جمعی از کارشناسان مطرح کردند

6 سوال اقتصادی که کاندیدهای باید به آن پاسخ دهند

کدخبر: ۱۶۷۲۳۶
در روز‌های اخیر نامزدهای محترم جایگاه ریاست‌جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های خود را بیان می‌دارند و البته بسیاری از موضوعات مطرح‌شده از سوی آنان از موضوعات مهم در مورد نحوه اداره کشور است، لکن بخش کارشناسی کشور به‌ویژه در حوزه اقتصاد به نامزدی تمایل نشان می‌دهد که برنامه‌های خوب خود را متکی به اعداد کمی و مستظهر به استدلالات کارشناسی و قابل تحقق کند. بدیهی است که کارشناس از این طریق اطمینان می‌یابد که مقدرات اقتصادی کشور به دست شخص با کفایت سپرده می‌شود و طبیعتا اقناع فکری کارشناسان، مسیر اجرایی برنامه‌های رئیس‌جمهوری آینده را تسهیل خواهد کرد.
6 سوال اقتصادی که کاندیدهای باید به آن پاسخ دهند

به گزارش اقتصادنیوز ، با توجه به فضای انتخاباتی حاکم بر کشور، جمعی از کارشناسان اقتصادی سوالاتی را از نامزدهای ریاست‌جمهوری مطرح کردند. این سوالات درصدد آن است که به‌طور دقیق‌تر رویکرد نامزدها را در قبال مسائل کلان اقتصادی روشن ‌کند. آنچه که در ادامه می‌آید متنی است که توسط آنان برای طرح سوال نگاشته شده است. در روز‌های اخیر نامزدهای محترم جایگاه ریاست‌جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های خود را بیان می‌دارند و البته بسیاری از موضوعات مطروحه از سوی آنان از موضوعات مهم در مورد نحوه اداره کشور است، لکن بخش کارشناسی کشور به‌ویژه در حوزه اقتصاد به نامزدی تمایل نشان می‌دهد که برنامه‌های خوب خود را متکی به اعداد کمی و مستظهر به استدلالات کارشناسی و قابل تحقق کند.

بدیهی است که کارشناس از این طریق اطمینان می‌یابد که مقدرات اقتصادی کشور به دست شخص با کفایت سپرده می‌شود و طبیعتا اقناع فکری کارشناسان، مسیر اجرایی برنامه‌های رئیس‌جمهوری آینده را تسهیل خواهد کرد.این در حالی است که نیاز اساسی کشور در دوره فعلی و همچنین مطالبه مقام معظم رهبری از مسوولان نیز موضوع تولید و اشتغال است. بر این اساس در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، چند سوال اقتصادی مطرح می‌شود و از نامزدهای محترم سپاسگزار خواهیم بود که پاسخ خود را به‌صورت دقیق بیان کنند. باشد که با اهتمام و درایت آنان گره‌های فروبسته اقتصاد کشور به‌ویژه در حوزه تولید و اشتغال باز شود:

1- در انطباق با اهداف سند چشم‌انداز و اهداف کمی برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی کشور باید سالانه 8 درصد باشد. برای تحقق این رشد به‌طور متوسط به سالانه 770 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در کشور نیاز است. این در حالی است که متوسط سرمایه‌گذاری در کشور اعم از منابع دولتی، غیر دولتی و خارجی در پنج سال برنامه پنجم توسعه سالانه به‌طور متوسط 210 هزار میلیارد تومان بوده است. شما برای رسیدن به اهداف رشد تولید و اشتغال کشور کسری منابع مالی مورد نیاز (560 هزار میلیارد تومان) را چگونه تامین می‌کنید که منجر به افزایش پایه پولی نیز نشود؟

2- از آنجا که 8/ 2 درصد از رشد اقتصادی کشور باید از طریق رشد بهره‌وری عوامل تولید تامین شود و رشد بهره‌وری سال‌های اخیر به‌طور متوسط سالانه کمتر از یک درصد بوده است، برنامه شما برای افزایش رشد بهره‌وری چیست و از آنجا که برای رسیدن به این میزان بهره‌وری نیازمند دانش فنی و تکنولوژی هستیم، برای تامین تکنولوژی از خارج چگونه عمل می‌کنید و سرمایه مورد نیاز را برای تامین این تکنولوژی چگونه تامین می‌کنید؟

3- از آنجا که افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید عمدتا منجر به کاهش اشتغال خواهد ‌شود، شما چگونه بهره‌وری و تامین اشتغال را توامان به نتیجه خواهید رساند؟

4- از آنجا که بخش مهمی از منابع نظام بانکی رسوب کرده و تبدیل به معوقه شده است، شما برای به چرخش درآوردن این منابع و فعال‌سازی منابع نظام بانکی برای تولید و اشتغال چگونه عمل می‌کنید؟

5- از آنجا که یکی از مشکلات مهم اقتصاد ایران در پنج سال آینده تامین شغل برای سالانه به‌طور متوسط 868 هزار نفر فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها است، با توجه به تنوع رشته‌های تحصیلی آنان، شما چگونه برای این تعداد فارغ‌التحصیل ایجاد شغل می‌کنید؟

6- برنامه و روش کار شما برای مدیریت واردات و مبارزه با قاچاق کالا و ارز چیست؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید