بنیاد هریتیج در گزارشی مطرح کرد؛ ناتوانی پنتاگون در دفاع از منافع ملی آمریکا مقابل چین، روسیه و ایران

کدخبر: ۶۲۴۸۰۲
اقتصادنیوز: بنیاد هریتیج در گزارشی به شدت از عملکرد پنتاگون انتقاد کرد.
بنیاد هریتیج در گزارشی مطرح کرد؛  ناتوانی پنتاگون در دفاع از منافع ملی آمریکا مقابل چین، روسیه و ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا این اندیشکده آمریکایی در جدیدترین گزارش خود از قدرت نظامی ایالات متحده تاکید کرد ارتش آمریکا در خطر ناتوانی در دفاع از منافع ملی این کشور در برابر کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران قرار دارد.

بنیاد هریتیج در گزارش جدید خود با تاکید بر اینکه «ارتش ایالات متحده برای رویارویی با سخت‌ترین دشمنان خود آماده نیست» نوشت: این، نتیجه اجتناب‌ناپذیر سال‌ها استقرار طولانی‌مدت، کمبود بودجه، اولویت‌های تعریف نشده، تغییر شدید سیاست‌های امنیتی، نظم و انضباط بسیار ضعیف در اجرای برنامه‌ها و عدم جدیت عمیق در سراسر تشکیلات امنیت ملی، حتی در شرایطی است که تهدیدات علیه منافع ایالات متحده افزایش یافته است.

این گزارش با عنوان «دهه افول؛ نیاز به بازگرداندن قدرت نظامی آمریکا» در واقع دهمین ویرایش از شاخص قدرت نظامی ایالات متحده است. بنیاد هریتیج از سال ۲۰۱۵ شروع به صدور ارزیابی سالانه به‌عنوان گزارشی از وضعیت قدرت و آمادگی نظامی ارتش آمریکا کرد.

سناتور راجر ویکر، عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا طی اظهارات خود درباره این شاخص در مقر هریتیج این سوال را مطرح کرد که «برای پاسخ به ۱۰ سال افول چه کنیم؟» 

 ویکر به عنوان یک پاسخ احتمالی به درخواست رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده برای صرف ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور برای تقویت ارتش اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم ما باید گامی بزرگ رو به جلو برداریم. افزایش ۳ تا ۵ درصد بودجه دفاعی‌مان کافی نیست.

این سناتور جمهوری‌خواه با ابراز نگرانی نسبت به اینکه سایر قانون‌گذاران کنگره ممکن است به خود غرّه شده باشند، افزود: ما اکنون در خطرناک‌ترین لحظه از زمان جنگ جهانی دوم زندگی می‌کنیم. مردم آن را جنگ سرد دوم می‌نامند. ما باید این را به خاطر داشته باشیم.

کوین رابرتز، رئیس بنیاد هریتیج از ویکر و سایر قانون‌گذاران تشکر کرد و گفت: متاسفانه ارتش ما ضعیف است و برای درگیری آماده نیست. این خبر بدی است که ناشی از فقدان کامل نوآوری و عدم تمایل کامل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی سخت، نه فقط [برای] دفاع ملی، بلکه در کل بودجه فدرال است.

چالش همه جانبه و دلهره‌آور چین

بنیاد هریتیج در گزارش جدید خود چین را به عنوان جامع‌ترین و دلهره‌آورترین چالش امنیت ملی برای منافع ایالات متحده ارزیابی کرده و نوشت: ارتش چین دیگر نمی‌تواند به‌عنوان یک رقیب دور در نظر گرفته شود. چین شروع به تولید ناوهای هواپیمابر بومی و فناوری پیشرفته موشکی کرده است. این کشور به سرعت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است و تمرینات شلیک مستقیم و محاصره ساختگی در اطراف تایوان انجام می‌دهد. اگر روندهای کنونی ادامه یابد، شکاف بین ارتش چین و ایالات متحده احتمالاً بیشتر کاهش خواهد یافت و این ایده که چین ممکن است از توانایی‌های ایالات متحده در برخی زمینه ها پیشی بگیرد، دیگر غیرقابل قبول به نظر نمی‌رسد.

این گزارش، چین را در رفتار تحریک‌آمیز خود «تهاجمی» و از نظر توانایی و امکانات «خیره کننده» ارزیابی کرد.

سناتور ویکر خاطرنشان کرد که ظرفیت چین برای ساخت کشتی‌های جنگی ۲۳۲ برابر آمریکا است و گفت: یک چیز در چین کمونیستی واقعاً خوب پیش می‌رود و آن، افزایش توان نظامی آنهاست.

ناتوانی ارتش آمریکا در دفاع از منافع ملی این کشور مقابل چین، روسیه و ایران ناو هواپیمابر فوجیان چین که می‌تواند طیف وسیع‌تری از هواپیماها را از عرشه خود راهی آسمان کند

روسیه، خصمانه و مهیب

بر اساس شاخص جدید هریتیج، تصمیم ایالات متحده برای به دوش گرفتن بار بزرگ دفاع از اوکراین در برابر روسیه، به افول ارتش آن کمک کرده است.  

در این گزارش آمده است: در سال ۲۰۲۳، این امر با هزینه حمایت ایالات متحده در کمک به اوکراین در برابر روسیه تشدید شده که با تمایل محدود متحدان اروپایی برای به دوش کشیدن سهم بیشتری از این بار تقویت نیز شده است.

این گزارش روسیه را «متخاصم» و با قابلیت «هولناک» ارزیابی و تصریح کرد: اگرچه روسیه توانایی نظامی برای آسیب رساندن و (در مورد زرادخانه هسته‌ای خود) ایجاد یک تهدید وجودی برای ایالات متحده را دارد، اما هنوز به‌طور قطعی قصد انجام این کار را نشان نداده است. با این وجود، علی‌رغم جنگ با اوکراین، روسیه همچنان یک تهدید مهم برای منافع و متحدان آمریکا در منطقه اروپا به شمار می‌آید. روسیه ممکن است تهدیدی برای منافع جهانی ایالات متحده نباشد که اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد بود، اما برای طیفی از منافع آمریکا و متحدانش چالش‌هایی ایجاد می‌کند.

ناتوانی ارتش آمریکا در دفاع از منافع ملی این کشور مقابل چین، روسیه و ایران

در نهایت، شاخص جدید هریتیج نتیجه می‌گیرد که امتیاز کل برای شاخه‌های نظامی اصلی آمریکا «ضعیف» است و فقط تفنگداران نیروی دریایی امتیاز مثبت «قوی» را به دست آورد.

با این حال، این گزارش خاطر نشان کرد که «تفنگداران دریایی، یکی از نیروهای قوای جنگی است و بنابراین قدرت کلی آن برای جبران کمبود خدمات همکاران بزرگ‌ترش کافی نیست».

طبق این گزارش، نیروی هوایی در بدترین وضعیت قرار دارد که هریتیج آن را «بسیار ضعیف» رتبه‌بندی کرده است.

این گزارش همچنین نیروی دریایی و نیروی فضایی نسبتا جدید را به عنوان «ضعیف» و ارتش را در رتبه «فرعی» قرار می‌دهد. زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده نیز رتبه «فرعی» را دریافت کرد.  

در ادامه گزارش بنیاد هریتیج آمده است: با توجه به توانمندی‌های هسته‌ای، اگر ایالات متحده نیاز به استقرار تسلیحات هسته‌ای داشته باشد، تشدید مناقشه هسته‌ای نشان می‌دهد که مدیریت چنین بحرانی حتی یک نیروی مشترک کاملاً آماده با اندازه فعلی و مجهز به سلاح‌های مدرن را به چالش می‌کشد.

کیت کلوگ، ژنرال بازنشسته ارتش که مشاور امنیت ملی مایک پنس، معاون رئیس جمهور و رئیس ستاد شورای امنیت ملی در دوران دولت ترامپ بود، گفت: ارتش با پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری رهبران خود مشکل دارد. پاسخگویی کجاست؟ ما در یک جنگ ۲۰ ساله در افغانستان شکست خوردیم. چه کسی پاسخگوی همه اشتباهات ما در ارتش بود؟ ما آنها را ساخته‌ایم، فقط مالکیت آنها را نداشته‌ایم.

ناتوانی ارتش آمریکا در دفاع از منافع ملی این کشور مقابل چین، روسیه و ایران

این ژنرال بازنشسته همچنین گفت که ارتش کاملاً بوروکراتیک شده و فاقد یک استراتژی کلی است.

کلوگ با اشاره به رئیس‌جمهور جو بایدن گفت: بزرگ‌ترین ترس من این است که فرمانده کل فعلی اراده لازم را نداشته باشد. اگر اراده سیاسی نداشته باشید، می‌توانید تمام توانایی‌ها و ظرفیت‌های دنیا را داشته باشید اما اگر مایل به استفاده از آن نباشید، بی ارزش است.

خاورمیانه و گروه‌های مورد حمایت ایران

گزارش جدید هریتیج همچنین نسبت به تهدید فزاینده ایران به عنوان یک کشور با توان هسته‌ای که مجموعه‌ای از گروه‌های منطقه‌ای را کنترل می‌کند، هشدار داده و نوشت: حمله هفت اکتبر حماس به اسرائیل و حملات متعاقب آن توسط گروه‌های مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه به‌طور قابل توجهی خطر تشدید تنش را افزایش می‌دهد. این ریسک نشان‌دهنده طیف بی‌سابقه‌ای از چالش‌ها، فراتر از ظرفیت ما و ظرفیت شرکا و متحدان ما برای مقابله با تهدیدات انرژی و تجارت جهانی است.

ناتوانی ارتش آمریکا در دفاع از منافع ملی این کشور مقابل چین، روسیه و ایران

هریتیج با اشاره به اینکه «خاورمیانه ۳۱ درصد از تولید نفت جهان، ۱۸ درصد از تولید گاز، ۴۸ درصد از ذخایر نفت اثبات شده و ۴۰ درصد از ذخایر گاز اثبات شده را به خود اختصاص داده است» افزود: اگرچه امتیاز کلی منطقه مانند سال گذشته «متوسط» باقی مانده است، اما به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و افزایش تنش‌های دوجانبه با متحدان بر سر پیامدهای امنیتی توافق هسته‌ای پیشنهادی با ایران، در خطر سقوط به رتبه «ضعیف» قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید