اثر انتخاب دوباره روحانی بر بازار جهانی نفت خام

کدخبر: ۱۶۹۳۸۲
تحلیل مؤسسه پلاتس نشان می دهد که انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران، تأثیری مثبت بر بازار جهانی نفت خواهد داشت.
اثر انتخاب دوباره روحانی بر بازار جهانی نفت خام

به گزارش ایسنا، نشریه پلاتس نوشت: پیش‌بینی می‌شود که انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران توسعه صنعت نفت این کشور را تضمین می‌کند و خطر آسیب دیدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت تحریم‌ها را از میان بر می‌دارد.

پس از اعلام موفقیت روحانی در کسب بیش از ۵۸ درصد از آرای مردم در صدا و سیمای ایران، استمرار فعالیت وی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران تأیید شده است. مؤسسه پژوهشی هجای پوتوماک اعلام کرد از دید فعالان بازار نفت، پیروزی جناح های رقیب در ایران خطری جدی برای توافق هسته ای به شمار می‌آمد که سبب شده بود تحریم‌های ضد ایرانی پایان یابند و حدود یک میلیون بشکه به تولید روزانه نفت ایران افزوده شود.

در بیانیه این مؤسسه آمده است: گروه های تندرو در ایران با توافق هسته ای مخالف بودند و به این توافق و همچنین الگوی جدید قراردادهای نفتی که می توانست شرکت‌ها و سرمایه گذاری خارجی را به صنعت نفت ایران بکشاند، حمله می‌کردند.

در انتخابات شوراها نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، اصلاح طلبان توانستند اداره پایتخت ایران را به عهده گیرند.

این تحولات نشان دهنده حمایت روز افزون از سیاست‌های اصلاح طلبانه و برون نگر در تهران است که حدود ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد و مرکز اقتصادی و صنعتی ایران به شمار می‌آید.

قراردادهای جدید نفتی

یکی از افتخارات روحانی، مذاکره موفقیت آمیز در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی است که در آن با توافق ایران و گروه پنج به‌علاوه یک، تحریم‌های هسته ای از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی کنار گذاشته شدند.

روحانی مذاکراتی را رهبری کرد که توافق هسته ای را برای ایران به ارمغان آوردند و سپس و در پی پایان تحریم‌های هدف گیرنده صنعت نفت این کشور، بر افزایش تولید نفت ایران و بازگشت آن به سطح پیش از تحریم نظارت کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران وعده داده است که در صورت انتخاب دوباره، تلاش برای بهبود ارتباطات خارجی ایران را بیشتر می کند و می کوشد که در چهار سال آینده، دیگر تحریم‌های غیر هسته ای را نیز از میان بر دارد. در روزهای پیش از دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، شماری از پروژه های جدید نفت و گاز را افتتاح کرد که چند میدان گاز و میعانات گازی در پارس جنوبی، آغاز برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی و افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز بود.

با این همه افزایش چشمگیر ظرفیت تولید نیازمند سرمایه گذاری خارجی است و ایران هنوز الگوی جدید قراردادهای نفتی برای توسعه بالادستی یا همان آی پی سی را رونمایی نکرده است.

روحانی امیدوار است که در دومین دوره ریاست جمهوری خود، شاهد دستاوردهای ملموس امضای قراردادهای جدید نفتی و بازگشت شرکت های بزرگ نفتی بین المللی به ایران باشد.

اگرچه هنوز نخستین قرارداد از این نوع امضا نشده است، برخی شرکت‌های بزرگ نفتی که به دلیل تحریم ایران را ترک کرده بودند، از جمله توتال فرانسه، شرکت انگلیسی-هلندی شل، رپسول اسپانیا، مرسک هلند و اینپکس از ژاپن، همگی به شدت برای مشارکت در قراردادهای توسعه میدان های نفت و گاز ایران، ابراز تمایل کرده‌اند.

مسیری پر چالش

انتخابات روز جمعه گذشته (۲۹ فروردین ماه)، نخستین رأی گیری عمده در ایران پس از توافق هسته ای بود، بنابراین نتیجه انتخابات به عنوان مهر تأیید بر این دیدگاه دکتر روحانی است که پایبندی به توافق هسته ای را برای بازسازی اقتصاد ایران ضروری می‌داند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای امور خارجه و سیاست امنیت، به دکتر روحانی تبریک گفت و در پیامی اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای اجرای کامل توافق هسته ای، همکاری دو جانبه، صلح منطقه ای و برآورده کردن همه انتظارهای مردم ایران، آمادگی دارد.

براساس گزارش وزارت نفت، با این همه، موج حمایت مردمی که اکنون رئیس جمهوری ایران از آن برخوردار است، نمی تواند مسیری بدون چالش را در چهار سال آینده برای او تضمین کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید