باز شد

کدخبر: ۶۳۸۷۷۹
اقتصادنیوز: دولت سیزدهم در حالی در آستانه ورود به سومین سال فعالیت خود قرار دارد که تا این زمان با حجم گسترده ای از تغییرات رو به رو شده است؛ موضوعی که در نوع خود کم سابقه محسوب می‌شود.
زیر و رو شدن کابینه رئیسی در ۲ سال/ درهای خروج پاستور به روی این چهره‌ها باز شد

به گزارش اقتصادنیوز، خبر برکناری سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در حالی بار دیگر منتشر و دهان به دهان شد که گقته می‌شود واقعیت نداشته و رییس شورای اطلاع رسانی دولت هم در توییتی به آن واکنش نشان داد.

سپهر خلجی با تاکید بر اینکه «تروریست‌های اقتصادی همپای تروریست‌های حملات دمشق و چابهار مشغول بمباران افکار عمومی با خبر کذب هستند»، در این باره نوشت: «افزایش نااطمینانی و دامن‌زدن به انتظارات تورمی، مهمترین راهبرد آنها در این روزها است.القاء تزلزل در تیم اقتصادی دولت با تولید اخبار جعلی را باید در این چارچوب تحلیل و ردیابی کرد.»

در حالی خلجی در این مقطع اخبار مربوط به تغییرات در دولت را به آنچه «تروریست های اقتصادی» خواند، نسبت داده است که تیم اقتصادی دولت رئیسی در عمر دو سال و نیمه‌اش، تغییرات بسیاری را تجربه کرده است و هر از چندی شاهد انتشار اخباری از این دست درباره تغییرات در کابینه دولت هستیم؛ اخباری که تکذیب یا رد فوری مقامات پاستور را به همراه داشته و دارد.

سریال تغییرات در دولت رئیسی

از استعفای وزرا و رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا استیضاح وزیر صمت و برکناری وزیر جهاد کشاورزی، همه را می‌توان قسمت های مختلفی از سریال تغییرات اصلی و عمده کابینه دولت سیزدهم دانست.

نقشه مهم‌ترین تغییرات دولت رئیسی را می‌توان با استعفای چند چهره شاخص و مهم تیم اقتصادی کابینه ترسیم کرد؛ علی صالح آبادی (رئیس کل بانک مرکزی)، مسعود میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه)، رستم قاسمی (وزیر نفت) و حجت عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) از جمله چهره هایی بودند که خیلی زود از قوه مجریه جدا شدند؛ تغییراتی که هر چند در نهایت به اسم استعفا تمام شد اما شائبه برکناری این چهره‌ها توسط رئیس جمهور همواره وجود داشت و در نهایت هم پاسخی برای آن یافت نشد.

خبر مرتبط
برکناری خاندوزی از وزارت اقتصاد صحت دارد؟

خلجی در واکنش به اخبار برکناری خاندوزی در پیامی تأکید کرد: تروریست‌های اقتصادی همپای تروریست‌های حملات دمشق و چابهار مشغول بمباران افکار عمومی با خبر کذب هستند.

از دیگر تغییرات تیم اقتصادی دولت سیزدهم می توان به کناره گیری محسن رضایی اشاره کرد؛ چهره ای که با امیدهای بسیاری برای تحول شرایط اقتصادی کشور به کابینه رئیسی اضافه شد اما در خرداد امسال به صورت ناگهانی از سمت معاونت اقتصادی رئیس جمهور استعفا کرد. اما برکناری سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهان کشاورزی را می توان به عنوان نقطه کلیدی تغییر کابینه رئیسی تا به امروز در نظر گرفت چرا که او تنها وزیر کابینه محسوب می شود که به دستور شخص اول دولت عزل شد. تخلفات گسترده برخی مدیران، کمبود محصولات کشاورزی و افزایش قیمت آن ها از جمله موضوعاتی بود که در این تصمیم بی تردید موثر بوده است.

با این حال درهای خروج پاستور در دو سال اخیر در این نقطه بسته نشد و فارغ از تغییراتی که در بدنه دولت و به دست رئیسی صورت گرفت، سرنخ برخی از تغییرات هم به مجلس و استیضاح ختم شد؛ مانند سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت که پس از رهایی از استیضاح اول نمایندگان مجلس بار دیگر بر کرسی وزارت تکیه زد اما این دوران برای او چندان طولانی نبود و در دومین استیضاحی که برایش به رای گذاشته شد، در کسب رای اعتماد بهارستان ناکام ماند و از تیم اقتصادی دولت جدا شد.

البته عملکرد تیم‌های اقتصادی دولت‌ها در دوره‌های مختلف همواره با انتقادات متعددی رو به رو بوده است و این امر تنها مختص این دوره نیست؛ پیش از این هم در دولت حسن روحانی، همواره نوک پیکان انتقادات به سمت تیم اقتصادی او بود. در ادامه این گزارش عملکرد دولت روحانی و رئیسی از نظر میزان تغییرات در دو سال اول فعالیت بررسی می‌کنیم.

14000810000217_Test_PhotoN

مقایسه تغییرات در 2 سال اول حسن روحانی و رئیسی

تغییرات پاستور در دو سال نخست فعالیت حسن روحانی متمرکز بر یک استیضاح بوده است. نکته جالب توجه اینجاست که در این مدت تنها شاهد یک تغییر بوده ایم که قرعه آن به نام رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات افتاد. او تنها پس از 9 ماه تصدی این سمت، توسط نمایندگان استیضاح شد و با ناکامی در کسب رای اعتماد دوباره بهارستان، خیلی زود از قطار دولت پیاده شد.

این در حالیست که دولت سیزدهم در حالی که تنها دو و نیم سال از عمر خود را سپری کرده است، تا بدین لحظه 10 تغییر را در قالب، استعفا، برکناری و استیضاح تجربه کرده است که در نوع خود امری بی سابقه محسوب می شود.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت (استیضاح)، حجت عبدالملکی وزیر رفاه، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، حمید سجادی وزیر ورزش، رستم قاسمی وزیر نفت، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و محسن رضایی معاون اقتصادی (استعفا)، سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهادن کشاورزی و علی وحدت، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی (عزل) تا بدین لحظه مسافران نیمه راه دولت سیزدهم بوده اند.

تغییرات ناچیز کابینه روحانی در دو سال نخست فعالیت از نگاه کارشناسان و فعالان سیاسی در قالب دو سناریو قابل بررسی است، برخی معتقدند که این تغییرات کم، حکایت از ترکیب درست این کابینه داشته است. گروهی دیگر از کارشناسان عدم تغییر و حفظ ترکیب نخست کابینه را استمرار وضع موجود با هر ویژگی و شرایطی عنوان می کنند و معتقدند پویایی دولت در گرو تغییر و به روز کردن شرایط و افراد برای کسب نتایج مطلوب تر است؛ استدلالی که بسیاری از حامیان دولت فعلی نیز در دفاع از تغییرات پرشماری که تا به امروز شاهد آن بوده ایم، بیان کرده و این اقدامات رئیس جمهور را تلاش برای تغییر وضع موجود و حرکت به سمت بهره وری بیشتر می دانند؛ موضوعی که البته باید دید تا چه اندازه با واقعیت منطبق است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید