خیز نهایی برای آزادسازی موصل

کدخبر: ۱۷۰۱۴۳
ارتش عراق به پیروزی نهایی در جنگ علیه داعش در شهر موصل نزدیک شده اند. در حال حاضر نیروهای داعش تنها در قسمت غربی شهر موصل موضع گرفته اند. گزارش ها از پیشروی ارتش عراق هر چند به آهستگی خبر می دهد.
خیز نهایی برای آزادسازی موصل

با این حال، نگرانی‌های روزافزونی در مورد امنیت صدها هزار نفر از شهروندانی وجود دارد که در محاصره قرار گرفته‌اند. به گزارش الجزیره، حمله گسترده روز شنبه ارتش به مناطق تحت‌سیطره داعش در موصل‌قدیم در زمره آخرین گام‌ها در نبرد 7 ماهه علیه داعش برای بیرون راندن این گروه از عراق است. گفته می‌شود داعشی‌ها با دادن بیش از 30نفر تلفات از محله «موصل قدیم» عقب‌نشینی کردند. اکنون داعشی‌ها تنها بخش‌هایی از محله موصل قدیم را به‌طور کامل در اختیار دارند که از اهمیتی استراتژیک برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود شدیدترین درگیری‌های عملیات آزادسازی موصل در این منطقه باشد.

الجزیره می‌نویسد در این درگیری‌ها دست‌کم 15 سرباز عراقی هم در حملات انتحاری داعش در روز شنبه کشته شدند. این گزارش می‌افزاید: با توجه به بافت متراکم و قدیمی محله موصل قدیم که تنها چند خیابان با قابلیت تردد خودرو در آن وجود دارد و نیز تعداد زیاد غیرنظامیان در این منطقه نسبتا بزرگ که داعش از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، پیش‌بینی زمان لازم برای آزادی محله بسیار دشوار است.

احتمال می‌رود درگیری‌های تن به تن در این منطقه شروع شود. داعشی‌ها با عقب‌نشینی تدریجی از بقیه مناطق موصل، خود و خانواده‌هایشان اکنون در محله موصل قدیم محاصره شده‌اند و جنگ در این محله جنگ برای بقا است و داعشی‌ها عملا چیزی برای از دست دادن ندارند که همین موضوع احتمال افزایش تلفات غیرنظامی را به‌شدت افزایش داده است.

الجزیره به نقل از کارشناسان سیاسی و نظامی می‌افزاید ممکن است چند روز طول بکشد تا ارتش عراق بر منطقه مسلط شود اما این تسلط به قیمت تلفات احتمالا فراوان است. نیروهای عراقی آمار دقیقی از تعداد داعشی‌هایی که به محله موصل قدیم عقب‌نشینی کرده‌اند، ندارند. گرچه گفته می‌شود بین 350 تا 400 داعشی به این منطقه خزیده‌اند اما با توجه به تجربیات جنگ در محله‌های دیگر موصل نمی‌توان به این آمار اطمینان کرد.

احتمال داده شده که تا پایان آزادسازی این محله بیش از هزار داعشی کشته شوند. سازمان ملل با اظهار «نگرانی عمیق» از صدها هزار شهروندی که در مناطق داعش‌نشین گرفتار شده‌اند، می‌افزاید: «اخبار نگران‌کننده‌ای از خانواده‌هایی دریافت کرده‌اند که هنگام فرار به‌دست تک تیراندازان داعش کشته شده‌اند یا خانه‌هایشان به اشغال داعش درآمده یا برای تحت‌فشار قرار دادن خانواده‌ها، کودکان آنها را هدف گلوله قرار می‌دهند و به عمد آنها را زخمی می‌کنند.»

سازمان‌ملل تخمین زده که بیش از 200 هزار نفر ممکن است با شدت یافتن درگیری‌ها در موصل قدیم از این منطقه بگریزند. قبلا 700 هزار نفر از ساکنان این شهر گریخته‌اند و در شهرها و مناطق دیگر در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند. ارتش عراق خوش‌بین است که در نیمه اول ماه آتی میلادی کار داعش در موصل را یکسره و آزادی کامل این شهر را رسما اعلام کند. با این حال هم محافل داخلی و هم ناظران بین‌المللی اصرار دارند که سرعت در اعلام آزادی موصل نباید تلفات غیرنظامی را افزایش دهد. نیروهای عراقی از سه طرف شمال، جنوب و غرب در تلاش هستند که وارد محله موصل قدیم شوند.

منابع نظامی می‌گویند بالگردهای ارتش عراق، پهپادهای آمریکا و جنگنده‌های دو طرف یک لحظه از آسمان منطقه دور نمی‌شوند و کوچک‌ترین تحرک داعشی‌ها را زیر نظر دارند. مهم‌ترین سلاح داعش هم حملات انتحاری و حضور تک‌تیراندازها (با توجه به کوچه‌های تنگ و باریک این محله) در خانه‌های ساکنان منطقه است به‌گونه‌ای که باعث شده نیروهای عراقی نتوانند محل اختفای آنها را «بعضا» شناسایی کنند و باعث شده ارتش عراق با مشکلات جدی مواجه شود به‌ویژه آنکه امکان استفاده از حملات هوایی برای مقابله با عملیات انتحاری داعش نیز وجود ندارد.

سی‌ان‌ان می‌افزاید: داعش هم اکنون 21هزار و 200 کیلومتر از متصرفات خود در عراق را از دست داده است. این منطقه به اندازه غرب ویرجینیا یا کشور لیتوانی است. حملات هوایی نیز بیش از 2600 داعشی را هلاک کرده است. پنتاگون می‌گوید 980 داعشی در موصل کشته شده و بیش از 6 هزار نفر زخمی شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید