موانع حضور ولیعهدعربستان درنشست گروه20

کدخبر: ۱۷۴۱۵۱
روزنامه رای الیوم چاپ لندن با اشاره به غیبت سران سعودی در نشست گروه 20در هامبورگ آلمان نوشت: عدم حضور پادشاه عربستان و ولیعهد وی در این اجلاس ناشی از شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی حساس این کشور در اثر تغییرات اساسی در هرم قدرت و بحران این کشور با قطر است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه رای الیوم بسیاری درباره سخنان کوتاهی که «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت آلمان که روز دوشنبه اعلام کرد «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در نشست گروه 20 شرکت نمی کند، تأمل کردند.

رای الیوم می افزاید: چیزی که تعجب برانگیز است این است که طبق اخبار اولیه عربستان قرار است 'محمد الجدعان' وزیر دارایی این کشور را برای حضور در این نشست به نمایندگی از خود بفرستد در حالی که انتظار می رفت که «محمد بن سلمان» ولیعهد برای این ماموریت فرستاده شود نه تنها به این دلیل که ولیعهد است بلکه به دلیل اینکه بن سلمان پرونده اقتصادی عربستان را به عنوان مسئول چشم انداز 2030 برعهد دارد و این نشست که در آن 20 رهبر جهان مشارکت می کنند از جمله رهبران روسیه، آمریکا و اروپا، یک فرصت طلایی برای ارتباط و تبادل دیدگاه ها است.

عربستان سعودی اکنون در یک تشنج و شلوغی به لحاظ حوادث سیاسی و اقتصادی و امنیتی در این کشور به سر می برد که بار بیشتری بر دوش مسئولان سعودی می گذارد.

کمبود اطلاعات و نبود شفافیت درها را به روی گمانه زنی ها و شایعه ها در باره اینکه چرا سران سعودی در نشست گروه 20 شرکت نمی کنند در شبکه های اجتماعی باز کرده است.

این روزنامه عرب زبان در ادامه آورد که تاکنون سه تفسیر درباره عدم شرکت پادشاه عربستان یا پسرش محمد بن سلمان در نشست گروه 20وجود دارد، نشستی که از اهمیت بسیار بالایی برای عربستان برخوردار است و همیشه در میان کشورهای همسایه به عضویت اش در این گروه افتخار می کند و آن را نشان دهنده جایگاه بالای اقتصادی اش در خاورمیانه و جهان می دانست.

نخست: تفسیری که می گوید اوضاع جسمی ملک سلمان خوب نیست و صاحبان این تفسیر به غیبت اش از صحنه سیاسی عربستان برای مدت بیش از دو هفته پس از صدور دستور عزل شاهزاده «محمد بن نایف» از ولیعهدی این کشور و تعیین پسرش شاهزاده محمد بن سلمان به جای وی اشاره می کنند و این افراد به این مساله اشاره می کنند که ملک سلمان در مراسم بیعت کردن علمای دینی ،شاهزاده ها ، وزرا و دولتمردان برجسته با ولیعهد جدید حضور ندارد اما برخی تشریح می کنند که بر اساس عرف، پادشاه در این مراسم شرکت نمی کند.

دوم: سرگرم شدن عربستان سعودی به بحران خلیج فارس و تحولات مرتبط با آن به ویژه پایان مهلت داده شده به کشور قطر برای برآورده کردن 13 شرطی که به این کشور برای از سرگیری روابط ارایه شده بود و به مدت دو روز تمدید شد و این تمدید نیز فردا شب به پایان می رسد؛ امری که نیازمند حضور سران عربستان در منطقه است زیرا احتمال وقوع تحولات تنش زا علیه قطر به لحاظ اقتصادی و چه بسا به لحاظ نظامی وجود دارد.

سوم: افزایش پیش بینی ها داخل و خارج عربستان درباره صدور دستورهای پادشاهی جدید در عربستان توسط ملک سلمان به منظور کامل کردن تغییرات رأس هرم قدرت و سازماندهی نهادهای آن به گونه ای است که جایگاه ولیعهد جدید را تقویت کند.

همچنین اخباری به بیرون درز کرده است که حکایت از آن دارد که برخی از شاخه های خاندان حاکم از عزل شاهزاده بن نایف ناراضی هستند و روزنامه های آمریکایی و انگلیسی مانند «نیویورک تایمز»نوشتند که خروج بن نایف از کاخش در شهر«جده» ممنوع است و برخی از کارشناسان امور خاندان حاکم بر عربستان بر این باورند که ادامه ماندن شاهزاده« متعب بن عبدالله» در رأس «گارد ملی» تهدیدی برای قدرت شاهزاده محمد بن سلمان در آینده است زیرا این گارد ارتشی موازی است و بیشتر نیروهای آن از فرزندان قبایل هستند و فرماندهانش نیز از «شاهزاده های به حاشیه رانده شده» یا خارج از دایره فرزندان و نوه های «عبدالعزیز آل سعود» موسس عربستان یا به عبارتی از شاخه های دوم آل سعود هستند. برخی تعداد افراد وابسته به گارد ملی را بیش از 150 هزار نفر تخمین زده اند و سلاح های آن نیز از تفنگ های خفیف گرفته تا تانگ و زره پوش و بالگرد است اما شاهزاده متعب با شاهزاده بن سلمان بیعت کامل کرد و برخی نیز می گویند وی وضع موجود را به مانند شاهزاده بن نایف می پذیرد.

رای الیوم می افزاید که از همه این تفاسیر می توان دریافت که غیبت پادشاه عربستان از نشست گروه 20 در هامبورگ در پایان هفته غیبتی سیاسی است و هدف از آن حضور در کشورش برای تکمیل سازماندهی نهادهای حاکمیتی است و چه بسا چشم پوشی از قدرت به نفع ولیعهد و نشاندن او به جای خود به بهانه های چندی از جمله بیماری و کهولت سن است.

این روزنامه در پایان می نویسد:توفان تعیین شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد به ظاهر اندکی فروکش کرده و بعید نیست که این آرامش کنونی گمراه کننده باشد و زمینه ای برای توفان های کوچک یا بزرگ دیگر باشد زیرا روند تغییرات هنوز همانطور که گزارش های غربی اشاره می کنند کامل نشده است و مطابق آنچه در رسانه های رسمی این کشور با آرامش و اطمینان از آن صحبت می کنند نیست و عربستان اکنون در انتظار حوادث غیرمترقبه جدید در چندین عرصه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید