بازی بایدن با قواعد اوباما

مایک پمپئو مدعی شد: مینی توافق با ایران، میراث شوم بایدن!

کدخبر: ۵۹۸۶۲۲
اقتصادنیوز: در شرایطی که بستر برای اجرایی شدن مفاد مینی توافق حاصله میان تهران و واشنگتن هموار شده، چهره های برجسته و در عین حال منتقد جمهوری خواه شمشیر را از رو بسته و تلاش دارند تا مانع از توافق های گسترده تری میان دو کشور شوند.
مایک پمپئو مدعی شد: مینی توافق با ایران، میراث شوم بایدن!

به گزارش اقتصادنیوز ،  مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده با انتشار یادداشتی در موسسه مطالعاتی هودسون مدعی شد: دولت بایدن کنگره را از آزاد سازی 6 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران و پنج ایرانی بازداشت شده در ایالات متحده آگاه کرد. او مدعی شد: در حالی که هدف ما  باید بازگردان آمریکایی ها به خانه شان باشد، اما باید اذعان کرد که توافق اخیر میان تهران و واشنگتن معامله بدی است. به ادعای وزیر خارجه پیشین آمریکا، پرداخت هزینه برای آزادی آمریکایی‌هایی که به [ادعای نویسنده]اشتباه توسط ایران بازداشت شده‌اند، در درازمدت امنیت آمریکایی‌ها را کاهش می‌دهد و بودجه بیشتری را در اختیار تهران قرار می دهد. این ها درس هایی است که ما مدت ها پیش آموختیم، اما جو بایدن از آموختنش سرباز زد.

کمک به افزایش نفود منطقه ای تهران

مایک پمپئو در ادامه یادداشت خود ادعا کرد: زمانی که تیم بایدن برای اولین بار اعلام کرد که بر روی مینی توافقی کار می کند، تاکید داشت که پول های آزاد شده قرار است در مسیر کمک های بشردوستانه هزینه شود. آنتونی بلینکن نیز بر این مقوله تاکید داشت. وزیر خارجه پیشین ایالات متحده مدعی است که تهران از اموال آزاد شده جهت تقویت قدرت و نفوذش در منطقه و مانع تراشی در برابر اسرائیل متحد واشنگتن استفاده خواهد کرد.پمپئو مدعی است که کنش اخیر بایدن در راستای بخشی از کتاب بازی اوباما است. به نوشته او، در آن بازه زمانی نیز وقتی مقادیری از دلارهای مالیات دهندگان در اختیار آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (UNWRA) قرار می گرفت، استدلال های مشابهی مطرح می شد. اما حقیقت آن بود که دلارهای مالیات دهندگان در اختیار گروه هایی چون حماس فعال در نوار غزه قرار می گرفت.

11111111111111111

بازی بایدن با قواعد اوباما

وزیر امور خارجه پیشین در ادامه مدعی شد که در دوران ریاست اوباما، رئیس جمهوری وقت بدون تایید سنا توافق هسته ای موسوم به برجام را منعقد کرد و بدین طریق پول نقد را در اختیار تهران قرار دارد. حالا نیز چهره های آشنای فعال در تیم اوباما بازگشته‌‌اند و برای ایران فرصت سازی می کنند.به ادعای پمپئو، تاریخ نشان داده که پاداش دادن به ساختارهای سیاسی چون ایران نتایج بدی برای آمریکایی ها به همراه دارد. به همین دلیل است که زمانی که در قامت وزیر امور خارجه فعالیت داشتم از ارائه کمک مالی به آژانس امداد و کار سازمان ملل خودداری کرده و با اعمال تحریم های سخت علیه ایران موافقت کردم.پمپئو در ادامه یادداشتش این ادعا را مطرح کرد که مینی توافق با لحاظ کردن فعل و انفعال های اخیر تهران بسیار بد است. او در ادامه یادداشتش با اشاره به توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز توسط ایران بار دیگر ادعای همکاری پهپادی میان تهران و مسکو را مطرح کرد[ادعایی که تهران بارها آن را رد کرده است]. او در ادامه نوشت: ایران در زمان ریاست بایدن میزان غنای اورانیوم خود را افزایش داده و طبیعتا کاهش آن در برابر آزادی زندانی ها چندان با اهمیت نیست.

Obama_Biden

ایران تغییر نمی کند!

به ادعای پمپئو، دولت اوباما و بایدن براین باورند که پاداش دادن به ایران منجر به تغییر سیاست های تهران خواهد شد. آنها زمانی که توافق 2015 را به سرانجام می رساندند نیز از چنین استدلالی استفاده می کردند و حالا نیز چنین دلیلی را برای توجیه کنش خود دارند. او در ادامه ادعا کرد که سناتور چاک شومر می دانست این منطق ناقص است از همین رو در سال 2015 به توافق رای منفی داد و گفت: من معتقدم ایران تغییر نخواهد کرد. شومر درست می‌گفت: ایران تغییر نکرده است. و پاداش دادن بیشتر زمینه ساز تغییر نخواهد شد.به ادعای وزیر خارجه پیشین آمریکا، در دوران ریاست ترامپ، ما فهمیدیم که هدف از مذاکرات صرفا بازگرداندن آمریکایی ها به خانه نیست، بلکه حراست از آنها در آینده است. به همین دلیل، رهبران ما باید در باب رایزنی ها در این باره شفاف باشند.این مدلی بود که ما در دولت ترامپ دنبال کردیم: به عنوان مثال، زمانی که کشیش اندرو برانسون در ترکیه بازداشت می‌شد، تعرفه‌ها و تحریم‌ها را وضع کردیم تا اینکه دولت ترکیه تسلیم شد و به او اجازه بازگشت به خانه را داد.به ادعای پمپئو، دولت بایدن برعکس عمل کرده است. به ایران برای زندانی کردن آمریکایی ها پاداش داده است. او مدعی شد: دولت بایدن باید برای توافق بهتری مذاکره می کرد. در عوض، پاداش داد و بدترین معامله را به سرانجام رساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید