ادامه حواشی ساخت مسجد پارک قیطریه/چمران آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت

کدخبر: ۶۳۸۹۱۹
اقتصادنیوز: رییس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد که به طور قطع مسجدی در بوستان قیطریه ساخته می شود.
ادامه حواشی ساخت مسجد پارک قیطریه/چمران آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت

به گزارش اقتصادنیوز،‌ مدیریت شهری تهران، سال 1402 را با یک چالش بزرگ به اتمام رساند اما این چالش در سال جدید دست از سر شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران بر نداشت. ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران، تعداد زیادی از شهروندان به خصوص دوستداران محیط زیست را نگران کرد.

مشاهدات عینی خبرنگار اقتصادنیوز از پارک قیطریه نیز نشان می دهد تعدادی از درخت های نسبتا جوان پارک قیطریه با رنگ سفید از دیگر درختان متمایز شده اند.

درختی قطع نمی شود

با این حال بر اساس پیگیری رسانه ها، در طرح اولیه قرار به جابه‌جایی چهار اصله درخت بود که پس از بازدید شهردار تهران و دستور وی مبنی بر عدم جابه‌جایی این درختان، نقشه ساخت مسجد تغییر کرد.

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران اعلام کرده است «در نقشه جدید هیچ درختی حتی جابه‌جا هم نخواهد شد. اساساً احداث مسجد هیچ تزاحمی برای هیچ‌کدام از درختان پارک ایجاد نخواهد کرد.»

خبر مرتبط
ساخت مسجد پارک قیطریه به کجا رسید؟/ زاکانی وجود آثار باستانی را تکذیب کرد+ فیلم و عکس

اقتصادنیوز: پیگیری رسانه‌ها حاکی از آن است که بانی ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران هم مشخص شده است.

همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران چهارشنبه 15 فروردین ماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «قرار نیست حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع شود. اینکه گفته شده زیر محل ساخت مسجد در پارک قیطریه آثار باستانی است، صحت ندارد.»

مسجد پارک قیطریه جانمایی شد

بر اساس آنچه که مجید غفوری روزبهانی، دستیار شهردار تهران در حوزه مساجد و دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است، در گوشه شمال شرقی پارک قیطریه یک مسجد ساخته خواهد شد.

وی به این نکته اشاره کرده است که معیار برای ساخت مساجد در شهر تهران فاصله زمینی ۵۰۰ متر با مسجد پیرامونی است. این در حالی است که این نقطه که انتخاب شده است بیش از یک کیلومتر با نزدیکترین مسجد اطرافش فاصله دارد. 

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران با بیان اینکه یک مسجد فاخر و باشکوه ساخته خواهد شد که به زیبایی پارک و محل خواهد افزود، ادامه داد: «ساخت مسجد بانی دارد و شهرداری در این زمینه هزینه‌ای نخواهد کرد و فقط زمین به شهرداری تهران تعلق دارد.»

چمران آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران امروز در جلسه شورای شهر با تاکید بر اینکه به طور قطع مسجدی در بوستان قیطریه ساخته می شود، گفت: ساخت مسجد در بوستان ها اتفاق جدیدی نیست و یکی از افتخارات دوره شهرداری کرباسچی هم، احداث مسجد در بوستان بود.

چمران با بیان اینکه طراحی‌های صورت گرفته را می‌بینیم و باید تایید شود، گفت: «اما قطعا مسجد کوچک زیبایی در بوستان قیطریه ساخته خواهد شد و حرف آخر ما این است که حتی یک درخت نیز قطع نخواهد شد؛ نماینده وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم حضور خواهد داشت و هیچ مشکلی نخواهد بود. درختی قطع نمی شود و مشکلی برای ورزش مردم هم پیش نخواهد آمد.

وی یادآور شد: بی تردید مردم نیز استقبال خواهند کرد که به جای یک فضای بی استفاده و زمین بایر، مسجد ساخته شود.

تعداد مسجدهای اطراف پارک قیطریه

طبق آنچه از نقشه مساجد موجود در شهر تهران در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، در فاصله حداکثر یک کیلومتری پارک قیطریه، دست‌کم پنج مسجد شامل «مسجد نور» در فاصله ۵۰۰ متری بوستان، «مسجد مفتخر» در فاصله ۵۰۰ متری بوستان، «مسجد قائم» در فاصله ۷۰۰ متری بوستان، «مسجد صاحب‌الامر» در فاصله یک کیلومتری بوستان و «مسجد جعفری» در فاصله یک کیلومتری بوستان واقع شده‌اند. 

هزینه مسجد پارک قیطریه را چه کسی تقبل کرده است؟

محمد آقامیری، عضو و رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده است: «وجود مسجد در یک بوستان، از جمله سرانه‌های خدماتی پارک‌ها و بوستان‌ها محسوب می‌شود و همان‌طور که هر بوستانی به زمین بازی کودکان و… نیاز دارد، قطعا یک بوستان فرامنطقه‌ای مثل پارک قیطریه، به مسجد هم نیاز دارد.»

وی گفته است: «هر چند همین حالا داخل بوستان مد نظر یک نمازخانه وجود دارد، اما مردم محله ضرورت دیده‌اند در این پارک یک مسجد احداث کنند، البته ممکن است که برخی اهالی محله با این نظر مخالف باشند، اما یک خیّر هزینه ساخت این مسجد را قبول کرده است.»

قیطریه محوطه باستانی مهمی است و مرحوم کامبخش فرد وقتی آنجا را کاوش کرد گفت که «۳۵۰ گور را کشف کرده است و هنوز آثار زیادی آنجا هست که باید کاوش شود.»

در این زمینه، محسن سعادتی معاون میراث فرهنگی استان تهران از «حضور نیروهای یگان حفاظت در محوطه پارک قیطریه و حذف حصارهایی که به تازگی برای ساخت مسجد در پارک نصب شده بود خبر داد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید