عاقبت چه کسی سریعترین ابررایانه جهان را می سازد؟

کدخبر: ۱۵۴۴۲۹

ژاپن قصد دارد در رقابت با چین و ژاپن سریع ترین ابررایانه جهان را بسازد تا محققان این کشور برای تحقیق در مورد خودروهای خودران، ربات ها و تجهیزات تشخیص پزشکی از امکانات تازه ای برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن قصد دارد 173 میلیون دلار بر روی این طرح سرمایه گذاری کند.

ژاپن که تا چند سال قبل در زمینه تولید ابررایانه های برتر جهان گوی سبقت را از دیگر کشورها ربوده بود، در سال های اخیر هم در این حوزه و هم در دیگر حوزه های فناوری از آمریکا و کره جنوبی و چین عقب مانده و سیاست تازه دولت این کشور تصاحب مجدد رتبه اول در دنیای فناوری است.

مهندسان ژاپنی در تلاش برای تولید ابررایانه ای هستند که قادر به انجام 130 کادریلیون (10 به توان 15)، محاسبه در ثانیه است. امید می رود این ابررایانه تا اوایل سال 2017 میلادی قابل استفاده باشد.

در صورت ساخت این ابررایانه، Sunway Taihulight محصول چین که از توان محاسباتی 93 پتافلاپ برخوردار است در رتبه دوم قرار خواهد گرفت.

اهمیت این موضوع برای ژاپنی ها تا بدان حد است که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن هم از شرکت ها و مقامات سیاسی این کشور خواسته تا برای افزایش توانمندی این کشور در حوزه رباتیک، ساخت باتری، انرژی های تجدیدپذیر و ... همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید