مجوز آمریکا برای فروش هواپیمای روسی به ایران

کدخبر: ۱۸۳۶۰۵
وزیر صنعت و بازرگانی روسیه اعلام کرد که این کشور می خواهد مجوز وزارت خزانه داری آمریکا را برای تحویل هواپیمای سوخو سوپر جت 100 به کشورهای هدف تحریم بگیرد که مربوط به ایران نیز می شود، ولی دریافت آن طول کشیده است.
 مجوز آمریکا برای فروش هواپیمای روسی به ایران

به گزارش ایرنا، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و بازرگانی روسیه روز دوشنبه گفت: در هواپیمای مسافربری سوپر جت 100 قطعاتی وجود دارد که ساخت آمریکا است.

مانتوروف در مصاحبه با پایگاه آنلاین روزنامه ایزوستیا افزود: باید از وزارت خزانه داری آمریکا مجوز تحویل این هواپیما را به برخی کشورها از جمله ایران بگیریم.

وی افزود: فعلا پاسخی دریافت نکرده ایم و متاسفانه زمان بررسی این درخواست نامشخص است که امیدوار به واکنش عاقلانه آمریکا هستیم.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این باره نوشته است: طولانی شدن تشریفات حقوقی وزارت خارجه آمریکا، مانع فروش هواپیماهای مسافربری سوخو سوپرجت100 به ایران شده است.

در این گزارش خاطرنشان شد: ضرورت حصول توافق بین شرکت سوخو و OFAC - یکی از بخش های وزارت خزانه داری آمریکا - در رابطه با استفاده از قطعات ساخت ایالات متحده در سوپرجت100 یکی از موانع امضای قراردادها با ایران شده است.

رسانه روسی به عنوان مثال به شرکت های آمریکایی Hamilton Sundstrand، Goodrich Corporation ،Parker و Honeywell h اشاره کرده که تامین کننده قطعات گوناگون برای این هواپیما هستند.

اسپوتنیک نوشت: از لحاظ نظری، سوخو می توانست قطعات نیازمند اخذ این موافقت برای هواپیمای سوخوسوپرجت100 را با امکانات داخلی تولید کند، اما در این صورت زمان زیادی نیاز خواهد بود، ولی ایران قصد ندارد منتظر بماند.

رسانه روسی در پایان گزارش خود افزوده است: در حالیکه این قرارداد چندین میلیاردی برهم می خورد، بوئینگ و ایرباس رقبای سوخو توافق هایی به مبلغ 16.6 و 18 میلیارد دلار با تهران امضا می کنند.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه نیز چهارم مرداد ماه در جمع خبرنگاران گفته بود که مسکو و تهران قرارداد خرید 12 فروند هواپیمای سوپرجت 100 را امضا کرده اند.

همزمان خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرده بود که روسیه و ایران برای فروش 12 هواپیما توافق کردند و احتمال دارد که در آینده نیز قراردادی برای فروش 30 فروند دیگر امضا کنند.

نوواک پیشتر نیز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه اظهار کرد: مسکو علاقه مند به راه اندازی خط تولید قطعات و تجهیزات هواپیماهای روسی در ایران است و اگر پیشنهاد طرف ایرانی را دریافت کنیم، آماده بررسی هستیم.

ولادیسلاو ماسالوف یک مقام روسی در امور هواپیماهای مسافربری نیز گفته بود که فروش این هواپیما به ایران، نیازمند موافقت تولیدکنندگان آمریکایی قطعات هواپیما است.

سوخوی سوپر جت 100 نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین هواپیما توسط فرمان های الکترونیکی هدایت می شوند و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.

این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، های فرود، سامانه های الکترونیکی و دیگر قطعات توسط کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و.. هستند.

براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف می تواند در تمامی فرودگاه های ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف 6 پرواز در روز فعالیت کند.

روسیه از هفت سال پیش به بهره برداری از این نوع هواپیما می پردازد و تا کنون سفارش ساخت 197 فروند سوخوسوپرجت 100 داده شده که 49 فروند آن ساخته شده و در اختیار شرکت های هوایی روسی و کشورهای مختلف قرار گرفته است.

«الکساندر روبتسف» رییس شرکت لیزینگی «ایلیوشین فینانس» نیز اعلام کرده است که با سفارش دهنده های ایرانی در حال مذاکره است تا با رفع تحریم ها، به احتمال زیاد تا پنج فروند هواپیمای سوپرجت 100 به ایران به صورت لیزینگی تحویل شود.

«کریل تساریف» رییس شرکت «اسبربانک لیزینگ» روسیه نیز گفته است که برای تحویل هواپیما به ایران تمایل دارد.

«ماکسیم سوکولوف» وزیر حمل و نقل روسیه نیز چندی پیش گذشته اعلام کرد که ایران و روسیه در حال مذاکره در مورد تحویل سوخو سوپرجت 100 هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید