حضور وزیر بنادر پاکستان در افتتاح بندر چابهار پیغام روشن داشت

کدخبر: ۱۹۳۵۱۰
وزنامه اردو زبان 'اکسپرس' پاکستان چاپ اسلام آباد دوشنبه بیستم آذرماه در صفحه نخست خود، با انتشار گزارش ویژه بهره برداری فاز نخست «بندر شهید بهشتی» چابهار نوشت: حضور وزیر بنادر و کشتیرانی این کشور در این آیین، پیغام روشن داشت.
حضور وزیر بنادر پاکستان در افتتاح بندر چابهار پیغام روشن داشت

به گزارش ایرنا در گزارش روزنامه اکسپرس پاکستان آمده است: حضور «میرحاصل خان بزنجو» وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان در آیین بهره برداری فاز نخست 'بندر شهید بهشتی' چابهار حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، پیغام روشنی برای هندوستان است که از بندر چابهار هرگز علیه منافع پاکستان استفاده نمی شود.

اکسپرس به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها از پاکستان برای شرکت در آیین بهره برداری فاز نخست 'بندرچابهار' دعوت سطح بالایی انجام داد، بلکه پس از آن از با رویکرد مثبت و دوستانه طرف پاکستانی مبنی بر حضور در سطح وزیر در این مراسم نیز روبرو شد، که این روند پیشرفت قابل توجهی در مسیر همکاری میان دو کشور را نشان می دهد.

این روزنامه اردو زبان نوشت این پیشرفت حاصل ماه ها تلاش و اقدام رهبران دو کشور است، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان که اخیرا به ایران سفر کرد نیز نقش بسیار مهمی برای این مهم از خود ایفا کرد و اکنون دو کشور به هدف درک متقابل نقطه نظر یکدیگر نزدیک شده اند.

در ادامه این گزارش آمده است: زمان کنونی در بهبود روابط تهران - اسلام آباد بسیار حائز اهمیت است، پاکستان نیز در هیچ ائتلافی که علیه ایران باشد مشارکت یا عضو نمی شود.

اکسپرس به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی (بدون ذکر نام وی) افزود: ماه های اخیر همکاری های نظامی و اطلاعاتی دو کشور نیز با بهبود قابل توجهی همراه بوده است.

این دیپلمات ایرانی گفت: اوایل ماه دسامبر مراسم افتتاح بندر چابهار برگزار شد که نماینده ویژه پاکستان با وجود اینکه این کشور در طرح چابهار حضوری ندارد، در کنار دکتر روحانی قرار گرفت که البته این حضور اتفاقی نبوده بلکه روی آن کار شده، بلکه این پیغام واضحع از سوی تهران برای اسلام آباد بود که ایران هرگز اجازه نخواهد داد که چه هند یا هر کشور دیگر، از چابهار علیه منافع پاکستان استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران این اطمینان خاطر را به طرف پاکستانی ابلاغ کرده که است بنادر چابهار و گوادر رقیب یکدیگر نبوده بلکه ایران متعهد به توسعه همکاری ها در این بخش است.

به گزارش ایرنا طرح توسعه بندر چابهار با افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر و اسکله شهید بهشتی با حضور حسن روحانی و مقام‌های عالیرتبه هند و افغانستان در رسانه‌های مهم بین‌المللی با واکنش‌های بسیاری روبه رو شد.

خبرگزاری رویترز پس از انجام مراسم افتتاحیه در چابهار نوشت: تهران امیدوار است که با توسعه چابهار بتواند به مسیر ترانزیتی به سرزمین محصور افغانستان و آسیای میانه بدل شود.

سرمایه‌گذاری این طرح، رقمی افزون بر یک میلیارد دلار را شامل می‌شود که هندوستان در آن ٢٣٥ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

هند در مجموع رقم ٥٠٠ میلیون دلار در چابهار و در بخش شمالی عمان سرمایه‌گذاری کرده است که نزدیک‌ترین مسیر ایران به اقیانوس هند به حساب می‌آید.

به گواه کارشناسان این بندر آغاز دوره جدید گسترش ارتباطات منطقه ای است.

بندر شهید بهشتی چابهار که در فاصله 80 کیلومتری مرز مشترک با پاکستان قرار دارد، می تواند نقش مهمی در توسعه تجارت و اقتصاد در منطقه به ویژه کشور پاکستان ایفا کند.

کارشناسان و پژوهشگران پاکستان معتقدند با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی در منطقه و آسیای میانه دو بندر چابهار و گوادر به عنوان دو بندر 'خواهر خوانده' در کنار یکدیگر می توانند در بالا بردن سطح زندگی مردم و توسعه اقتصادی و تجاری نقش ایفا کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید