"بیزنس اینسایدر" افشا کرد:

فشار به اروپا برای تعلیق فروش تسلیحات به اسرائیل

کدخبر: ۶۳۸۷۱۰
اقتصادنیوز : "بیزنس اینسایدر" افشا کرد که کشورهای اروپایی در نتیجه حمله اسرائیل به امدادگران سازمان خیریه موسوم به آشپزخانه مرکزی جهانی، تحت فشار فزاینده برای تعلیق فروش تسلیحات به این رژیم هستند.
فشار به اروپا برای تعلیق فروش تسلیحات به اسرائیل

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، این رسانه نوشت: کلماتی که از طرف نزدیک ترین متحدان (رژیم) اسرائیل ابراز می شود حیرت انگیز بوده است؛ آنها نگران و خشمگین هستند و می گویند دیگر توجیهی وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، حمله نظامی رژیم اسرائیل به هفت امداد رسان در غزه، انتقادهای بی سابقه ای را از طرف رهبران اروپایی برانگیخته است؛ آنها خواستار آتش بس در غزه و در برخی موارد، توقف فروش سلاح به این رژیم در سایه افزایش تلفات جنگ شده اند.

خبر مرتبط
افشاگری سی ان ان از نقشه جنگ اسرائیل

اقتصادنیوز : شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در مطلبی، کشتار گسترده فلسطینیان در غزه را عامل اصلی انزوای روزافزون اسرائیل در صحنه بین‌المللی دانست و نوشت: با گذشت ۶ ماه از جنگ، صبر متحدان رو به پایان است، زیرا اسرائیل فاقد هرگونه راهبردی برای خروج از این درگیری است.

این گزارش افزود: حمله به کاروان امدادی سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی سردرگمی سیاستمداران اروپایی را تشدید کرده است و آنها تحت فشار ادامه حمایت از متحد نزدیک خود و افزایش فشار عمومی برای توقف جنگی هستند که کنترل چندانی بر آن ندارند.

سباستین سژورنه (Sbastien Sjourn) وزیر امور خارجه فرانسه بعد از این حمله گفت که هیچ چیز این حادثه ناگوار را توجیه نمی کند.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیست اعلام کرد که از مرگ امدادگران که سه نفر آنها انگلیسی بودند، وحشت زده شده است.

انگلیس سفیر خود در سرزمین های اشغالی را فرا خواند و لهستان نیز که یکی از شهروندان خود را در این حمله از دست داد، دست به اقدام مشابهی زد. رادوسلاف سیکورسکی وزیر امور خارجه لهستان نیز خشم خود را از این حمله ابراز کرد.

در خارج از اروپا نیز جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت که حمله به امدادگران کاملا غیرقابل قبول است و آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا نیز اعلام کرد که این حمله، کشورش را خشمگین کرده است.

به گفته جولی نورمن، استادیار سیاست و روابط بین‌الملل در دانشگاه کالج لندن، نارضایتی از این درگیری (غزه) در اروپا در حال افزایش بود و حمله به کاروان نیروهای امدادی آن را تسریع و بسیار علنی تر کرد.

وی افزود: آنچه که تا به حال آرام تر گفته شده بود، اکنون با صدای بلندتری گفته می شود.

بیزنس اینسایدر با اشاره به حمایت کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی در ایام پس از حمله هفتم اکتبر حماس، اضافه کرد: اما تنها با گذشت چند هفته، افزایش خونریزی ها در غزه باعث ابراز نارضایتی آنها شد. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اوایل نوامبر خواستار آتش بس شد و ریشی سوناک از حمایت از وقفه انسان دوستانه به حمایت از «آتش بس پایدار» تغییر موضع داد و آن را مشروط به آزادی اسرای صهیونیستی و توقف حملات دانست.

آلمان نیز به عنوان نزدیک ترین هم پیمان رژیم اسرائیل با یادآوری هولوکاست در انتقاد از اقدامات این رژیم رویکرد محتاطانه را اتخاذ کرد. این کشور تلاش کرد در تاکید بر حق رژیم اسرائیل برای دفاع از خود محتاط باشد و در عین حال به شکل فزاینده ای از اوضاع انسانی در غزه انتقاد کرد.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان نگرانی خود را از افزایش تلفات جنگ غزه ابراز کرده و در نشست ماه گذشته با بنیامین نتانیاهو نخست ورزیر رژیم صهیونیستی خواست درباره این که چگونه هر هدفی می تواند این هزینه های بالا را توجیه کند، توضیح دهد.

از سوی دیگر فلسطینی‌ها، امدادگران و گروه‌های حقوق بین‌الملل می‌گویند خشم غرب از کشته شدن امدادگران خارجی در تضاد با واکنش آنها به درد و رنج ساکنان غزه است.

به گفته وزارت بهداشت، بیش از ۳۳ هزار نفر از جمله بیش از ۲۲۰ کارمند بشردوستانه کشته شده اند و صدها هزار شهروند غزه در آستانه قحطی هستند.

بیزنس اینسایدر افزود: حمله به نیروهای آشپزخانه مرکزی جهانی، فشار بر دولت های اروپایی را افزایش داده است تا از انتقاد دست برداشته و به تعلیق فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل بپردازند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه غیرالزام آوری را در همین ارتباط تصویب کرد. در میان اعضای اروپایی در این نهاد متشکل از ۴۷ کشور، تنها آلمان و آمریکا به این قطعنامه رای منفی دادند.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا روز پنجشنبه گفت که کشورش فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل را متوقف کرده و از سایر کشورها نیز خواسته است که همین اقدام را انجام دهند.

در ماه فوریه، کانادا اعلام کرد که انتقال محموله های سلاح را به اسرائیل متوقف خواهد کرد و در همان ماه، دادگاه هلند به دولت این کشور دستور داد تا صادرات قطعات جنگنده F-۳۵ به تل آویو را متوقف کند، هرچند دولت هلند اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

در انگیس، بیش از ۶۰۰ حقوقدان، از جمله سه قاضی بازنشسته دیوان عالی، دولت بریتانیا را تحت فشار قرار دادند تا به نتیجه دادگاه بین‌المللی دادگستری مبنی بر وجود احتمال خطر نسل‌کشی در غزه توجه و ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند.

بیزنس اینسایدر یادآوری کرد که آمریکا تنها کشوری است که بیشترین نفوذ را بر رژیم اسرائیل دارد و شروع به تغییر مشی خود در قبال این رژیم کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در تماس تلفنی به نتانیاهو گفت که ادامه حمایت ایالات متحده از جنگ به اقدامات بیشتر اسرائیل برای محافظت از غیرنظامیان و امدادگران بستگی دارد. ساعاتی بعد، رژیم اسرائیل اعلام کرد که مسیرهای کمک رسانی جدیدی به غزه باز خواهد کرد و میزان مواد غذایی و سایر تدارکات را که وارد این منطقه می شود افزایش خواهد داد.

 

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان نیز جمعه (دیروز) گفت که کشورش انتظار دارد رژیم اسرائیل زودتر این تصمیم را اعلام کند.

وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیگر بهانه ای وجود ندارد.

آلمان دومین تامین کننده تسلیحات به رژیم صهیونیستی است و سال گذشته ۳۲۶.۵ میلیون یورو (۳۵۴ میلیون دلار) صادرات دفاعی را تایید کرد.

کریستین هافمن سخنگوی دولت آلمان روز جمعه به این پرسش که برلین در چه شرایطی تحویل سلاح به رژیم اسرائیل را تعلیق می کند، پاسخ داد که صادرات تسلیحات همیشه بر اساس تصمیمات موردی و با در نظر گرفتن مسائل سیاسی و حقوق بشری است.

نومی بار یاکوف عضو برنامه امنیت بین المللی در اندیشکده امور بین الملل چتم هاوس نیز در این زمینه گفت: تصمیم کشورهای اروپایی برای توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی و مشروط کردن آن به پیروی این رژیم از قوانین بین المللی با افزایش فشار بر آمریکا برای بکار بستن اقدام سختگیرانه خود تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید