چرا روحانی باید بیاید؟

کدخبر: ۱۶۳۲۶۴
روزنامه آرمان نوشت : با نزدیک‌ شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری اخبار موثقی ازتمایل‌آقای حسن روحانی برای ثبت‌نام مجدد در انتخابات ‌ریاست‌جمهوری سال ‌آینده منتشر ‌می‌شود.
چرا روحانی باید بیاید؟

 البته پیش از این اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان‌دولت روحانی وی را یگانه کاندیدای این جریان درانتخابات ریاست‌جمهوری درسال آینده معرفی کردند و تمامی احزاب و شخصیت‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب درنظر دارند، هماهنگ ومنسجم از دستاورد‌های دولت روحانی حمایت‌کنند و به‌موازات این انتخابات قصد دارند در انتخابات شورای شهر به پیروزی برسند.

البته هنوز فضای جامعه انتخاباتی نشده‌ و به نظر می‌رسد از نظر روانی هنوز شرایط لازم برای انتخاباتی‌شدن فضای سیاسی فراهم نیست. شاید یکی از مهم‌ترین علت‌‌های انتخاباتی‌نشدن فضا، عدم رقابت جدی در انتخابات با توجه به موقعیت روحانی به عنوان رئیس‌جمهور مستقر باشد. رقابت با رئیس‌جمهور مستقر دشوار است. هرچند جناح اصولگرا هیچ کاندیدایی درحد و قواره ریاست جمهوری ندارند، اما به پنج علت روحانی باید درانتخابات سال‌ آینده کاندیدا شود؛ اول اینکه بعد از بنی‌صدر و شهید رجایی تمام روسای جمهور در ایران دو مرحله رئیس‌جمهور بودند. اصولا این رویه در تمامی کشورهای دموکراتیک تکراری است.

دوم اینکه آقای روحانی با قدرت بر دستاوردهای خود در پرونده هسته‌ای وکاهش تورم تاکید دارد و از این منظر ثابت کرده که ‌می‌تواند رئیس‌جمهوری مقتدر درچارچوب قانون اساسی باشد و درشرایطی که اصلاح‌طلبان به علت احتمال ردصلاحیت با مشکل عدم کاندیدای مناسب درانتخابات مواجهند، آقای روحانی بهترین گزینه است. ضمن اینکه ریاست‌جمهوری مجدد آقای روحانی به نفع منافع ملی است. سومین علت اینکه، آقای روحانی به طور همزمان می‌تواند رای اصلاح‌طلبان واصولگرایان معتدل را به خود جذب کند. در نتیجه رای وی درمقایسه با دوره قبل افزایش خواهد داشت. چهارمین نکته این است که وی از نظر بین‌المللی موقعیت خوبی را به‌وجود آورده و در شرایط حاد منطقه‌ای، روحانی بهترین گزینه درمیان گزینه‌های موجود است.

آخرین علت این است که اصلاح‌طلبان بر اساس مشی اصلاح‌طلبی خود نباید اجازه دهند، قوه مجریه به اصولگرایان واگذار شود. روحانی ‌بهترین شخصیت برای فراهم‌کردن زمینه رشد اندیشه اصلاح‌طلبان است. به پنج دلیل فوق‌الذکر، آقای روحانی باید کاندیدای ریاست‌جمهوری شود و اگر او از این وظیفه سرباز زند، تندروها به اهداف خود خواهند رسید و اصلاح‌طلبان را از مسیر خود دور خواهندکرد. اصولگرایان احتمالا با سه کاندیدا به صحنه رقابت با آقای روحانی خواهند آمد. مجموعه آرای اصولگرا بر اساس آمار سال ۹۲ زیر۵۰درصد است و بعید است که به وحدت دست یابند. درنتیجه احتمال پیروزی آقای روحانی بیش ازسایر کاندیداهاست.

مصطفی ایزدی

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید