صندوق های سرمایه گذاری جسورانه بورس میزبان استارت آپ ها

کدخبر: ۱۵۷۲۴۶
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: در کشورهای پیشرفته بازار سرمایه تامین منابع را انجام می دهند، در کشور ما تامین منابع مالی را بانک انجام می دهد که در آینده در نظر داریم تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سنا ، دلیری با اشاره به نقش صندوق های جسورانه در توسعه اقتصادی کشور از علم بازار یابی به عنوان مکملی برای موفقیت شرکت های دانش بنیان یاد کرد. علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه تیتر امشب درباره تامین منابع مالی شرکت های دانش بنیان گفت: در سه سال گذشته کانون دانش بنیان را عملیاتی کردیم . بستری که قانون گذار اماده کرده بود راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی بود وتمرکز بیشتر در وام دادن به شرکت ها بوده است. بعضی شرکت ها در این راستا رشد کردند، اما برخی نتوانستند، چون بیشتر تمرکز آنها روی مسائل علمی بود، بنابراین تصمیم گرفتم افرادی باتجربه اقتصادی و جذب سرمایه گذار انجام دهیم. وی افزود: توافقی که با سازمان بورس کشور داشتیم این بود که با همکاری هم صندوق جسورانه را راه اندازی کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره نقش صندوق های جسورانه در توسعه اقتصادی کشور گفت: در ورود به بازار کسب و کار و سیستم های اداری علم فقط کافی نیست، بلکه بازاریابی زمان رسیدن به مقصود را کوتاه تر می کند. وی افزود: شرکت هایی که افرادی که تجربه کافی داشتند، به سرعت رشد کردند و بزرگ شدند، در بررسی ها شاخص آنها مثبت بوده است چون هم تجربه کافی داشتند هم با علمی که داشتند زودتر به هدف رسیدند.

وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده  هنگام خلق ایده های نو، مراکز فناوری ایجاد کردیم که بتوانیم در مراحل بعدی سرمایه گذاری های لازم را در مورد آن بکار گیریم.

دلیری در ادامه گفت: در معاونت فناوری کشور اولویت ها مهم است که کدام اولویت در زندگی مردم مهتر و موثرتر است که تمرکز بیشتر باشد. در همین زمینه 15 استاد بالادستی فناوری در راستای اولویت های کشور راه اندازی شده است. سندی هم که مصوب شده وضعیت موجود تا مطلوب را از طریق تمرکز بر بخش خصوصی مشخص شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در ادامه گفت: در کشورهای پیشرفته بازار سرمایه تامین منابع را انجام می دهند، در کشور ما تامین منابع مالی را بانک انجام می دهد که در آینده در نظر داریم تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود.

وی گفت: وقتی به بانک می رویم پروسه طولانی مثل سرمایه و ضمانت و ... باید انجام شود و ممکن است در این راه زمان را از دست بدهیم اما در بازار سرمایه بدون بروکراسی و ضمانت مراحل طی می شود و زودتر به نتیجه می رسد. در بازار سرمایه سهامداران عضو می شود و زمان نیز مطرح نیست چون در شرکت های دانش بنیان افراد نخبه با درجات علمی بالا هستند، محصول آنها ارتقا یافته است و مرتب رو به رشد هستند. وی گفت: باید روی معاونت فناوری تمرکز شود، تمرکز سرمایه گذاری هلدینگ های بزرگ و بانک ها به طرف حفاظت از سرمایه با تمرکز روی طرح های دانش بنیان باید باشد تا تحول اقتصادی در کشور صورت گیرد.

وی گفت: در این زمینه تمرکز باید در نیازهای جدی جامعه باشد، دولت نیز باید پشتیبانی کند. به طور مثال، در دنیا داروهای گیاهی جایگزین داروهای شیمیایی می شود، ظرفیت کشور ما در این زمینه زیاد است که با ورود به این حوزه اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. ظرفیت ایده پردازی در کشور ما زیاد است، اما باید تمرکز بیشتر باشد. در علوم انسانی ظرفیت بالایی داریم که باید تمرکز و حمایت روی ایده پردازی باشد. در حوزه های علوم شناختی، باید ایده پردازی شود. مدل ها و الگوهای خوب بومی در حوزه های مالی نیز می تواند تحول بزرگی در حوزه مالی کشور ایجاد کند.

هامونی: صندوق های جسورانه سود بالایی دارند

هامونی مدیرعامل فرابورس ایران دیگر میهمان حضوری برنامه گفت: صندوق های جسورانه که بیش تر به نام صندوق های نوآورانه و ریسک پذیر شناخته می شد، امروزه به این نام تغییر یافته زیرا این صندوق ها ریسک پذیر هستند و به همان اندازه سود بالایی هم دارند.

وی افزود: صندوق های جسورانه از ایده تا انتهای پروژه منابع مالی را تامین می کنند. صندوق های جسورانی در قالب یک هلدینگ تشکیل می شوند که زیر مجموعه آن شرکت های دانش بنیان قرار می گیرند، این صندوق ها در ازای سهام با آن شرکت ها شریک می شوند و حتی در نحوه حساب و کتاب ها و نقل و انتقال پول نیز نقش مهمی دارد.

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: تا کنون 8 صندوق درخواست داده اند که 3 تا مجوز گرفته اند که در روزهای آینده در بازار پذیره نویسی شده است که در حال حاضر استقبال خوبی از این صندوق ها شده است، صنعت ما صنعتی است که با منابع زیرزمینی و زور و بازو در حال اداره است، در حال حاضر سهم صنایع دانش بنیان در بورس کمتر از 3 تا 4 درصد است که باید این روند تغییر پیدا کند.

وی افزود: ما می خواهیم مردم با سرمایه های خرد وکوچک خود وارد این صندوق های جسورانه شوند و عملا در این بحث کلان حضور جدی داشته باشند. ما باید قبول کنیم که در حال حاضر در ابتدای راه هستیم، در شرکت های دانش بنیان هنوز نکات قابل بهبودی دیده می شود، بحث شفافیت نیز در این شرکت ها موضوع دیگری است که هم برای آنها و هم برای شرکتیهای جسورانه بسیار مهم به نظر می رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید