معرفی پر هزینه ‌ترین تیم فوتبال ایران

کدخبر: ۱۷۰۹۹۳
پرهزینه‌ترین تیم فوتبال فصل شانزدهم ایران از سوی سازمان لیگ معرفی شد.
معرفی پر هزینه ‌ترین تیم فوتبال ایران

به گزارش ایلنا، طبق ادعای سایت سازمان لیگ، استقلال تهران پرهزینه‌ترین تیم در لیگ شانزدهم بود.

تیمی که در ابتدای فصل با گشاده‌دستی به بازار نقل و انتقالات رفت و بازیکنانی را جذب کرد که به کارش نیامدند و خیلی‌هایشان در نیم‌فصل از استقلال جدا شدند. همین باعث شد استقلال از نظر اثربخشی هزینه، سومین تیم بد لیگ امسال لقب بگیرد.

پرسپولیس، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و سپاهان هم تیم‌های پرهزینه‌ای بودند و جالب اینکه ترکیب 5 تیم بالای جدول لیگ با ۵ تیم پرهزینه لیگ یکسان است؛ فقط ترتیب آنها فرق می‌کند و این نشان می‌دهد هر تیمی که نتیجه گرفته، خوب خرج کرده است. حضور تراکتورسازی در جمع پرهزینه‌ترین تیم‌های لیگ امسال از همه جالب‌تر است. تیمی که با وجود داشتن 12 بازیکن سرباز، باز هم گران بسته شد اما نتیجه دلخواهش را نگرفت.

 دومین تیم پر هزینه این فصل، پرسپولیس بود که با توجه به نتیجه‌گیری عالی‌اش، از نظر اثربخشی هزینه‌ها در رده هفتم قرار می‌گیرد. قطعا اگر گولچ و اوکراینی‌ها نبودند، این تیم از نظر اثربخشی هزینه از یک تیم متوسط تبدیل به یک تیم خوب می‌شد. بدترین تیم از نظر اثربخشی هزینه، ماشین‌سازی بود که حتی با جذب تیموریان، صادقیان، نصرتی و دروازه‌بان مطرح خارجی‌اش سقوط کرد. پس از ماشین‌سازی، سایپا ضعیف‌ترین عملکرد را در مدیریت هزینه داشت.

این تیم برای بالانشینی بسته شده بود و در نیم‌فصل هم با جذب خلعتبری، لک، پورقاز و کلانتری خود را به‌عنوان یکی از تیم‌های گران لیگ معرفی کرد و با خوش‌شانسی در لیگ برتر ماند. سه تیم کم هزینه لیگ شانزدهم، دقیقا سه تیمی هستند که با توجه به هزینه‌شان، بیشترین امتیاز را گرفتند. نفت تهران، صبا و سیاه‌جامگان که البته صبا سرنوشت متفاوتی داشت و اگر چه به نسبت هزینه‌هایش خوب امتیاز جمع کرده بود اما در لیگ برتر نماند.

حال‌ آنکه سیاه‌جامگان که کم‌هزینه‌ترین تیم لیگ بود، ماند و نفت نه تنها در میانه جدول قرار گرفت، بلکه فاتح جام حذفی هم شد. حالا پرسش این است که در لیگ برتر، هر امتیاز چقدر می‌ارزد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که در لیگ شانزدهم، تیم‌ها برای هر امتیاز حدود 245 میلیون تومان هزینه کردند. این یعنی اگر تیمی قهرمانی می‌خواهد، با تکیه به تجربه‌ای که 60 امتیاز را برای قهرمانی کافی می‌داند، بیش از 15 میلیارد تومان هزینه غیر‌منطقی است.

یا اگر تیمی سهمیه لیگ قهرمانان را می‌خواهد، برای 50 امتیازی که لازم دارد باید حدود 12 میلیارد هزینه کند اما تیمی که صرفا بقا بخواهد، باید دست‌کم 30 امتیاز بگیرد و حدود 7 میلیارد تومان هم هزینه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید