دوپینگ اسرائیل در میانه جنگ/ نماینده ویژه آمریکا به تل‌آویو رفت

کدخبر: ۶۰۳۵۷۲
​اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با سران رژیم صهیونیستی و فلسطین وارد تل‌آویو شد.
دوپینگ اسرائیل در میانه جنگ/ نماینده ویژه آمریکا به تل‌آویو رفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، همزمان با ششمین روز از عملیات «طوفان الاقصی» و ضربات سنگین مقاومت فلسطین به اشغالگران صهیونیست، وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با سران رژیم صهیونیستی و فلسطین وارد تل‌آویو شد.

براساس اعلام فایننشیال تایمز، «آنتونی بلینکن»، روز پنجشنبه در حالی وارد تل آویو شد که واشنگتن به گفته خودش تلاش‌ها را برای جلوگیری از تبدیل شدن جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری منطقه‌ای افزایش داده است. سفر وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از آن صورت می گیرد که اسرائیل یک دولت وحدت جدید تشکیل داد و محاصره نوار غزه را تشدید کرد و صدها هزار سرباز ذخیره پیش از حمله زمینی به غزه، به ارتش فراخوانده شدند.

براساس این گزارش، «ریچارد هخت»، سخنگوی ارتش اسرائیل صبح پنجشنبه گفت: نیروهای اسرائیلی همچنان درحال دفع تلاش های پراکنده نیروهای حماس برای ورود به اسرائیل از دریا هستند و برای مرحله بعدی جنگ آماده می شوند، اما «هیچ تصمیمی» در مورد اقدام بعدی گرفته نشده است.

به نوشته این روزنامه، جنگنده‌های اسرائیلی از روز شنبه اهدافی را در غزه بمباران می‌کنند ، زمانی که این کشور پس از آغاز بدترین حمله‌ای که نیروهای حماس به خاک خود انجام داده‌اند، دچار سردرگمی شد. به گفته مقامات اسرائیلی، در این حمله حداقل ۱۲۰۰ غیرنظامی و سرباز کشته و بیش از ۳۰۰۰ نفر مجروح شده اند و نیروهای حماس ده ها نفر دیگر را به اسارت گرفتند، مقامات فلسطینی روز پنجشنبه اعلام کردند که در حملات رژیم صهیونیستی به غزه ۱۲۰۳ نفر کشته و ۵۷۶۳ نفر زخمی شده اند.

نیروهای اسرائیلی همچنین پس از شلیک خمپاره به اسرائیل، در درگیری‌های سبک در مرز شمالی کشور با حزب‌الله لبنان، شرکت کرده‌اند.

به گفته مقامات سازمان بهداشت جهانی، تنش ها در کرانه باختری اشغالی در حال افزایش است، جایی که در پنج روز گذشته ۲۸ فلسطینی کشته شده اند.

بلینکن قبل از خروج از آمریکا،گفت: واشنگتن به سایر کشورهای منطقه هشدار می دهد که از وضعیت اسرائیل سوء استفاده نکنند.

این گزارش می افزاید: آمریکا برای نشان دادن همبستگی با اسرائیل یک گروه ناو هواپیمابر را به شرق مدیترانه اعزام کرده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت همچنین جت های جنگنده بیشتری را به منطقه می فرستد.

هخت گفت: اسرائیل یک گردان را در نزدیکی خاک لبنان مستقر کرده است، با این حال درگیری ها در این منطقه کاهش یافته است.

یک مقام بلندپایه فلسطینی روز پنجشنبه گفت: بلینکن قرار است در این سفر از کرانه باختری رود اردن نیز بازدید کند و در آنجا با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار خواهد کرد.

سفر بلینکن پس از توافق بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز»، رهبر حزب مخالف برای تشکیل دولت وحدت در طول جنگ صورت می گیرد. نتانیاهو در بیانیه‌ای پس از انجام توافق، اعلام کرد رژیم صهیونیستی در موقعیت جنگی است.

صهیونیست ها، عرضه آب، برق، سوخت و کالا به غزه را که از سوی اسرائیل و مصر از زمان کنترل حماس در سال ۲۰۰۷ تحت محاصره فلج کننده ای قرار گرفته، قطع کرده است.

«اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: خدمات بهداشتی در غزه پس از توقف کار تنها نیروگاه برق این منطقه در روز چهارشنبه و با پایان یافتن منابع دارویی، به مرحله بحرانی رسیده است.

وی گفت: وضعیت بهداشتی غزه غیرقابل تحمل شده است. باید به سرعت برای تامین وسایل پزشکی و انتقال مجروحان و بیماران قبل از اینکه خیلی دیر شود اقدام کرد.

بنابر اعلام سازمان ملل ۳۴۰ هزار فلسطینی در این نوار ۴۰ کیلومتری آواره شده اند و بسیاری از آنها به مدارس و اردوگاه های آوارگان سازمان ملل هجوم آورده اند تا در برابر بمباران اسرائیل پناه بگیرند.

آژانس امدادرسانی فلسطینی سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که ۱۱ کارمند سازمان ملل در حملات هوایی کشته شده اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه گفت: آمریکا در حال مذاکره با اسرائیل و مصر برای ایجاد یک گذرگاه ایمن و بشردوستانه برای استفاده غیرنظامیان غزه است که در این درگیری هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید