از صبح امروز در هتل کوبرگ وین

راند نهایی مذاکرات آغاز شد

کدخبر: ۱۰۷۲۳۵
امروز سوم آذر است. روزی سرنوشت ساز برای ایران و حل و فصل شدن ابهامات پرونده ای که بیش از 12 سال عرصه را بر اقتصاد کشور و مردمانش تنگ کرده است.
راند نهایی مذاکرات آغاز شد

به گزارش «اقتصادنیوز» با فرارسیدن روز تاریخی سوم آذر، تکاپوی هیات‌های شرکت‌کننده در مذاکرات وین برای دستیابی به توافقی کلی که از آن به نام توافق سیاسی نیز یاد می شود، شدت گرفته است.

تلاش اعراب برای به انحطاط کشیدن مذاکرات
علاوه بر وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس، وزرای خارجه روسیه و چین نیز طی دیشب و امروز صبح خود را به قلعه کوبرگ رساندند تا در این هم اندیشی و توافق سهمی داشته باشند. هر چند که شنیده می‌شود مقامات مسکو تحت تاثیر ریاض با فاصله گرفتن از موضع تهران، همچون غربی‌ها بر طبل ناسازگاری با ایران می‌کوبند. گفته می‌شود که سعود الفیصل در دیدار با جان کری که در هواپیمای شخصی وزیر خارجه سعودی‌ها در فرودگاه وین انجام شد، اینگونه عنوان کرده است که عکس‌العمل عربستان در برابر توافق جامع هسته‌ای 1+5 با ایران، انعقاد قرارداد نظامی ریاض با مسکو خواهد بود.

پس از این دیدار بود که جان کری در دیداری 75 دقیقه‌ای با محمد‌جواد ظریف که البته این بار بدون حضور نماینده سیاسی 1+5 در این مذاکرات صورت پذیرفت به بررسی روند گفت‌و‌گوها و راهکارهای دستیابی به یک اتفاق نظر سیاسی پرداخت. دیداری که ششمین ملاقات دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا طی هفته اخیر و البته مهم‌ترین آنها بود.

یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده در رابطه با محتویات مذاکرات صورت گرفته در این دیدار می‌گوید: هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 بر روی توافق کلی و سیاسی و نه توافق جامع مذاکره می‌کنند، چرا که با توجه به محدودیت زمان و حجم زیاد جزییات و ضمائم توافق احتمالی، امکان دست یافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غیر ممکن است.

او می‌افزاید: ما تلاش داریم بر روی کلیات توافق که اصول توافق را شامل می‌شود از جمله ابعاد غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیت‌ها، چگونگی لغو تحریم‌ها، فعالیت فردو، اراک و... به تفاهم برسیم.

 یک مقام ارشد ایرانی نیز که خواست نامش فاش نشود به رویترز می‌گوید: ما در صورت شکست مذاکرات وین همکاری‌های خود با مسکو و پکن را افزایش می‌دهیم؛ به طور قطع ایران برای شکست مذاکرات طرحی جایگزین دارد و اگر مذاکرات به شکست بینجامد همکاری‌های خود با دوستان را افزایش می‌دهد و فرصت‌های بیشتری را برای حضور آنها در بازار خوب ایران فراهم می‌کند.

دیدارهایی از جنس هسته‌ای

شب گذشته و در راستای ادامه گفت‌و‌گوهای دوجانبه اعضای 1+5 جان کری بعد از دیدار با ظریف، با سرگئی لاوروف همتای روسی خود نیز دیدار کرد. همچنین منابع غربی اعلام کردند که در رزیدانس سفیر انگلیس در وین،‌ فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس میزبان کاترین اشتون، لوران فابیوس، جان کری و فرانک والتر اشتاین مایر بود.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که محمد‌جواد ظریف و جان کری روز یکشنبه درباره‌ احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرده‌اند. این مقام آمریکایی تاکید می‌کند: تمرکز ما هنوز روی برداشتن گام‌هایی جهت دستیابی به یک توافق قرار دارد اما طبیعی است که ما در 24 ساعت باقی مانده تا ضرب‌الاجل تعیین شده با همپیمانان‌مان در گروه 1+5 درباره‌ یکسری مسائل رایزنی می‌کنیم. تمدید مذاکرات یکی از این گزینه‌هاست و تعجبی ندارد که ما در رایزنی با ایرانی‌ها درباره‌ این گزینه گفت‌و‌گو کرده باشیم.

 فرصت سوزی آمریکایی‌ها در این مذاکرات که با گزینه تمدید این گفت‌و‌گوها مطرح شده است در حالی است که مقامات ایرانی قویاً تمدید این مذاکرات را رد کرده و بر امکان دستیابی به توافق سیاسی که تنها بر روی کلیات موارد اختلافی تدوین شده باشد، تاکید می‌کنند.پیش‌بینی می‌شود تلاش‌های 10‌ماهه ایران و 1+5 در دستیابی به «برنامه اقدام مشترک جامع» در پایان مهلت تعیین شده سوم آذر به توافق جامع هسته‌ای نینجامد و طرفین تنها به یک تفاهم سیاسی و کلی بسنده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید