امضای توافقنامه امنیتی میان هلند و اوکراین

کدخبر: ۶۳۱۷۹۵
نخست وزیر هلند در سفری به اوکراین یک توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با کی یف امضا کرد.
امضای توافقنامه امنیتی میان هلند و اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مارک روته در این سفر از پیش اعلام‌نشده با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرد و گفت که کشور به طرح ابتکاری جمهوری چک به منظور خرید ۸۰۰ هزار گلوله توپ برای کی‌یف کمک مالی می‌کند.

زلنسکی اعلام کرد که آمستردام بر اساس توافقنامه امنیتی جدید در سال جاری ۲.۲ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه می‌دهد و در طی سال آتی کمک‌های دفاعی دیگری به کی‌یف خواهد داد.

پیشتر کانادا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، دانمارک و انگلیس توافقنامه‌های امنیت دوجانبه به اوکراین امضا کرده بودند. آدری یرماک رئیس دفتر زلنسکی گفته که مذاکراتی برای امضای توافقنامه‌های امنیتی با کشورهای دیگر جریان دارد.

غربی‌ها قصد دارند تا قبل از پیوستن اوکراین به ناتو از طریق توافقنامه‌های دوجانبه نظامی به این کشور کمک کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید