لزوم راه‌اندازی بانک ارزی از سوی دولت

کدخبر: ۲۰۱۸۷۶
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که بانک ارزی برای تنظیم نرخ ارز در بازار از سوی دولت راه‌اندازی شود.
لزوم راه‌اندازی بانک ارزی از سوی دولت

احمد انارکی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و مسئولین مربوطه در جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی مکررا قول تثبیت قیمت ارز را دادند و مطالبه کمیسیون از آنها نیز همین امر بوده است چرا که نوسان فعلی قیمت دلار کار صادرکننده و تولیدکننده را مختل کرده است.

وی با بیان اینکه دولت با در اختیار داشتن دلارهای نفتی قدرت کنترل نرخ ارز را دارد، یادآور شد: به نظرم تثبیت قیمت مهمتر از کاهش قیمت است. در واقع باید نرخ مشخصی برای ارز تثبیت شود تا حداقل در یکی دو سال جز یکی دو درصد تغییر در آن رخ ندهد و شرایط اقتصادی برای فعالان این عرصه قابل پیش‌بینی باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس با اشاره به اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نوسان قیمت ارز به دلیل سال نوی میلادی است، گفت: ایشان گفت که در بهمن ماه نرخ ارز تا حدودی کنترل می‌شود اما با این شرایط که پیش می‌رود اگر دولت به طور جدی وارد عمل نشود شب عید هم با مشکل مواجه خواهیم شد.

انارکی محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه منابع ارزی و تنظیم بازار در اختیار دولت است، گفت: دولت می‌تواند به صرافی‌ها ارز تزریق و این نوسان را کنترل کند.

وی با بیان اینکه جو روانی باعث نوسان قیمت ارز شده، گفت: اگر مردم اطمینان داشته باشند که ارز به اندازه کافی در بازار وجود دارد این فضا ایجاد نمی‌شود. در واقع دولت باید این اطمینان خاطر را به مردم بدهد که ارز به میزان کافی وجود دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مردم به دنبال روزنه‌ای برای سرمایه‌گذاری هستند و خرید ارز را هم به چشم سرمایه‌گذاری می‌بینند، گفت: در واقع در حال حاضر دلار و ارز وجود دارد اما در خانه‌های مردم است. به نظر می‌رسد اگر دولت بانک ارزی راه بیندازد و مردم بتوانند در آنجا دلار سپرده‌گذاری کنند و یا بردارند این امر تا حد زیادی به تنظیم نرخ ارز کمک خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید