پیش بینی وزیر نفت سعودی از رشد «چشمگیر» قیمت نفت

فرش قرمز عربستان زیر پای نفت 60 دلاری

کدخبر: ۱۵۶۴۳۷
اگر چه قیمت نفت روز جمعه اندکی کاهش یافت اما عربستان دیروز سیگنال قدرتمندی برای بازارهای جهانی نفت خام ارسال کرد. سیگنالی که انتظار می رود به زودی اثر آن بر قیمت نفت آشکار شود. با این سیگنال مشخص شد که سعودی ها هر کاری که از دستشان بر بیاید برای افزایش قیمت نفت انجام می دهند.
فرش قرمز عربستان زیر پای نفت 60 دلاری

به گزارش اقتصادنیوز ، بعد از آنکه قیمت نفت در بودجه سال آینده کشورمان50 دلار در نظر گرفته شد، عربستان سعودی نیز بودجه سال آینده خود را با نفت 55 دلاری بست تا بر خوش‌بینی نسبت به بهبود بازار نفت در سال آینده میلادی مهر تایید زده شود.

خالد الفالح روز گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از بودجه این کشور، قیمت تعادلی نفت را جایی بین 50 تا 60 دلار برای هر بشکه اعلام و تاکید کرد: در سال 2017 قیمت نفت رشد «چشم‌گیری» خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، مقامات سعودی مفصل‌ترین لایحه بودجه تاریخ این کشور را ارائه کرده‌اند تا شهروندان و سرمایه‌گذاران را متقاعد سازند که طرح ترمیم بودجه و قطع وابستگی اقتصاد این کشور به نفت جدی هستند.

اما با وجود تهدیدهایی که برای رشد قیمت نفت وجود دارد، همچنان توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید به‌عنوان روزنه امید برای بازار نفت ارزیابی می‌شود. بر این اساس از رئیس‌جمهوری روسیه و وزیر نفت عربستان سعودی گرفته تا کارشناسان بازار، به رشد قیمت نفت و افزایش سرمایه‌گذاری در سال 2017 امیدوار هستند.

این امیدواری روز گذشته با بسته شدن بودجه عربستان سعودی با نفت 55 دلاری تقویت ‌شد. همچنین اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهوری روسیه نسبت به تثبیت قیمت نفت در سطح فعلی بار دیگر این امیدواری را بیشتر کرد. درحالی‌که روسیه قیمت نفت را در بودجه سالانه این کشور 40 دلار در نظر گرفته است، روز گذشته ولادیمیر پوتین گفت: چنانچه قیمت نفت در سال آینده به‌طور متوسط 50 دلار در هر بشکه باشد، روسیه افزایش درآمدی 65/ 28 میلیارد دلاری خواهد داشت. پوتین در حالی با نگاهی متعادل، به تثبیت قیمت نفت در سطح فعلی ابراز امیدواری کرد که تاکید کرد «روسیه برای همکاری با توافق اوپک برای کاهش عرضه نفت، تولیدات خود را کاهش خواهد داد.» اما در حالی‌که روز گذشته ملک سلمان، پادشاه عربستان در مراسم رونمایی از بودجه سال جدید عربستان سعودی گفت «اکثر کشورها در حال حاضر شرایط اقتصادی سختی را تجربه می‌کنند که شامل رشد کند اقتصادی و قیمت‌های پایین نفت است این عوامل بر اقتصاد ما نیز تاثیر گذاشته است»؛ خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز در این مراسم گفت: «من بسیار به بهبود اقتصادی و بهبود بازارهای نفت در سال آینده خوش‌بین هستم.» الفالح در ادامه گفت: قیمت نفت در سطح فعلی غیرقابل تحمل است به خصوص برای افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و منابع جدید، رشد قیمت نفت نیازی اساسی ارزیابی می‌شود. به گفته او نقطه تعادل قیمت نفت چیزی بین 50 تا 100 دلار در هر بشکه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی