گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

سیگنال نفتی از آمریکا به بازار ارز/ طلا ریخت؛ سکه ارزان شد

کدخبر: ۶۴۲۴۴۱
اقتصادنیوز: به دنبال ریزش قیمت طلای جهانی، بازار سکه امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه شاهد سقوط سنگین‌ قیمت سکه امامی بود. با این‌ حال قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا نوسان صعودی را ثبت کرد و به مرز ۴۱ هزار تومان نزدیک شد.
سیگنال نفتی از آمریکا به بازار ارز/ طلا ریخت؛ سکه ارزان شد

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی میدانی بازار طلا و سکه در چهارمین روز اردیبهشت‌ماه حکایت از تداوم ریزش قیمت‌ها دارد. آن طور که شواهد نشان می‌دهد گسل طلای جهانی بازار سکه در داخل ایران را لرزاند و همین امر موجب شده زیر پای سکه امامی سست شود. به‌این‌ترتیب امروز قیمت سکه با سر زمین خورد و تا لحظه تدوین این گزارش 42 میلیون و 400 هزار تومان پایین آمد.

 این زلزله از بازار جهانی طلا آغاز شد؛ امروز قیمت اونس طلا برای دومین روز متوالی در هفته جاری سقوط کرد و به پایین‌ترین حد در بیش از دو هفته اخیر رسید. رویترز گزارش داد که طلا در روز دوشنبه ۲.۷ درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین سقوط روزانه آن در ۲۲ ماه گذشته بود. این در حالی است که رالی مارس و آوریل این فلز گران‌بها را تقریباً ۴۰۰ دلار افزایش داد و به بالاترین سطح تاریخ ۲۴۳۱ دلار در ۱۲ آوریل رساند.

خبر مرتبط
آغاز داستان‌سرایی تازه ارمنستان و آذربایجان/ قیمت‌ها در بازار کوتاه آمدند

اقتصادنیوز: امروز در بازار ارز تهران قیمت ها به مانند روز گذشته شیب نزولی را در پیش گرفتند و قیمت لیر ترکیه افت 10 تومانی را تجربه کرد و 2005 تومان قیمت گذاری شد.

 فعالان اقتصادی دلیل اصلی اصلاح قیمت طلا را ناشی از کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران از تشدید بحران خاورمیانه می‌دانند.

 البته بلومبرگ هم در گزارشی به نوسانات بازار طلا پرداخته و نوشته است که «در حال حاضر تاجران علاوه بر تنش‌های خاورمیانه بر اطلاعات اقتصادی آمریکا تمرکز کرده‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا ۲.۶ درصد در ماه گذشته میلادی افزایش‌یافته باشد، درحالی‌که در فوریه برابر با ۲.۵ درصد بود. بدین ترتیب احتمال به‌تعویق‌افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش‌یافته که می‌تواند قیمت طلا را تحت‌تأثیر قرار دهد.»

 این فلز گران‌بهای جهانی امروز در زمان تدوین این گزارش در حدود ۲۲۹۸ دلار معامله شد. این قیمت در مقایسه با دیروز ۷۲ دلار و در مقایسه با دو روز قبل نزدیک به ۱۰۰ دلار ارزان شده است.

به این ترتیب، پس‌لرزه ریزش طلا در بازار جهانی، امروز بازار سکه ایران را هم نوسانی کرد. بر اساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر، قیمت سکه امامی امروز تا سطح ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پایین آمد که نسبت به دو روز قبل تقریباً ۱.۵میلیون تومان کاهش را نشان می‌دهد. البته لازم به ذکر است که ظهر امروز سکه تا حدودی بالا رفت و بر روی ۴۲ میلیون و 400 هزار تومان قرار گرفت.

imageembed_87c3ad9055a819b9e6d85872022c76a2

علاوه بر سقوط قیمت طلای جهانی و پسلرزه های آن در بازار سکه ایران، خبر دیگری نیز به بازار رسید؛ آنچه معامله گران امروز به آن اشاره داشتند، خبری است که از احتمال مخالفت بایدن با تحریم های جدید نفتی علیه ایران حکایت دارد. «بلومبرگ» در گزارشی پیش بینی کرده است که «دولت آمریکا از ترس افزایش قیمت نفت، تحریم‌های جدید کنگره علیه نفت ایران را اجرا نخواهد کرد»؛ تحریم‌هایی که در پایان هفته گذشته از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به‌ دلیل آنچه تلافی پاسخ موشکی ایران به اسرائیل خوانده می‌شود، به تصویب رسید. این نمایندگان بر روی کاغذ متعهد شده‌اند دامنه تحریم‌های صادرات نفت خام ایران را با گسترش آن به بنادر، نفتکش‌ها و پالایشگاه‌های خارجی دخیل در تجارت نفت این کشور، بیشتر کنند. با این حال، تحلیلگران بازار نفت بر این باورند که «جو بایدن» تمایلی به هر اقدامی که باعث افزایش قیمت نفت خام یا بنزین شود ندارد. از این رو برخی متخصصان می‌گویند «جو بایدن» احتمالاً معافیت‌هایی برای این تحریم‌ها در نظر می‌گیرد و آنها را به طور قطعی اجرایی نخواهد کرد.

از بعد از ریاست جمهوری ترامپ، تحریم‌های نفتی با برخی معافیت ها در دولت بایدن کمرنگ شده و میزان خرید و فروش نفت و معاملات نفتی ایران اثر بسیار مهمی بر انتظارات معامله گران از بازار ارز دارد؛چرا که دلارهای نفتی منبع اصلی درآمدهای ارزی دولت است و به نظر می رسد پیش بینی بلومبرگ از احتمال اعمال معافیت های نفتی بر تحریم های جدید، نگرانی‌ها از تحریم‌های احتمالی را به مقدار زیادی تعدیل کند؛ موضوعی که می تواند دست بازارساز را در کنترل بازار ارز و سکه بازتر کند.

با این همه اگر این خبر کذب باشد، می تواند بازار را دچار نوسان کند.

با این اخبار و همزمان با افت شدید قیمت طلای جهانی، امروز در بازار طلای ۱۸ عیار هم صف فروش بود. این فلز زرد داخلی روز دوشنبه ۶۸ هزار تومان و در بازار امروز تقریباً 90 هزار تومان ارزان شد و در زمان تدوین این گزارش، حدود ۳ میلیون و 564 هزار و 400 تومان قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، خبر مهمی که امروز در بین معامله‌گران طلا دست‌به‌دست شد دررابطه‌با افزایش بی‌سابقه ذخایر طلای ایران است. سایت خبری المیادین در تحلیلی مدعی شده طبق اطلاعات رسیده از منابع آگاه خارجی، بانک مرکزی ایران در یک‌سال گذشته و به‌ویژه در سه ماه اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ذخایر طلا و فلزات گران‌بهای خود را در خزانه از منابع خارجی افزایش داده است.

خبر مرتبط
ضربه محکم طلا به بازار سکه/ سکه روی مرز حساس قرار گرفت/ پیش بینی قیمت سکه امروز 4 اردیبهشت 1403

اقتصادنیوز: به دنبال ریزش قیمت طلای جهانی بازار سکه هم در وضعیت قرمز قرار دارد. فعالان اقتصادی می گویند که طلا ترمز سکه را کشیده و پیش بینی می‌شود که روند کاهشی سکه ادامه یابد؛ با این حال برخی دیگر نظر متفاوتی دارند .

 همچنین امروز نرخ ارز در مرکز مبادله طلا و ارز نوسان صعودی را ثبت کرد. در همین رابطه در معاملات امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش قیمت نسبت به روز کاری قبل به‌ نرخ ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۰ هزار و ۹۷۶ تومان معامله می‌شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۷۳۶ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۳ هزار و ۶۲۸ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۱ هزار و ۹۵۲ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۱۵۷ تومان است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید