8 سکانس از «بن سلمان»

کدخبر: ۱۷۲۸۶۱
عربستان در انتظار پادشاهی ۳۱ ساله است و شاهد تغییرات ملموسی در آینده نزدیک خواهد بود.
8 سکانس از «بن سلمان»

به گزارش نامه‌نیوز : «پادشاه عربستان روند ۸۵ ساله نحوه به قدرت رسیدن افراد در این کشور را برهم زد و پسرش را با یک پله ارتقا به ولیعهدی خود انتخاب کرد؛ کسی که بر خلاف دو سال گذشته اکنون به فردی شناخته شده در عربستان و خارج از این کشور تبدیل شده است.

در نخستین ساعات روز چهارشنبه، کمیته جانشینی عربستان نشستی را در کاخ صفا در مکه برگزار کرد و ۳۱ نفر از ۴۳ عضو این کمیته رای به ولیعهدی محمد بن‌سلمان دادند؛ پسری که اکنون در ۳۱ سالگی خود را برای جانشینی پدر ۸۱ ساله و به پادشاهی رسیدن در عربستان آماده می‌کند.

۱- با این تصمیم محمد بن‌سلمان ۳۱ساله به سمت ولایتعهدی انتخاب و در نتیجه آن محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق از مقام ولایتعهدی و وزارت کشور عربستان برکنار شد؛ اقدامی که بر خلاف وصیت عبدالعزیز بن‌عبدالرحمن بن‌فیصل، موسس سلسله آل‌سعود، محسوب می‌شود که وصیت کرده بود فرزندانش پس از فوت او به صورت زنجیره‌ای و بر اساس سن و سال به مقام پادشاهی برسند.

۲- محمد بن‌سلمان فارغ‌التحصیل رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه ملک سعود ریاض است. گفته می‌شود که او جزو ۱۰ دانش‌آموز برتر در کشور عربستان سعودی بوده است. وی ازدواج کرده و دارای ۴ فرزند است.

۳- محمد بن‌سلمان جوان‌ترین وزیر دفاع جهان محسوب می‌شود و در صورتی که در چند سال آینده به پادشاهی عربستان برسد، جوان‌ترین پادشاه تاریخ این کشور نیز خواهد بود.

۴- تحلیلگران محمد بن‌سلمان را یک تکنوکرات می‌دانند که در حال ساخت اقتصاد عربستان بدون وابستگی به صنعت نفت است. محمد بن‌سلمان به داشتن روحیه تهاجمی و بلندپروازانه شهرت دارد. یک تحلیلگر سعودی درباره او می‌گوید: این پسر تماما تغییر است؛ کسی که جاه‌طلبی‌های بزرگی دارد و به دنبال آن است تا تفکر غربی را در عربستان سعودی اعمال کند.

۵- محمد بن‌سلمان که تا پیش از این که پدرش به پادشاهی برسد، فرد ناشناخته‌ای بود، پس از مرگ ملک عبدالله و به پادشاهی رسیدن ملک سلمان در کنار پدرش سمت‌های مهمی را در عربستان بر عهده گرفت. وی علاوه بر این که اکنون وزیر دفاع این کشور است، سمت‌های مهم دیگری چون مشاور ویژه سلمان بن‌ عبدالعزیز، مشاور و ناظر ویژه بر دفتر امور ولیعهد، رییس دیوان ولیعهد و مشاور ویژه، مشاور ویژه امیر منطقه ریاض و... را نیز بر عهده دارد.

۶- محمد بن‌سلمان اگر چه تنها ۲سال است که به طور جدی وارد عرصه سیاست در عربستان شده است اما طی همین ۲ سال نشان داد که بی‌تجربگی و گرفتن تصمیمات بدون پشتوانه سیاسی و عجولانه از ویژگی‌های بارز شخصیتی وی محسوب می‌شود. تصمیم حمله به یمن و محاصره قطر را می‌توان از جمله این تصمیمات محمد بن‌سلمان نام برد.

۷- عربستان در دوران محمد بن‌سلمان و پدرش شاهد تغییر لحن قابل توجهی نسبت به ایران بود. ریاض که تا پیش از این به داشتن سیاست‌های محافظه‌کارانه بر اساس حسن همجواری و برادری در قبال ایران و دیگر کشورهای منطقه شناخته می‌شد، پس از پادشاهی جدید سیاست و لحن خود را در قبال ایران به طور قابل توجهی تغییر داد و سیاست‌های تهاجمی را در پیش گرفت.

۸- محمد بن‌سلمان تاکنون ۲مرتبه به آمریکا سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است. وی در دو سال اخیر به کشورهای مختلف جهان سفر و با سیاستمداران فعالان اقتصادی و سلبریتی‌ها دیدار کرد. در ژوئن سال ۲۰۱۶ محمد بن‌سلمان با مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیسبوک دیدار کرد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید