برقراری روابط تجاری متحد تایوان با چین

کدخبر: ۶۲۶۶۶۵
اقتصادنیوز : وزیر خارجه گوآتمالا با بیان اینکه این کشور در حال بررسی برقراری روابط تجاری رسمی با چین است، گفت که قصد داریم تا روابط موجود خود را با تایوان هم حفظ کنیم.
 برقراری روابط تجاری متحد تایوان با چین

 به گزارشاقتصادنیوز به نقل از ایسنا، درحالیکه گوآتمالا یکی از معدود متحدان باقی مانده تایوان محسوب می‌شود، دیگر کشورها روابط خود را با چین به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان افزایش می‌دهند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، «کارلوس رامیرو مارتینز» وزیر خارجه گوآتمالا در مصاحبه‌ای گفت: ما به همکاری با تایوان در سطوحی که انجام داده‌ایم ادامه خواهیم داد. اما رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم قدرت اقتصادی چین را نادیده بگیریم.

خبر مرتبط
ایالات متحده و چالش نظم چند قطبی/ چگونه واشنگتن می‌تواند حمله به تایوان را مهار کند؟

اقتصادنیوز: تداوم جنگ در اوکراین در کنار تنش ها در دریای جنوبی چین و درگیری ها در خاورمیانه، نهاد اطلاعاتی ایالات متحده را درگیر عصر تازه ای کرده است. عصری مملو از پیچیدگی و معادلاتی لاینحل.چنین گزاره هایی موجب شده تا این نهاد اطلاعاتی از بازتعریف مسئولیت های خود برای نقش آفرینی تازه بگوید.

وی افزود: ما علاقه‌مندیم که به چین نزدیک شویم تا سعی کنیم روابطی را پیرامون تجارت ایجاد کنیم. این برقراری روابط تجاری می‌تواند در قالب ایجاد «دفتر منافع تجاری» که به یافتن بازار چین برای محصولات گواتمالا کمک می‌کند، تحقق یابد. ما آن را علنی می‌کنیم، این یک اقدام علیه تایوان یا ایالات متحده نیست.

«برناردو آروالو»، رئیس جمهوری گوآتمالا که اواسط ژانویه این سمت را به دست گرفت، قول داده که روابط با چین را برقرار کند.

آمریکا مهمترین حامی بین‌المللی تایوان است با اینکه روابط دیپلماتیک رسمی با این کشور ندارد و همچنین تامین کننده اصلی سلاح برای تایوان نیز به شمار می‌رود.

چین در سال‌های اخیر نفوذ اقتصادی خود را در آمریکای لاتین افزایش داده است؛ جایی که کشورها از لحاظ تاریخی روابط نزدیک‌تری با ایالات متحده داشته‌اند. بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی در سال‌های اخیر وفاداری خود را از تایوان به چین تغییر داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید