پروانه بهداشت و سیب سلامت دست آویز سیاه‌نمایی شده‌اند

کدخبر: ۱۶۲۳۸۶
مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو به شایعات منتشر شده با موضوع پروانه بهداشت و سیب سلامت واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه هر از چند گاهی خواسته یا ناخواسته، با غرض یا بی غرض، آگاهانه یا ناآگاهانه و به قصد خدمت یا خیانت مطالبی تشویش کننده اذهان عمومی در فضاهای مجازی منتشر می‌شود که نشانه‌های آشکاری از خلط مبحث در آن‌ها وجود دارد و این‌بار  علی رغم اقدامات قابل قبول سازمان غذا و دارو که مورد تائید مردم و مسئولین است ظاهرا موضوع "پروانه بهداشت" و "سیب سلامت" موضوعاتی است که باید دست آویز سیاه نمایی های مکرر قرار گیرد.

بهروز جنت اضافه کرد: اندک جستجویی در فضای مجازی، جستجوگر را با مطالبی از مسئولین سازمان غذا و دارو در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت مواجه می‌کند که به صراحت چه به‌صورت کلی و چه مصداقی درباره تفاوت صدور پروانه بهداشت با  سیب سلامت مشهور به " نشان ایمنی و سلامت" سخن گفته‌اند.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: مشاهده نشان و لوگوی سازمان غذا و دارو بدین معناست که محصول پروانه تولید را بر اساس ضوابط دریافت نموده است در حالی که نشان سیب سلامت معنایی فراتر از صرف دریافت ضوابط داشته و مفهومش این است که فراورده مذکور شرایطش بگونه ای بوده که علاوه بر پروانه ساخت موفق به اخذ گواهینامه سلامت و ایمنی نیز گردیده است.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو با اشاره به  اینکه محصولاتی مانند انواع اسنک وپفک و چیپس، فراورده های پروتئینی مانند سوسیس و کالباس همبرگر و نیز نوشابه های گازدار به همراه محصولاتی دیگر که در ماده 37 قانون پنجم توسعه آمده است در گروه کالاهای آسیب رسان به سلامت قرار گرفته است تصریح کرد: توصیه عمومی ما  همواره عدم مصرف یا مصرف حداقلی آنها ست و این توصیه نیز صرفا "هشدار تغذیه ای" بوده و به معنای ممنوعیت مصرف نیست کما اینکه این رویه، روشی معمول در کشورهای مترقی است اصولا فلسفه وجودی درج چراغ راهنمای تغذیه بر محصولات غذایی نیز بدین منظور بوده است.

جنت در خصوص آبلیمو و سرکه های تولیدی که به گفته وی حضور پر رنگی در سر فصل شایعات اخیر دارند عنوان داشت: بر واحدهای تولید کننده این محصولات نیز همانند سایر فراورده‌ها نظارت دائم مسئولین فنی و نیز معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور حاکم است که با سختگیری تمام، کوچکترین تخلفی را بر نمی تابند.

وی تاکید کرد: محصولات اینچنینی در طرحی کشوری  تحت عنوان PMS، سالانه مورد آزمون و پایش سختگیرانه قرار می گیرند و در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق با ضوابط، با آنها برخورد قانونی لازم بعمل می آید.

  مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  در پایان خاطر نشان کرد:  توصیه ای که مسئولین غذا و دارو به مردم و مصرف کنندگان محصولات سلامت، بصورت مستمر داشته، دارند و خواهند داشت این است که اطلاعات  مطمئن و قابل وثوق را از منابع و مراجع رسمی دریافت کنند که فضای مجازی و امکان دسترسی سریع و راحت به ابزار رسانه هیچ انسان باهوشی را نسبت به خطر  باور هر خبر و مطلب بی اساس توجیه نمی‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید