استقلال از سیستم بازی یوونتوس کپی برداری می کند

کدخبر: ۱۷۸۶۳۹
دومین هفته لیگ با وجود اینکه از نظر نتیجه چندان برای علیرضا منصوریان و مربیان استقلال خوشایند نبود اما از نظر فنی و تاکتیکی برای سرمربی و دستیارانش پیام‌آور روزهای خوب در آینده بود چون به اذعان آنها بازیکنان استقلال به خوبی توانستند وظایف خود را انجام دهند.
استقلال از سیستم بازی یوونتوس کپی برداری می کند

 استقلالی‌ها در دو نیمه متفاوت در حمله ۲-۵-۳ مدرن منصوریان را به اجرا گذاشتند و در دفاع همان ۱-۳-۲-۴ همیشگی را نمایش دادند تا سوای از نتیجه که چندان باب میل نبود منصوریان نسبت به آینده استقلال امیدوارتر از همیشه شود گرچه منتقدان این مربی روی انتقادات خود پافشاری و مدعی‌اند تیم منصوریان ضعف‌های زیادی دارد به خصوص در کناره‌های زمین.

درست از همان مقطعی که علیرضا منصوریان مدعی شد در حال تحقیق روی سیستم‌های مدرن فوتبالی به خصوص تاکتیک‌های مورد استفاده در یوونتوس در سری A است! می‌شد حدس زد این مربی نقشه‌های زیادی برای استفاده از سیستم مدرن ۲-۵-۳ در استقلال لیگ هفدهم دارد. پافشاری‌های منصوریان برای خریدهایی مثل منتظری، جباری، شجاعیان و جپاروف هم  از همین موضوع حکایت داشت چون آن‌ها بازیکنانی بودند که در پازل تاکتیکی مد نظر منصوریان برای قرار گرفتن در سیستم مدرن فعلی جا می‌گرفتند.

 استقلال در نیمه دوم بازی با استقلال خوزستان از دقیقه ۶۰ به بعد با تعویض‌ها و جابه‌جایی‌هایی که انجام داد عملاً ۲-۵-۳ را در تاکتیک‌های تهاجمی به اجرا درآورد جایی که با اضافه شدن بال‌های کناری (غفوری و زکی‌پور) به هافبک‌ها روزبه چشمی یک گام عقب‌تر می‌رفت و در نقش دفاع وسط بین منتظری و حسینی خط دفاع سه نفره را تشکیل می‌داد. با همین حربه بود که بال‌های کناری در دقایق پایانی (به خصوص وریا غفوری) صاحب موقعیت‌هایی شدند و شکل بهتری به بازی تهاجمی استقلال دادند.

یکی از مربیان استقلال با تأیید این موضوع گفت: «آنالیزهای بازی با استقلال خوزستان نشان داد تغییرات تاکتیکی ما در نیمه دوم جواب مثبت داشته است از همین‌رو هیچ بعید نیست از هفته سوم به بعد نمایش‌های متفاوتی از تیم شاهد باشید. نمایش‌هایی با تغییرات در چیدمان نفرات که باعث می‌شود استقلال جذاب‌تر از همیشه به میدان برود و رضایت طرفداران و منتقدانش را جلب کند» اما این تغییرات به چه منوال خواهد بود، سؤالی است که ذهن بسیاری را می‌تواند به خود درگیر کند به خصوص با این همه ستاره‌ای که منصوریان در فهرست نفرات خود دارد. در پاسخ به این سؤال مربی استقلال اینطور جواب داد: «بیشتر نگرانی‌های ما در میانه میدان است چون آن‌طور که باید و شاید برخی بازیکنان با شرح وظایف خود در سیستم مدرن مد نظر آشنا نیستند از همین‌رو با بازگشت مصدومان تیم که اتفاقاً مهره‌های کلیدی در سیستم مدرن مد نظر ما ۲-۵-۳ خواهند بود شاهد تغییرات خواهید بود». آنچه می‌توان با صراحت در خصوص تفکرات تاکتیکی منصوریان به آن اشاره داشت نقش کلیدی چند مهره استقلال از جمله چشمی، جپاروف یا جباری، شجاعیان و نورافکن در این تاکتیک است.

تنها دغدغه سرمربی استقلال و دستیارانش در این پلان تاکتیکی به خط حمله برمی‌گردد چون در مصاف با استقلال خوزستان باز هم نفراتی که به عنوان امید اول گلزنی و بهره بردن از تغییر تاکتیک برای باز کردن دروازه حریف انتخاب شدند، عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان ندادند. علی قربانی در کنار جابر انصاری که با فاصله‌ای اندک به عنوان مهاجم کاذب و سرعتی مکمل بلندزن استقلال بود هیچ کدام نتوانستند انتظارات را برآورده کنند تا بار دیگر موضوع عدم حضور گلزن تمام‌عیار در اردوی آبی‌ها به نگرانی بزرگ تبدیل شود. با این وجود سرمربی استقلال با حمایت از گزینه‌های موجود در خط حمله مدعی شد با جا افتادن بهتر بیت‌سعید و بازگشت شهباززاده به روزهای اوج قطعاً این ضعف هم برطرف خواهد شد و تیم صاحب زوج رؤیایی برای بهره بردن در خط حمله خواهد شد زوج‌هایی که مهدی قائدی پدیده ۱۸ ساله آبی‌ها با نمایش نخست خود در ورزشگاه آزادی می‌تواند برای هر کدام از آنها آلترناتیوی جذاب قلمداد شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید