آل اسحاق خبر داد؛

بدهی ۱۰میلیارد دلاری عراق به ایران آزاد شد

کدخبر: ۵۸۳۹۸۱
آل‌اسحاق گفت: وزیر عراق طلب‌ 10میلیارد دلاری ایران از عراق را تایید و اعلام کرده است که به بانک تی‌بی‌آی داده شده است.
بدهی ۱۰میلیارد دلاری عراق به ایران آزاد شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، یحیی آل‌اسحاق امروز در نشست اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: فرصت طلایی برای حضور در بازار کشور عراق وجود دارد؛ اقتضائات دو کشور به‌گونه‌ای است که فرصت روابط تجاری برای دو کشور استراتژیک و ضروری است.

وی افزود: این ظرفیت وجود دارد که تا چند سال آینده تجارت دو کشور را به 20 میلیارد دلار برسد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر روابط تجاری دو کشور از مرز 10 میلیارد دلار عبور کرده است و پیش‌بینی می‌شود سال آینده این رقم به 10 تا 11 میلیارد دلار برسد؛ این رقم حتی می‌تواند بدون در نظر گرفتن صادرات گاز، برق و خدمات فنی و مهندسی باشد.

وی گفت: وضعیت امنیت در کشور عراق بهتر شده است و این کشور با وجود اینکه جمعیتی کمتر از ایران دارد اما دو برابر کشورمان درآمد نفتی دارد و کشوری فقیر به حساب نمی‌آید.

شکست یک مرز مهم در بازار دلار/ قیمت طلا پایین آمد؛سکه رشد کرد

وی پیش‌بینی کرد: 10 الی 15 سال آینده عراق بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری در منطقه است و برای ما مزیت نسبی دارد.

وی با بیان اینکه "عراق امسال و سال آینده قصد سرمایه‌گذاری 300 میلیارد دلاری را در کشور خود دارد" خاطرنشان کرد: 85درصد این مبلغ باید از خارج وارد شود لذا اگر ایران از 10 درصد آن هم استفاده کند فرصت ویژه‌ای است.

وی گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در عراق کنسرسیوم‌های مشترک تشکیل دهند کنسرسیوم‌ها می‌تواند به‌صورت مشترک بین فعالان اقتصادی ایران و عراق و حتی کشور سوم تشکیل شود.

*بخش خصوصی مشکلی برای دریافت پول از عراق ندارد

آل‌اسحاق گفت: بخش خصوصی هیچ مشکلی برای دریافت پول خود از عراق ندارد؛ طلب ما از عراق عمدتاً مربوط به نهادهای دولتی و مطالبات گاز و برق است.

*طلب ایران از عراق 10میلیارد دلار است

وی با اعلام اینکه "طلب دولت ما از عراق حدود 10 میلیارد دلار است" گفت: این رقم به‌طور دائم کم و زیاد می‌شود.

آل‌اسحاق گفت: وزیر عراق نیز طلب‌ 10میلیارد دلاری ایران از عراق را تایید و اعلام کرده است که به بانک تی‌بی‌آی داده شده است.

وی افزود: توافق شده است از این پول در موارد غیرتحریمی نظیر کالاهای اساسی و دارو استفاده شود.

 وی تأکید کرد: در مورد مطالبات ایران از عراق مشکلی وجود ندارد و بخش خصوصی نیز به‌راحتی می‌تواند مطالبات مالی خود را دریافت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید