واکنش ونزوئلا به ورود ناو جنگی انگلیسی به گویان

کدخبر: ۶۱۸۳۶۴
دولت ونزوئلا اعلام کرد که کشتی جنگی را که انگلیس به بهانه شرکت در یک مانور نظامی مشترک به گویان اعزام کرده، تحت نظر گرفته و آن را یک تهدید علیه ثبات منطقه‌ای قلمداد می‌کند.
واکنش ونزوئلا به ورود ناو جنگی انگلیسی به گویان

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، هر چند این دو کشور حوزه آمریکای جنوبی (گویان و ونزوئلا) اخیرا بر سر رفع تنش‌های ناشی از مناقشه بر سر یک منطقه مرزی توافق کرده‌اند اما هنوز تنش میان دو کشور ادامه دارد.

خبر مرتبط
حمایت تمام قد انگلیس از گویان/ونزوئلا در یک قدمی جنگ قرار گرفت ؟

اقتصادنیوز:انگلیس در حال آماده شدن برای ارسال یک کشتی جنگی به گویان برای نشان دادن حمایت دیپلماتیک و نظامی از این مستعمره سابق خود است.

اخیرا گزارش شد که ناو جنگی انگلیسی اچ.ام.اس ترنت بعد از ترک بندر خود در جبل الطارق در اوایل ماه جاری میلادی در بندر بریجتاون باربادوس توقف کرده است. بر اساس اعلام شبکه بی.بی.سی، این ناو جنگی بر اساس برنامه‌ریزی قرار است سپس عازم گویان شده و در بندر جورج‌تاون لنگر انداخته تا در رزمایش‌هایی به همراه نیروی دریایی این کشور و متحدان دیگر شرکت کند.

ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا گفت، حضور این ناو جنگی انگلیسی، صداقت مقام‌های گویان را در اینکه با کاهش تنش‌ها در بحبوحه تجدید مناقشه مرزی چند صد ساله دو کشور موافق هستند، زیر سوال می‌برد.

پادرینو لوپز در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حضور یک ناو جنگی در آبهایی که هنوز مرزهای دقیقش مشخص نیست؟ چطور این حرکت را می‌توان متناسب با تعهد به حسن همسایگی و همزیستی مسالمت آمیز و پایبندی به توافق بر سر عدم تهدید یکدیگر یا استفاده از زور  علیه یکدیگر تحت هر شرایطی تلقی کرد؟»

وزیر دفاع ونزوئلا هشدار داد: «ما نسبت به این تحریکاتی که صلح و ثبات منطقه کارائیب و قاره آمریکای ما را با ریسک مواجه می‌کند گوش به زنگ هستیم.»

ناو جنگی اچ.ام.اس ترنت انگلیس که مسلح به یک توپ ۳۰ میلی متری، دو تیربار مینی‌گان و چند تیربار دیگر است عمدتا برای مبارزه با دزدان دریایی و عملیات‌های مبارزه با قاچاقچیان مورد استفاده قرار گرفته است. این ناو معمولا حامل یک بالگرد و یک واحد از تفنگداران دریایی ارتش انگلیس است.

عرفان علی، رئیس جمهور گویان و نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا دو هفته پیش در سنت وینسنت و گرنادینز نشستی را برگزار کرده و متعهد به استفاده نکردن از زور در مناقشه خود بر سر مالکیت یک منطقه غنی از منابع نفتی و معدنی در مرز دو کشور شدند.

مناقشه دو کشور بر سر این منطقه مرزی که از ابتدای قرن نوزدهم ادامه داشته، بعد از یک همه‌پرسی در سوم دسامبر در ونزوئلا بر سر این منطقه مرزی موسوم به منطقه اسکیبو مجددا تشدید شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۴ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید