عباس عبدی: در ناآرامیهای پارسال، بعضی مسئولان واقعیتهای جامعه را ندیدند

کدخبر: ۶۱۰۰۴۲
اقتصادنیوز: آنچه که در جامعه ایران مفقود است، تحلیل و نظر نیست، بی‌توجهی ساختار رسمی به نظرات مردم و نخبگان جامعه و تحلیل آنان است.
عباس عبدی: در ناآرامیهای پارسال، بعضی مسئولان واقعیتهای جامعه را ندیدند

به گزارش اقتصادنیوز عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این مطلب در اعتماد نوشت: در جریان ناآرامی های سال گذشته مقامات کشور و مهم‌تر از همه دو نهاد اطلاعاتی و نیز مواضع رسمی وزارت کشور، حکایت از این می‌کرد که گویی اتفاق خاصی رخ نداده است و فقط یک مشکل امنیتی است که به همت نیروهای امنیتی برطرف و حل شد.

این یک‌دندگی تحلیلی مهم‌ترین خطری است که جامعه ایران را تهدید می‌کند. اینکه مدیران امور به جای آنکه واقعیات را ببینند و از تحلیل‌های علمی و کارشناسی استفاده کنند، خود را مشغول آمال و آرزوها کرده‌اند و گمان می‌کنند با ندیدن واقعیت، مساله‌ای حل می‌شود. به همین علت است که رفتارهای آنان کلا اقتضایی است.

در آغاز اعتراضات از موضع تواضع و پایین درخواست گفت‌وگو می‌کردند یا اینکه درخواست داشتند که برنامه‌های فرهنگی انجام شود یا در مواجهه با دانشگاه‌ها و زنان و هنرمندان متفاوت از همیشه برخورد می‌کردند، ولی هنگامی که گمان کردند خرشان از پل گذشته است، روی دیگر رفتاری خود را نشان دادند و به تنظیمات کارخانه برگشتند.

این رفتار نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بی‌اعتمادی و خشم و نفرت مردم را تشدید هم می‌کند. مساله این است که کل نظام و ساختار سیاسی باید به یک تحلیل اجتماعی و سیاسی واحدی برسند و سیاست‌های بعدی خود را در مورد جامعه و مسائل آن براساس این رویکرد تنظیم کنند.نمی‌خواهم بگویم که حکومت حتما و باید تحلیل منتقدان را بپذیرد، ‌گرچه اعتبار و استحکام تحلیل منتقدان بیشتر و مستندتر است، ولی اگر حداقل به تحلیل‌های همفکران خودشان نیز توجه کنند، بخش قابل توجهی از مشکلات سیاستی حل خواهد شد.

متاسفانه در ایران علاقه‌ای ندارند که درباره حوادث و اتفاقات مهم گزارش‌های ملی تهیه و براساس آن عمل کنند. به همین علت نیز هیچ مساله‌ای چنان‌که شایسته است هیچ‌گاه حل نمی‌شود. پژوهش و تحلیل علمی مقدمه لازم برای کاهش از لجاجت سیاسی و تطبیق‌پذیری با خواست مردم است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید