انتظار مهم آمریکا از مجلس ترکیه!

کدخبر: ۶۱۷۲۶۹
اقتصادنیوز :روزنامه ترکیه‌ای حریت امروز (جمعه) به نقل از یک منبع در کاخ سفید گزارش داد که واشنگتن انتظار دارد پارلمان ترکیه پروتکل الحاق سوئد به ناتو را پیش از هر اقدامی در مورد قرارداد جنگنده‌های اف-۱۶ با آنکارا تصویب کند.
انتظار مهم آمریکا از مجلس ترکیه!

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روز سه‌شنبه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که هرگونه پیشرفت احتمالی در توافق جنگنده های اف-۱۶ آمریکا با آنکارا بر ملاحظات پارلمان ترکیه درباره پروتکل الحاق سوئد در ناتو اثر می‌گذارد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در گزارش روزنامه حریت آمده است: وزارت امور خارجه آمریکا ممکن است در همان روزی که پارلمان ترکیه الحاق سوئد به ائتلاف نظامی را تصویب می‌کند، کنگره را به طور رسمی از پیشرفت این توافق مطلع کند. با این حال، کنگره آمریکا ۳۰ روز دیگر فرصت دارد تا روند معامله اف-۱۶ را مسدود کند.

خبر مرتبط
استقبال لهستان از عضویت اوکراین در ناتو

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور لهستان با تاکید بر عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا گفت که اگر این کشور عضو این ائتلاف و بلوک شود، لهستان «یک شریک قدرتمند نظامی دیگر» به دست خواهد آورد.

در آوریل ۲۰۲۱، آمریکا دولت ترکیه را از برنامه جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ و پس از آن بیرون کرد که آنکارا سیستم‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسی را خرید.

اردوغان گفته بود که واشنگتن پیشنهاد کرده که آنکارا بجای جنگنده‌های اف-۳۵، جنگنده‌های اف-۱۶ بخرد. این توافق نیازمند تایید از سوی کنگره آمریکاست و در این میان، بسیاری از قانونگذاران آمریکایی به شدت مخالف چنین ابتکارعملی هستند و علتش هم تا حدودی موضع ترکیه در قبال پیوستن سوئد به ناتو است.

در ژوئیه سال گذشته میلادی، مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه بودجه دفاعی را تصویب کرد که بر اساس آن، فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه تاوقتی که این کشور حریم هوایی یونان را نقض می‌کند، ممنوع است.

سوئد در کنار فنلاند درخواست‌های عضویت خود را در مه سال گذشته میلادی به ناتو دادند آن هم چند ماه پس از حمله روسیه به اوکراین. فنلاند در آوریل سال جاری میلادی به عضویت این ائتلاف نظامی درآمد. درخواست سوئد هنوز توسط آنکارا و مجارستان تایید نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی