دفاع معاون اول رئیس جمهوری از میدانداری بخش خصوصی در اقتصاد

کدخبر: ۱۶۲۳۶۲
معاون اول رییس جمهور با ابراز تاسف از اینکه گاهی با نگاه بی مهری به بخش خصوصی نگریسته می شود، گفت: توسعه و پیشرفت کشور و غلبه بر چالش ها جز از طریق میدان دار شدن بخش خصوصی امکانپذیر نیست.
دفاع معاون اول رئیس جمهوری از میدانداری بخش خصوصی در اقتصاد

به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در ششمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی که با رویکرد ظرفیت سازی، ایجاد توانمندی و ماندگاری شرکت ها و سازمان های صنعت و انرژی در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی برگزار شد، بخش خصوصی را جزو سرمایه های ارزشمند کشور برشمرد و گفت: متاسفانه گاهی سرمایه های کشور فقط سرمایه هایی همچون منابع نفت و گاز و سرمایه های فیزیکی تلقی می شود اما باید توجه داشته باشیم که در طول یک دوره زمانی شرکت هایی ایجاد می شوند که جزو سرمایه های مهم کشور محسوب می شوند.

معاون اول رییس جمهور افزود: شرکت های پیمانکاری و خدمات فنی و مهندسی که قادر می شوند طرح های بزرگ را با زمان بندی دقیق و با قیمت و کیفیت مناسب اجرا کنند این شرکت ها سرمایه های بزرگی هستند که یک شبه متولد نمی شوند بلکه سال ها طول می‌کشد تا این شرکت ها بتوانند به توانمندی دست پیدا کنند.

وی اظهار داشت:  نباید فراموش کنیم که تا چندی قبل بخش عمده ای از طرح ها و پروژه های کشور از جمله مدیریت ساخت و احداث به طرف های خارجی واگذار می شد و کار مهندسی تفصیلی و ساخت بخش عمده ای از تجهیزات واحدهای صنعتی به شرکت های خارجی واگذار می شد.

 جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه به مرور زمان توانستیم به نقطه ای برسیم که مهندسی تفصیلی توسط توان داخلی انجام می شد و سپس در مراحل بعدی در بخش مهندسی پایه نیز توانمند شدیم و امروز با سرافرازی و همت شرکت های قدرتمند داخلی، به راحتی می توانیم سد، نیروگاه و پالایشگاه بسازیم و پروژه های بزرگ را از ابتدا تا انتها با توان داخلی اجرا کنیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، تصریح کرد: بخش خصوصی باید بیش از سایر بخش ها مدافع سیاست های اصل ۴۴ باشد و مهمترین پیام این سیاست ها این است که محدودیتی در فعالیت بخش خصوصی وجود ندارد و این بخش می تواند به هر اندازه رشد کند و از صنایع بزرگ برخوردار شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید ریسک پذیر باشد، گفت: بخش خصوصی نباید دائماً سود و زیان خود را محاسبه کند و از ورود به طرح های مهم واهمه داشته باشد. هر کس می خواهد کار بزرگ انجام دهد باید ریسک پذیر باشد زیرا خطرپذیری در ذات کارآفرینی است.

جهانگیری با اشاره به جهت گیری دولت و نظام مبنی بر اینکه بخش خصوصی باید میدان دار فعالیت های اصلی اقتصاد کشور باشد، خاطر نشان کرد: منابع دولت محدود و اندک است و امروز دیگر نمی توان کارهای بزرگ را با اتکا به بودجه دولت انجام داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۰ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل این پروژه ها اعتباری بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان لازم است و بودجه دولت بسیار اندک است و امکان اجرای این پروژه ها با بودجه دولتی میسر نیست.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: پروژه های نیمه تمام عمرانی مدتی طولانی است که به صورت نیمه تمام باقی مانده اند و مردم کشور نیز به این طرح ها چشم دوخته اند و می‌خواهند از اجرای این طرح ها بهره مند شوند.

جهانگیری یکی از مسائل مهم پیش روی کشور را مسئله بیکاری نسل جوان عنوان کرد و گفت: یکی از چالش های بزرگ که جزو ابرچالش های پیش روی نظام است، تعداد فارغ التحصیلان جویای کار است و این در حالی است که اقتصاد ایران در بهترین دوران خود توانسته است سالانه ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کند و در دوره ای نظیر سال ۸۶ تا ۹۱ با وجود وفور درآمدهای نفتی، میزان شغل خالص جدید ایجاد شده برابر با صفر بوده است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: امروز به طور سالانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی متقاضی کار هستند و اگر موفق شویم برای این تعداد اشتغالزایی کنیم، ۳ میلیون نفر بیکار فعلی همچنان بیکار خواهند بود.

وی با تاکید براینکه باید اقداماتی انجام دهیم که منجر به اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده کشور شود، افزود: اشتغالزایی جز از طریق افزایش رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری میسر نمی شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه در سند چشم انداز، رشد اقتصادی ۸ درصد پیش بینی شده است، گفت: امروز که ۱۰ سال از سند چشم انداز سپری شده است، رشد اقتصادی ۳ درصد است و اگر بتوانیم رشد اقتصادی کشور را به ۸ درصد برسانیم و این رشد اقتصادی اشتغالزا باشد، حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ایجاد خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور گفت: متاسفانه از سال  ۸۶ منحنی رشد سرمایه گذاری روند نزولی در پیش گرفت و چند سال رشد منفی داشت و ما باید زمینه ای فراهم کنیم که سرمایه گذاری در کشور توسط بخش خصوصی افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه باید منابع خارجی وارد کشور شود گفت: دولت تلاش می کند این زمینه ها را برای بخش خصوصی فراهم کند و در کنار این برنامه ها، طرح اصلاح نظام بانکی نیز آغاز شده و بانک مرکزی در این زمینه مسئولیت پیدا کرده است.

جهانگیری ادامه داد: در همین یکسال سپری شده از اجرای برجام در مذاکره با کشورهایی که می توانند منابع به ایران تزریق کنند نظیر کشورهای کره جنوبی و چین از آسیای شرقی و کشورهای اروپایی، همه اعلام آمادگی کرده اند تا برای تامین منابع مالی و فعالیت در ایران حضور داشته باشند، البته تحقق این برنامه ها به شرایط نظام بانکی و مسائل برجام وابسته است و در تلاش هستیم تا هرچه سریعتر این برنامه ها اجرا شود.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: دنیا می داند که ایران کشوری با ظرفیت های فراوان است که می تواند هم به توسعه خود کمک کند و هم کانونی برای توسعه کشورهای دیگر باشد.

وی خطاب به فعالان بخش خصوصی گفت: به خاطر مردم و اشتغالزایی برای جوانان این کشور به صحنه بیایید و دولت نیز در حد توان از شما حمایت خواهد کرد و تلاش خواهیم کرد که شرایط باثبات اقتصاد داخلی را فراهم کنیم و شرایط کار با کشورهای دیگر نیز مهیا شود.

جهانگیری یکی از برنامه های مورد تاکید در اقتصاد مقاومتی را واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش غیردولتی دانست و گفت: تاکنون حدود ۲۵۰۰ پروژه به بخش خصوصی واگذار شده که عمدتاً در بخش آب و فاضلاب بوده اند و ردیفی نیز در بودجه در نظر گرفته شده تا دولت بتواند از بخش خصوصی خرید خدمت کند.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه دولت برنامه وسیعی برای توسعه خطوط ریلی و راه آهن در کشور دارد، گفت: دولت در اکثر کلانشهرها احداث خطوط مترو را در دست اقدام دارد و بخش خصوصی باید به برنامه توسعه خطوط ریلی کشور، بخش آب، برق و بهداشت و درمان ورود کند و دولت نیز باید ساز و کارهایی تعریف نماید که هم برای دولت و هم برای بخش خصوصی منافع داشته باشد. البته منافع دولت همان منافع ملت است و خواسته دولت این است که مردم کشور از اجرای طرح ها منفعت ببرند.

وی تصریح کرد: دولت به دنبال درآمد از محل واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی نیست و خواسته دولت این است که بخش خصوصی این طرح ها را تکمیل کند و در همین رابطه دستورالعملی نیز در دولت تدوین شد که بخش خصوصی انتقاداتی نسبت به آن داشت و دولت از اتاق بازرگانی ایران خواست با مشورت بخش خصوصی این ایرادات را اصلاح کند تا مجدداً در دولت تصویب شود.

جهانگیری افزود: لایحه مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی در پروژه های عمرانی و زیر ساختی نیز مراحل آخر خود را طی می کند و برای تدوین این لایحه از بخش خصوصی نظر خواهی شده است.

در این مراسم پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور دبیرکل کانون کارفرمایان ایران و رییس شورای هماهنگی تشکل های صنفی، حرفه ای و مهندسی کشور هر کدام در سخنانی از آمادگی بخش خصوصی برای اجرای پروژه های نیمه تمام کشور خبر دادند و خواستار حمایت دولت از بخش خصوصی شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید