موشکی که خط‌قرمزهای آمریکا را رد می‌کند

کدخبر: ۱۷۰۳۴۰
با وجود تمام فشارهای بین‌المللی بر کره‌شمالی، روز گذشته این کشور بار دیگر یک موشک بالستیک با برد کوتاه را آزمایش کرد که در نزدیکی آب‌های ژاپن فرود آمد.

به گزارش اعتماد، مقامات کره جنوبی معتقدند که این یک موشک بالستیک کلاس اسکاد بود که در حدود 450کیلومتر برد دارد. آنها معتقدند که کره شمالی یک انبار بزرگ از موشک‌های کوتاه‌برد است که در ابتدا از سوی اتحاد جماهیر شوروی وارد این کشور شد و تا به امروز توسعه یافته است. آزمایش موشکی روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که به تازگی طی هفته‌های گذشته کره شمالی توانسته دو موشک با برد متوسط را آزمایش کند و بسیاری معتقدند که کره شمالی با سرعت بی‌سابقه‌ای در تلاش برای توسعه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای خود گام بر می‌دارد تا بتواند سرزمین‌های اصلی ایالات متحده را هدف قرار دهد.

 

به گزارش رویترز، کره شمالی به احتمال زیاد قصد دارد تا عزم خود را در برابر فشارهای بین‌المللی برای مهار برنامه موشکی این کشور نشان دهد. سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای عنوان کرد که این اقدامات در راستای فشار بر کره جنوبی برای تغییر سیاست در قبال همسایه شمالی خود است. گفتنی است از زمان روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید لیبرال کره جنوبی از دهم ماه مه ‌میلادی این سومین آزمایش موشکی است که پیونگ‌یانگ انجام می‌دهد. این در حالی است که رییس‌جمهور جدید کره جنوبی بنای کار خود را بر تعامل با کره شمالی قرار داده است.

موون جه، رییس‌جمهوری کره جنوبی معتقد است که تحریم‌ها به تنهایی برای حل و فصل تهدید رو به رشد برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی شکست خورده است. با این وجود آنگونه که ستاد مشترک ارتش کره جنوبی می‌گوید موشک 120 کیلومتر به بالا رفته است. وی افزود که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که حداقل یک موشک بوده است اما تجزیه و تحلیل‌هایی در حال انجام است که نشان می‌دهد تعدادی از موشک‌ها در هوا بوده است. گفتنی است کره شمالی تاکنون ده‌ها آزمایش موشکی و دو بمب هسته‌ای را از آغاز سال 2016 انجام داده که یک سرپیچی جدی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به حساب می‌آید. با این وجود کره شمالی معتقد است با توجه به تجاوز ایالات متحده به منطقه این اقدامات مورد نیاز است. کاخ سفید اعلام کرده است که رییس‌جمهور در خصوص این موضوع مطلع شده است.

فرماندهی ایالات متحده در اقیانوس آرام می‌گوید: ما به طور کامل موشک را ردیابی کردیم که یک موشک بالستیک کوتاه برد بود و به مدت شش دقیقه در آسمان مشاهده شد اما به عنوان یک تهدید جدی برای ایالات متحده مطرح نیست. ایالات متحده می‌گوید در حال بحث با چین بر سر یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل در خصوص کره شمالی است. پکن به عنوان متحد اصلی و همسایه این کشور می‌تواند نقش عمده‌ای در راستای توقف برنامه‌های تسلیحاتی ایفا کند. جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده در پاسخ به پرسشی در خصوص درگیری نظامی احتمالی با کره شمالی در صورت شکست خوردن راهکار دیپلماتیک گفت: این احتمالا بدترین نوع جنگی خواهد بود که در طول عمر بشر رخ داده است. متیس در مصاحبه خود با شبکه خبری CBS عنوان کرد: کره شمالی صدها توپ توپخانه‌ها و طیف وسیعی از راکت‌های خود را به سمت پرجمعیت‌ترین شهرها و پایتخت کره جنوبی نشانه رفته است. این اقدام رویارویی ملت‌ها خواهد بود. وی افزود: در صورت وقوع جنگ یک زنگ هشدار نیز برای چین و روسیه به وجود خواهد آورد.

واکنش‌ها به آزمایش موشکی کره شمالی

با این وجود چین در واکنش به اقدام اخیر کره شمالی عنوان کرد که قطعنامه‌های شورای امنیت قوانین را در خصوص فعالیت‌های موشکی روشن کرده و پیونگ‌یانگ نباید آنها را نقض کند.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای عنوان کرد که وضعیت در شبه‌جزیره کره بسیار پیچیده و حساس است و ما امیدواریم که همه طرف‌های مربوط آرامش و خویشتنداری خود را حفظ کنند تا وضعیت از شرایط تنش خارج شود، تا شرایط به سمت گفت‌وگوی درست و مسالمت‌آمیز پیش برود. گفتنی است روز گذشته روسیه نیز آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد و طرفین باید خویشتنداری داشته باشند. ژاپن نیز نسبت به این آزمایش واکنش نشان داد و به‌شدت نسبت به این آزمایش اعتراض کرد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سخنانی کوتاه در تلویزیون دولتی این کشور عنوان کرد: همان طور که ما در نشست گروه7 در خصوص کره شمالی به توافق رسیدیم، این موضوع به یک اولویت برای جامعه بین‌المللی شناخته می‌شود. وی افزود: ما همچنین با امریکا برای جلوگیری از اقدامات کره شمالی مشغول همکاری هستیم. دولت لیبرال سئول نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرده که چنین اقداماتی از سوی کره شمالی امیدها را برای رسیدن به صلح به تعویق می‌اندازد. گفتنی است رییس‌جمهور کره جنوبی بلافاصله بعد از این اقدام جلسه‌ای را با شورای امنیت ملی کشور برگزار کرد. به گفته مقامات ایالات متحده کره شمالی تاکنون چندین بار موشک‌های کوتاه‌برد خود را مورد آزمایش قرار داده که آخرین آن نیز در ماه آوریل بوده است. با این حال کارشناسان معتقدند که تلاش پیونگ‌یانگ برای دستیابی به قابلیت‌های جدید است تا به هدف خود یعنی رسیدن به موشک قاره‌پیما دست پیدا کند.

کیم دونگ یوب، کارشناس نظامی در دانشگاه سئول به رویترز می‌گوید: اکنون بسیاری از امکانات وجود دارد. این می‌تواند یک آزمون برای یک نوع متفاوت از موتور باشد یا به منظور بررسی موتور اصلی موشک‌های بالستیک این آزمایش صورت گرفته است. گفته می‌شود نسخه‌های اصلاح شده موشک‌های اسکاد بردی معادل 1000کیلومتر دارند. گفتنی است روز سه‌شنبه نیز ایالات متحده یک سامانه دفاع موشکی جدید را تست کرد تا با آن بتوان موشک‌های بالستیک را مورد رهیابی قرار داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید