سفر پربار مودی به واشنگتن

هواپیماهای جاسوسی آمریکا در راه یک کشور آسیایی

کدخبر: ۵۸۱۸۱۱
اقتصادنیوز: در تلاش برای افزایش تعامل دیپلماتیک و اقتصادی در صحنه جهانی، نخست‌وزیر هند چندین قرارداد اقتصادی و نظامی را با بخش دولتی و خصوصی آمریکا امضا کرد.
هواپیماهای جاسوسی آمریکا در راه یک کشور آسیایی

به گزارش اقتصادنیوز ، مقامات ارشد آمریکایی گفتند که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و نارندرا مودی نخست‌وزیر هندوستان، جهت بهبود روابط نظامی و اقتصادی بین دو کشور، در نشستی در کاخ سفید از قراردادهای دفاعی و تجاری رونمایی خواهند کرد.

همکاری نظامی

به نوشته بلومبرگ، شرکت جنرال‌الکتریک از برنامه خود برای تولید مشترک موتورهای اف۴۱۴ با شرکت دولتی هندوستان آیروناتیکس برای هواپیماهای جنگی سَبُک تجاس خبر داد که بخشی از تلاش‌ها برای بهبود همکاری دفاعی و فناوری در مقابله با افزایش رویکرد تهاجمی چین در حوزه هند و اقیانوسیه است.

از زمان روی کار آمدن بایدن، آمریکا در تقویت همکاری دفاعی و امنیتی با دهلی‌نو، از جمله احیای گروه امنیتی «کوآد» شامل هند، ژاپن و استرالیا، سرمایه‌گذاری کرده است. در حالی که هند به سیاست خارجی غیرمتعهد خود پایبند است، در بحبوحه تنش‌های فزاینده با چین، به ایالات متحده نزدیک‌تر شده است.

هند و چین دچار اختلاف‌های مرزی حل‌نشده‌ای هستند که آخرین‌بار در ماه می ۲۰۲۰، با درگیری نیروهای چین و هند در دره گالوان و کشته‌شدن ۲۴ سرباز از دو طرف، به خشونت کشیده شد. از آن زمان، دو کشور حدود ۶۰ هزار سرباز را در نزدیکی مرز نگه داشته‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که این درگیری‌ها باعث شده که هند تمایل بیشتری برای همکاری با واشنگتن داشته باشد. یک مقام آمریکایی گفت: «پهپادها به هند اجازه می‌دهند تا عملیات‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی خود را تقویت کند».

بایدن و مودی همچنین در مورد قرارداد فروش پهپادهای «ام‌کیو-۹بی سی‌گاردین» ساخت شرکت الکترونیک اَتومیک و یک پیمان دفاعی جدید برای تعمیر کشتی‌های آمریکایی در بندرهای هند گفتگو خواهند کرد.

همکاری اقتصادی

این دو رهبر قصد دارند قراردادهایی در حوزه نیمه‌هادی‌ها با هدف بهره‌بردن از یارانه‌های دولت هند که برای جذب صنعت فناوری‌های پیشرفته به این کشور طراحی شده‌اند را نیز معرفی کنند.

شرکت مایکرون تکنولوژی یک سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰۰ میلیون‌دلاری را برای خط ۲.۷۵ میلیارددلاری مونتاژ و آزمایش نیمه‌هادی‌ها در هند اعلام خواهد کرد. در حالی که شرکت اپلاید متریال نیز یک مرکز تجاری و نوآوری برای نیمه‌هادی‌ها اعلام خواهد کرد. همچنین شرکت لَم ریسرچ، سازنده تراشه‌ها یک برنامه آموزشی در هند برای ۶۰ هزار مهندس را اعلام خواهد کرد.

این مقامات که قبل از اعلام رسمی قراردادها به شرط ناشناس‌ماندن، جزئیات آن‌ها را توضیح دادند، در تماسی به خبرنگاران گفتند که در حالی این قراردادها به ثمر می‌رسند که هند به دنبال افزایش تعامل دیپلماتیک و اقتصادی در صحنه جهانی است.

این رونمایی‌ها که همکاری نزدیک‌تر بین برنامه‌های فضایی دو کشور و همچنین تلاش دولت آمریکا برای تسهیل ویزای کارگران هندی را شامل می‌شود، با اولین دیدار رسمی مودی از کاخ سفید مصادف شده است.

قرار است مودی با بایدن و مقامات ارشد آمریکایی دیدار داشته و در یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه که برای رهبر هند کم‌سابقه است حضور بیابد و سپس، در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

همچنین قرار است که در یک مهمانی شبانگاهی، صدها شخصیت مشهور و مدیران تجاری، از جمله ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت آلفابت و ساتیا نادلا، مدیرعامل شرکت مایکروسافت گرد هم بیایند.

با این حال، دهلی‌نو و واشنگتن امید دارند که این دورهمی روابطی عمیق‌تر و پایدارتر را نشان دهد. به ویژه به این دلیل که دو کشور سابقه‌ای طولانی در اعلام توافق‌نامه‌های همکاری بی‌نتیجه دارند.

سایر اعلامیه‌ها شامل برنامه‌های هند برای امضای توافقنامه آرتمیس است؛ چارچوبی که توسط بیش از ۱۰ کشور، به غیر روسیه و چین امضا شده است که در مورد مأموریت‌های مشترک و اکتشافات فضایی غیرنظامی است. روز سه‌شنبه نیز مودی با ایلان ماسک، رئیس اسپیس‌ایکس در نیویورک دیدار کرد. ناسا و سازمان تحقیقات فضایی هند نیز با انجام مأموریتی مشترک در سال آینده برای بازدید از ایستگاه فضایی بین‌المللی موافقت کردند.

همچنین وزارت امور خارجه ایالات متحده قصد دارد که یک برنامه آزمایشی برای تمدید ویزاهای خاص در داخل آمریکا را آغاز کند که کارگران مجبور نباشند برای تمدید مجوز اقامت در ایالات متحده به کشورهای خود سفر کنند. برخی از هندی‌ها در ایالات متحده با ویزاهایی که اغلب توسط کارگران ماهر و مدیران شرکت‌ها استفاده می‌شود، واجد شرایط این برنامه خواهند بود.

دستیاران بایدن گفتند که مقامات هندی از تلاش‌های آنها برای کاهش تشریفات اداری که مانعی بر سر راه توافق‌های گذشته بود، خرسند بوده و گفتند که مصمم هستند که توافقات به نتیجه برسند.

با این حال، انتظار می‌رود که اندکی تنش در دیدار دو رهبر وجود داشته باشد. از زمان آغاز جنگ اوکراین، هند تمایلی به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه نداشته و مشتری پای ثابت نفت روسیه بوده است. این کشور جنوب آسیا در ماه گذشته ۱.۹۶ میلیون بشکه در روز از روسیه دریافت کرد که ۱۵ درصد بیشتر از ماه پیش است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ایالات متحده امیدوار است هند به محدودیت قیمت نفت روسیه ادامه دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید