شوره سر نشانه چیست؟

کدخبر: ۱۶۹۳۸۱
مشکلات مو می توانند کاملا بی خطر و یا بسیار جدی باشند.اما چطور متوجه شویم مشکل آنقدر جدی است که باید به پزشک مراجعه کنیم و چگونه بفهمیم که این مشکل آنچنان هم جدی نیست و با انجام تغییراتی قابل حل است؟!

به گزارش بهداشت نیوز، به گفته دکتر دینا استراچان، متخصص پوست و مو در نیویورک، سلامت موها می تواند بازتابی از شیوه های ضعیف نظافت، کمبود آهن یا پروتئین در برنامه غذایی، کم خونی، بیماری تیروئید و دیگر مسائل باشد. در ادامه برخی از موارد مهمی که موها می توانند درباره سلامت بگویند را برای شما توضیح می دهیم.

1- می توانید از والدین خود کمی سرنخ بگیرید.

اگر به یکی از والدین خود دقت کردید و متوجه شدید خط موهایش کمی عقب تر از چیزی است که باید باشد، ممکن است همان اتفاقی باشد که با بالا رفتن سن قرار است برای شما هم بیفتد. گاهی ریزش مو می تواند به سادگی دریافت ژن از والدین باشد و متاسفانه در این صورت نمی توانید کاری کنید. برخی درمان ها یا داروها کمکتان می کنند بهتر با آن روبرو شوید اما اساسا اجتناب ناپذیر است. قبل از اینکه ناامید شوید، این را به خاطر بسپارید که روزانه از دست دادن 100 تار مو طبیعی است. اگر خیلی نگران هستید، قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنید، یک قسمت از موها را کمی بکشید تا ببینید چند تار مو جدا می شود.

2- ممکن است دچار کمبود ویتامین های مهم شده باشید.

اگر موهایتان همگی با هم شروع به نازک شدن و ناپدید شدن کردند، می تواند نشانه مشکلات جدی در سیستم ایمنی بدنتان باشد. دکتر آریل لواتین متخصص پوست و مو می گوید: نازک شدن تارهای مو در بیشتر مواقع، نشانه کمبود ویتامین های کلیدی است. این مواد مغذّی را با استفاده از مکمل ها یا تغییر در برنامه غذایی تان جایگزین کنید. اضافه کردن مقداری آهن و پروتئین، به برنامه غذایی می تواند درمان مشکلتان باشد. اما حواستان باشد این فرآیند بسیار کند است و ممکن است حدود 6 ماه زمان ببرد تا تغییرات ظاهری را ببینید.

3- ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی بزرگ باشد.

دکتر کیمبرلی سالکی متخصص پوست و مو در دانشکده پزشکی ویرجینا می گوید: برخی از مشکلات پزشکی مانند کم خونی و مشکلات تیروئید می توانند باعث شکننده شدن مو و ریزش آن شوند. بنابراین گاهی شکنندگی و تغییر در بافت، می تواند به دلیل بیماری های خاص باشد. همیشه بهتر است هوشمند و مراقب بود تا بی توجه! بنابراین اگر نگرانی ای دارید با پزشکتان مطرح کنید تا کمکتان کند.

4- شوره سر می تواند نشانه چه باشد؟

گزینه های زیادی برای کنترل شوره سر وجود دارد، چه از طریق درمان و چه دارو. اما اگر شوره های سرتان زرد بود ممکن است داستان به کلی فرق کند. دکتر کتی تقی پور متخصص تغذیه می گوید: شوره های زرد رنگ می توانند علامت دیگر مشکلات سلامت، از جمله بیماری پارکینسون باشد. اگر مشکلتان این گونه است باید به پزشک مراجعه کنید.

5- قرمزی و پوسته پوسته شدن کفِ سر می تواند بیشتر از ناراحت کننده بودن، مشکل ساز شود.

به گفته دکتر تسیپورا شین هاوس، متخصص پوست و مو، پسوریازیس مشکلی همراه با خارش و پوسته پوسته شدن کفِ سر است که خود را به صورت قسمت های قرمز – صورتی ملتهب و چسبنده، فلس سفید ضخیم نشان می دهد. با اینکه این مساله می تواند ناراحت کننده باشد و ظاهری زشت داشته باشد، داروهای موضعی و خوراکی می توانند کمکتان کنند مشکل را حل کنید. بیشتر مواقع پسوریازیس مربوط می شود به دیگر بیماری ها نظیر بیماری قلبی، سندروم متابولیک یا حتی آرتروز. بنابراین اگر مشکلتان پسوریازیس است، رعایت برنامه غذایی سالم و ورزش روتین را باید تثبیت کنید.

6- ممکن است هورمون هایتان دچار عدم تعادل شده باشند.

درست مانند کمبود ویتامین، گاهی تغییر در وضعیت موها می تواند مربوط به هورمون ها باشد. به صورت طبیعی عدم تعادل هورمون در خانم ها در دوران یائسگی، پیش یائسگی یا بارداری اتفاق می افتد.

7- برخی از داروها ممکن است روی شما تاثیر گذاشته باشند.

گاهی، برخی داروها می توانند برای موها مشکل ساز شوند و دلیلش هم مواد به کار رفته در آنها است که برای فولیکول های مو ضرر دارند. باید نگاهی به داروهایی که استفاده می کنید بیندازید تا متوجه شوید آیا ممکن است ریزش مو، نازکی یا شکنندگی از عوارض آنها باشد یا خیر؟

8- شکنندگی موها می تواند به علت حضور هورمون استرس باشد.

تحت برخی شرایط، شکنندگی مو می تواند نشانه ای از سندروم کوشیگ باشد که با نام هایپرکورتیزولیسم نیز شناخته می شود و زمانی است که مقدار زیادی کورتیزول – که هورمون استرس نیز خطاب می شود – در بدن آزاد شود. اگر شکنندگی مو با دیگر نشانه ها مانند افزایش وزن، نازک شدن پوست، ضعف عضلانی همراه شود خیلی سریع باید به پزشک مراجعه کنید.

9- ممکن است تحت تاثیر مقدار زیادی استرس قرار گرفته باشید.

ریزش مو یا مشکلات مو ممکن است بر اثر استرس شدید رخ دهد و گاهی هم می تواند به خاطر شرایط زیست محیطی باشد. مو تنها در چند روز می تواند استرس یا مریضی را نشان دهد. استرس چه فیزیکی باشد و چه احساسی، به صورت طبیعی باعث ریزش مو می شود.

10- ممکن است عادات مضر رسیدگی به مو داشته باشید.

رنگ کردن موها به انواع مختلف و برخی مدل ها ممکن است به ضرر موها باشد. معمولا استایل دهی به موها همراه با گرمای زیاد مواد شیمیایی است و گرمای بیش از حد ممکن است منجر به شکننده شدن موها شود. وقتی موهای خود را با مقدار زیادی محصولات آرایشی استایل می دهید، مکن است موها ضعیف تر رشد کنند و بیشتر به آسیب دیدگی و ریزش حساس شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید