بررسی گزینه‌های میزبانی پرسپولیس از الاهلی عربستان

کدخبر: ۱۷۰۹۸۰
با برخورد پرسپولیس و الاهلی عربستان به هم در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، بحث میزبانی پرسپولیس از این تیم دوباره داغ شده است. هنوز مشخص نیست که مسئولان این باشگاه کدام کشورها را برای میزبانی از الاهلی مد نظر قرار داده‌اند اما تعداد کشورهایی که پرسپولیس می‌تواند در آنها از الاهلی میزبانی کند زیاد نیست.
بررسی گزینه‌های میزبانی پرسپولیس از الاهلی عربستان

در ادامه شرایط کشورهایی را که به عنوان میزبان احتمالی معرفی شده‌اند بررسی می‌‎کنیم:

عمان: اولین گزینه در دسترس و البته یکی از غلط‎ترین گزینه‌ها! عمان در دور گروهی هم بارها میزبانی نمایندگان ایران از تیم‌های عربستانی را بر عهده گرفت و همه کار کرد تا نمایندگان عربستان در عمان احساس غریبی نکنند. گذشته از شرایط استادیوم سلطان قابوس، در تمام این بازی‌ها، عمانی ها حتی در شهر مسقط هم کاملا فضایی مناسب برای عربستانی‎ها فراهم کردند و خوش خدمتی را در حق آنها به کمال رساندند. قطعا در صورت انتخاب عمان، باز هم شرایط به سود تیم الاهلی خواهد بود و پرسپولیس در استادیوم سلطان قابوس ذره‌ای احساس میزبانی نخواهد کرد.

قطر: تا پیش از اختلافات چند روز اخیر میان کشورهای عربی و قطر، نمایندگان عربستان در چند بازی قطر را به عنوان میزبان برای بازی مقابل نمایندگان ایران انتخاب کرده بودند و شاید حالا قطر یکی از گزینه‌های خوب پرسپولیس به نظر برسد. اما حالا حتی برای بازی تیم‌های قطری هم به این کشور نخواهند رفت. با توجه به نفوذ عربستان در AFC به نظر می‌رسد گزینه قطر هم برای پرسپولیس که هواداران زیادی در آن کشور دارد گزینه مطلوب و قابل قبولی نیست.

عراق: استادیوم مدرن و تازه تاسیس کربلا هم به عنوان یکی از گزینه‌ها در روزهای اخیر مطرح شده است. حضور ایرانی‌ها و شیعیان عراقی در کربلا می‌تواند فضایی کاملا ایرانی و خانگی را برای پرسپولیس فراهم کند اما با توجه به اختلافات قومی و مذهبی، بازی در کربلا می‌تواند بهانه‌های زیادی به دست عربستانی‌ها بدهد تا در آتش اختلافات بدمند و از کاه کوه بسازند. یادمان نرفته که مسئولان العین امارات از کوچکترین اتفاقات در وزشگاه آزادی بهانه ساختند و ایرانی‌ها را به بداخلاقی متهم کردند. این اتفاقات می‌تواند در کشوری مثل عراق هم بیفتد و شرایط نمایندگان ایران برای سال‌های بعد را سخت‌تر بکند.

ازبکستان: شاید به نظر برسد این کشور یکی از گزینه‌های مناسب برای پرسپولیس باشد اما همین دو ماه پیش بود که ازبک‌ها درخواست استقلال برای میزبانی از تیم‌های عربستانی در کشور خودشان را رد کردند و ممکن است پاسخ این کشور به درخواست احتمالی پرسپولیس هم همین باشد. در واقع آن طور که به نظر می‌رسد روابط ازبکستان با ایرانی‌ها خوب نیست و آنها برای کشورها و تیم‌های عربی دوستان بهتری هستند.

تاجیکستان: بی‌شک یکی از بهترین گزینه‌هاست. فضای ایرانی این کشور و همزبانی مردم آن با ایرانی‌ها و نزدیکی فاصله ایران و تاجیکستان، این کشور را به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای میزبانی پرسپولیس از الاهلی عربستان تبدیل کرده است. حتی هواداران پرسپولیس در داخل کشور هم به راحتی می‌توانند به این کشور بروند و از تیم‌شان در داخل استادیوم حمایت کنند. البته شرایط ورزشگاه اصلی این کشور در شهر دوشنبه کاملا مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد مشکل خاصی نداشته باشد و احتمالا استانداردهای لازم را برای میزبانی یک بازی در این سطح داشته باشد.

مالزی: تعداد ایرانی‌ها در مالزی کم نیست. اما فاصله زیاد با این کشور یکی از نقاط تاریک انتخاب مالزی به عنوان میزبان است. ضمن این که آب و هوای شرجی این کشور در اواخر مرداد ماه بیشتر به سود تیم عربستانی خواهد بود اما با تمام این اوصاف مالزی نسبت به عمان و عراق گزینه مناسب‌تری است.

استرالیا: این کشور آب و هوایی مناسب برای نمایندگان ایران دارد و البته حضور پرتعداد ایرانی‌ها در این کشور می‌تواند یک فاکتور مثبت برای پرسپولیس تلقی شود. اما دوری راه و تفاوت ساعت میان ایران و استرالیا می‌تواند بازیکنان پرسپولیس را دچار خستگی کند. البته فاصله 20 روزه بازی رفت پرسپولیس و الاهلی با بازی ایران و کره در کشور کره می‌تواند این نگرانی را کم کند و فرصت استراحت کافی را به ملی‌پوشان پرسپولیس هم بدهد. در مجموع اگر مدیریت درستی انجام شود، استرالیا هم می‌تواند از گزینه‌های خوب برای میزبانی پرسپولیس از الاهلی باشد.     

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید