جدول سقف و کاهش تولید اوپک از سال 1998 تا 2015

اتحاد اوپک و غیر اوپک علیه کاهش قیمت نفت

کدخبر: ۱۵۵۳۷۳
خطر سقوط نفت موجب شد تا پس از 15 سال کشورهای عضو اوپک و غیر اوپکی ها بر سر کاهش سقف تولید نفت توافق کنند. به این ترتیب خطری که ممکن بود دستاورد تاریخی اوپک در اجلاس 171 را خنثی کند از میان برداشته شد.
اتحاد اوپک و غیر اوپک علیه کاهش قیمت نفت

به گزارش بلومبرگ کشورهای غیر اوپک موافقت کردند تا همگام با اعضای اوپک به کاهش تولید نفت در جهان کمک کرده و در حدود 612 هزار بشکه از تولید نفت خود کم کنند.

این میزان کاهش تولید در حالی برای کشورهای غیرعضو اوپک در نظر گرفته شده بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد 10 کشور اصلیتولیدکننده نفت که عضو اوپک نیستند، در نیمه دوم سال 2017 با افت طبیعی تولیدات تا سطح 300 هزار بشکه در روز همراه خواهند بود. در این میان روسیه، به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده غیرعضو اوپک، در حالی برای کاهش 300 هزار بشکه‌ای تولیدات خود در روز برای همراهی با تصمیمات اوپک قول داده بود که هم‌اکنون تولیدات این کشور در سطحی بی‌سابقه قرار دارد.

به این ترتیب چنانچه مکزیک 150 هزار بشکه از تولیدات روزانه خود بکاهد، بعد از روسیه بیشترین سطح کاهش در طول دوره قرارداد کاهش تولید را خواهد داشت. با این حال کاهش تولید مکزیک در حالی است که گفته می‌شود صنعت نفت این کشور به دلیل وجود برخی مشکلات فنی ناگزیر است سطح تولید نفت خود را کم کند.

اما تلاش‌ها و مذاکرات برای به ثمر نشستن تصمیم اوپک به منظور کاهش تولید در حالی از سوی کشورهای عضو و غیرعضو در حال پیگیری است که بازار نفت در سال‌های قبل نیز شاهد توافقاتی از این دست بوده است. آخرین توافق از این جنس در سال 2001 رخ داد. در این سال اعضای اوپک طی سه نشست (که آخرین جلسه مرتبط با آن در ژانویه 2002 تشکیل شد) در مجموع 5 میلیون بشکه از تولید نفت اوپک کاستند تا کل تولیدات اوپک از 7/ 26 میلیون بشکه در روز به 7/ 21 میلیون بشکه در روز برسد. با وجود این میزان کاهش تولید، قیمت‌ جهانی نفت در این سال و در زمانی که برنامه کاهش تولید جریان داشت، با تقویت همراه نشد. به نظر می‌رسد اقدام اوپک برای کاهش تولید نفت در آن زمان، تنها مانعی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها شد در حالی‌که با گذشت مدت‌زمانی حدود یک سال از آغاز روند کاهش تولید و مشخص شدن اثرات این اقدام در بازار، قیمت‌ها نیز روندی صعودی به خود گرفتند.

در جدول زیر به مهم‌ترین اجلاس‌های اوپک از اواخر دهه 90 میلادی یعنی نشست‌هایی که اوپک با تغییر میزان تولید خود سعی داشته در بازار دخالت کرده و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، اشاره شده است. در ستون اول این جدول زمان برگزاری این اجلاس‌ها آمده است. در ستون دوم سقف کلی تولید مشخص شده و ستون سوم به میزان تغییر در سقف تولید اوپک در اشاره دارد. اما در ستون چهارم مقدار تولید واقعی اعضا مشخص شده است. ستون آخر نشان می‌دهد در چه قیمت‌هایی اوپک تصمیم به کاهش یا افزایش تولید خود گرفته است. عراق از مارس 2005 از نظام سهمیه بندی اوپک خارج شده از این رو سقف تولید اعلامی به غیر از تولید اوپک است؛ اما در ستون مربوط به میزان تولید اوپک، تولید همه اعضا از جمله عراق محاسبه شده است. به دنبال اختلافات شدید بین اعضای اوپک، در نشست دسامبر 2015 سقف تولید اوپک برداشته شد.

1082621_80e54871-d606-4620-8f9d-f60e42a51d76

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید