برنامه سیستماتیک اطلاعاتی روسیه علیه آمریکا افشا شد

عملیات نفوذ مسکو در قلب واشنگتن

کدخبر: ۵۹۴۴۶۴
ادعای جدید اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که غرب به ابزار پروپاگاندای روسیه تبدیل شده‌اند.
 عملیات نفوذ مسکو در قلب واشنگتن

به گزارش اقتصادنیوز ، بر اساس اسنادی که به‌تازگی از طبقه‌بندی خارج شده است، دستگاه اطلاعات روسیه در حال اجرای یک برنامه سیستماتیک برای انجام پروپاگاندای از طریق روابط خصوصی بین عوامل روس و غربی‌هاست.

آنطور که اکوایران به نقل از سی‌ان‌ان گزارش داده است، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) با هدایت غیرنظامیان روس به ایجاد روابط با افراد با نفوذ ایالات متحده و غربی و سپس انتشار روایت‌هایی که از اهداف کرملین حمایت می‌کند، تلاش دارد تا با پنهان کردن نقش اف‌اس‌بی از طریق لایه‌هایی از بازیگران به ظاهر مستقل، بر سیاست و افکار عمومی در غرب تأثیر بگذارد.
 
یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: «این عملیات نفوذ به طور عمدی در مقیاس کوچک طراحی شده است و هدف کلیش این است که ایالات متحده و غربی‌ها این ایده‌ها را به ظاهر ارگانیک ارائه بدهند. عملیات نفوذ عوامل روسیه عمدتاً بر اساس روابط شخصی ساخته می‌شوند. آن‌ها با اعتمادسازی می‌توانند از آن برای پیشبرد مخفیانه برنامه‌های اف‌اس‌بی استفاده کنند».

به گفته این اسناد، این کمپین‌ها گاهی اوقات در جاانداختن روایت‌های روسی در مطبوعات غربی مؤثر بوده است. ماکسیم گریگوریف، رئیس یک سازمان غیردولتی روسی که سخنرانی‌های متعددی را در سازمان ملل انجام داد و با ارائه یک مطالعه نادرست، مدعی شد که گروه بشردوستانه کلاه‌سفیدها که در سوریه فعالیت می‌کنند، بازار سیاه اعضای بدن انسان را راه‌اندازی کرده و حملات شیمیایی توسط بشار اسد را جعل کرده‌اند. بر اساس مطالب منبع‌باز ارائه‌شده توسط آن مقام آمریکایی، این ادعاها در نهایت به یک گزارش تلویزیونی شبکه آمریکایی OANN راه یافت.

در واکنش به ادعای جعلی‌بودن این گزارش، خبرنگار OANN در پاسخی طولانی که شامل عکس‌ها و جزئیات گزارش‌های خود در سوریه بود، گفت که او پای گزارش خود ایستاده و اظهار داشت که این گزارش بر اساس گزارش‌های دست اول سفر به سوریه بوده و توسط عوامل روسی سازماندهی نشده است. پیرسون شارپ، خبرنگار OANN در ایمیلی نوشت: «من برای داستان‌هایم به هیچ منبع، آژانس یا خبرچین روسی اعتماد نمی‌کنم. من پای گزارشم درباره کلاه‌سفیدها ایستاده‌ام و هر روزنامه‌نگاری که آنچه را که من دیدم نیز همین کار را می‌کند».

این مقام آمریکایی تأکید کرد که صداهایی از غرب که در نهایت به بلندگوی تبلیغات روسیه تبدیل شدند، تقریباً به طور قطع از نقشی که ایفا می‌کنند بی‌اطلاع هستند.

این اسناد به چندین مورد از «همکار»های غیرنظامی روس اشاره می‌کند که در انجام عملیات اف‌اس‌بی شریک بوده‌اند.

مردی به نام آندری استپاننکو در سال ۲۰۱۴ یک پروژه رسانه‌ای را تأسیس کرد که از روزنامه‌نگارانی از ایالات متحده و غرب حمایت مالی کرد تا از شرق اوکراین بازدید کرده و حقیقت آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد را ببینند. در واقع، اف‌اس‌بی تلاش‌های او را هدایت کرد و طبق اسناد از طبقه‌بندی خارج‌شده، «مطمئناً پروژه را تأمین مالی کرد».

این مقام آمریکایی همچنین به ناتالیا بورلینوا، بنیانگذار یک ان‌جی‌اوی روسی اشاره کرد که به طور معمول تلاش‌های دیپلماسی عمومی با بودجه اف‌اس‌بی با هدف تأثیرگذاری بر دیدگاه‌های غربی را هماهنگ می‌کرد. در سال ۲۰۱۸، او از چندین اندیشکده و دانشگاه‌های ایالات متحده در نیویورک، بوستون و واشنگتن بازدید کرد، جلساتی داشت و رویدادها را میزبانی کرد که طبق آن اسناد، توسط اف‌اس‌بی تأمین مالی می‌شد. او در اوایل سال جاری به اتهام توطئه با یک افسر اف‌اس‌بی برای عمل به عنوان عامل غیرقانونی روسیه در آمریکا متهم شد، اگرچه او در روسیه آزاد است.

بورلینووا در ایمیلی به سی‌ان‌ان، تأمین مالی سفرهای سال ۲۰۱۸ توسط اف‌اس‌بی را کاملاً رد کرد. او گفت: «تمام هزینه‌های سفر از طریق کمک مالی صندوق کمک‌های مالی ریاست‌جمهوری تأمین می‌شد. اف‌اس‌بی هیچ پولی برای این سفر به من نداد».

مقام آمریکاییِ مورد اشاره از ارائه جزئیاتی برای تقویت ادعاهای دستگاه اطلاعاتی آمریکا در اسناد از طبقه‌بندی خارج‌شده خودداری کرد، اما خاطرنشان کرد که وقتی مقامات موفق شدند حمایت اف‌اس‌بی را جلب کنند، ردیابی روایت‌هایی که آن‌ها در مطالب منبع‌باز ارائه می‌کنند، آسان شد.
 
این مقام گفت: «وقتی از اینکه این افراد چه کسانی هستند و ارتباط آن‌ها با اف‌اس‌بی، به دلیل ماهیت کاری که انجام می‌دهند، آگاه شدید، می‌بینید که شخصیت‌های بسیار معروفی در این لیست هستند. بنابراین به نظرم دنبال‌کردن رشته‌ها واقعاً دشوار نیست».

این مقام آمریکایی از بیان اینکه آیا روسیه از همین تاکتیک‌ها برای تأثیرگذاری بر انتخابات ایالات متحده استفاده کرده یا خیر، خودداری کرد.

به گفته این اسناد، اف‌اس‌بی از تاکتیک‌های مشابهی برای تأثیرگذاری بر افکار سیاسی در داخل روسیه استفاده می‌کند. در یک نمونه، یک چهره رسانه‌ای روس به نام آنتون تسوتکوف به دستور اف‌اس‌بی تظاهراتی را در خارج از سفارتخانه‌ها در مسکو، از جمله سفارت ایالات متحده، سازماندهی کرد. بر اساس این اسناد، این اعتراض‌ها به نفع روایت روسیه از جنگ در اوکراین، از جمله روایت «نازی‌های اوکراین» است که ایالات متحده و متحدانش را برای مرگ کودکان در دونباس مقصر می‌داند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی