در سال 2013

ذخایر نفتی آمریکا رکورد زد

کدخبر: ۱۰۸۱۸۱
ذخایر نفتی ثابت آمریکا در سال ٢٠١٣ میلادی به بیشترین مقدار خود از سال ١٩٧٥ میلادی رسیده است.
ذخایر نفتی آمریکا رکورد زد

به گزارش اقتصادنیوز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرده که ذخایر ثابتی نفت و میعانات آمریکا در سال ٢٠١٣ برای پنجمین سال متوالی افزایش یافته و به ٣٦ میلیارد و ٥٠٠ میلیون بشکه رسیده است. در این گزارش که بر پایه اطلاعات «مرکز ذخایر ثابت نفت و گاز آمریکا» تنظیم شده، آمده است که ذخایر نفتی آمریکا در سال ٢٠١٣ در مقایسه با سال ٢٠١٢ میلادی 9 درصد رشد داشته و به بالاترین سطح از سال ١٩٧٥ رسید. ذخایر نفتی داکوتای شمالی با رشد یک میلیارد و ٩٠٠ میلیون (٥١ درصد) بیشترین مقدار افزایش ذخایر نفت را در سال گذشته در میان سایر ایالت‌های آمریکا داشت.

در همین حال، تگزاس با فاصله زیاد در مقایسه با سایر ایالت‌ها همچنان بزرگ‌ترین ذخایر نفتی آمریکا را در اختیار دارد. ذخایر نفت تگزاس از ١١ میلیارد و ١٠٠ میلیون بشکه در سال ٢٠١٢ به ١٢ میلیارد بشکه در سال ٢٠١٣ افزایش یافت. دلیل افزایش چشمگیر ذخایر ثابت آمریکا در سال گذشته میلادی فعالیت‌های استخراجی و توسعه‌ای در کنار عوامل اقتصادی گوناگون بیان شده است. اما مهم‌ترین عامل افزایش ذخایر نفتی آمریکا در سال ٢٠١٣ توسعه پنج میلیارد بشکه‌ای میدان‌های نفتی این کشور ذکر شده است.

این در حالی است که مشاور اقتصادی ارشد باراک اوباما از کاهش رشد تولید نفت این کشور خبر داد. جیسون فرمن در حاشیه یک کنفرانس تجاری اعلام کرد که افزایش تولید نفت آمریکا ادامه می‌یابد اما کاهش قیمت‌های جهانی نفت از سرعت رشد آن می‌کاهد. او تصریح کرد که حتی با کاهش قیمت نفت، شاهد تداوم افزایش تولید آن خواهیم بود و تنها نرخ رشد آن کمتر می‌شود. پس از این‌که عربستان در ٢٧ نوامبر درخواست‌های اعضای کم درآمدتر اوپک را برای کاهش تولید به منظور افزایش قیمت‌های جهانی نفت نپذیرفت، برخی تحلیلگران پنداشتند که عربستان برای کاهش تولید نفت آمریکا، به قیمت‌های پایین‌تری تمایل دارد.

در همین حال، با افزایش فشار ناشی از کاهش قیمت‌های رسمی فروش نفت عربستان، بهای نفت خام برنت روز جمعه پنجم دسامبر به زیر ٦٩ دلار در هر بشکه سقوط کرد تا نخستین بار از سال ٢٠١٠ تاکنون، هفته را با قیمتی کمتر از ٧٠ دلار در هر بشکه به پایان برساند. فرمن تأکید کرد: «بهای پایین نفت به کاهش چشمگیری در مالیات مصرف‌کنندگان می‌انجامد.» وی در جریان سخنرانی در این کنفرانس گفت که آمریکا با برخورداری از بالاترین میزان رشد اشتغال در ١٥ سال اخیر، اقتصاد قدرتمندی دارد، این در حالی است که اروپا، ژاپن و دیگر کشورها به دلیل کاهش تقاضا و قدرت خرید به محرک‌های بیشتری نیاز دارند.

او همچنین از دولت آلمان خواست تا به منظور افزایش تقاضا، هزینه بیشتری صرف کند، مخصوصاً به خاطر آنکه تورم نزدیک به صفر این کشور حاکی از افت تقاضاست. آمریکا در ماه‌های اخیر اروپا را تحت فشار قرار داده تا برای بهبود وضع اقتصادی با قاطعیت بیشتری عمل کند، اقتصادی که به گفته جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در یک دهه گذشته با کاهش رشد روبه‌رو بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید